Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 20:15
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Mordet på Helena Bering var länge ett mysterium men så småningom så klarnade det.. många likheter..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10487788.ab

http://www.expressen.se/nyheter/livstid-for-mordet-pa-helena-bering/

Vi får ju hoppas att det också går fort att lösa.
2015-06-21, 20:16
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Mercedes som hittats ute i skogen: tråden dränks i inlägg så jag hjälper till att sprida länken igen .

https://www.facebook.com/pages/Ängslyckan/121404814675112

Ni som är duktiga på bilar kan ni se årsmodell? Det ser ut som att man fällt ner baksätena iaf för att transportera något.

Tack

Av ytterligare intresse är att Café På Klostrets ägare, Lena S, bor i samma lilla samhälle, Axvall, som där bilen hittades, Lena bor ca 5 km ifrån platsen där bilen hittades.

Jag tror ABSOLUT INTE att Lena har något med varken Lisas förvinnande eller död att gjöra ej heller med bilen i skogen, MEN man kan ju inte utesluta att någon som känner Lena och därför besöker cafeen då och då och därigennom fått öga på Lisa kan vara inblandad och använt bilen ?
2015-06-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det tror inte jag. Man dödar inte någon på ett öppet plats när man har en lada med fyra väggar och ett tak bara några meter ifrån. Man drar sig till ladan som verkar vara öppet och ge skydd för insyn.

Men där på bakgården där Lisas moped stod fanns inte heller någon insyn?
2015-06-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men där på bakgården där Lisas moped stod fanns inte heller någon insyn?
Det finns nåt typ av hus ute på ängen bakom kaféet varifrån man kanske skulle kunna se mopeden, men vet inte vad det är för sorts hus och om nån ens bor där.
2015-06-21, 20:22
Medlem
Öisar´ns avatar
Vilka utförde byggnadsarbete på Blomberg innan dessa "snickare" anlitades?
2015-06-21, 20:22
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/grisar/markningjournalforingochregistrering/produktionsplats.4.7409fe2811f8e7990b88000317.html

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/grisar/markningjournalforingochregistrering/hurskajagmarkaminadjur.4.2b43ae8f11f64797377800013 33.html

Känner flera lantbrukare som har grisar för eget bruk, fast deras huvudsakliga produktion
består av spannmål. De har ju utrymmen att bygga bås i.

Så om det står några grisar i en ladugård med huvudsak nöt-ungdjur är inget ovanligt.

Intressanta regler, men följs de tro? Trådens hobbybönder verkar inte göra det och kanske inte heller en och annan på Kinnekulle.
2015-06-21, 20:23
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Det finns nåt typ av hus ute på ängen bakom kaféet varifrån man kanske skulle kunna se mopeden, men vet inte vad det är för sorts hus och om nån ens bor där.
Det verkar inte vara så många bofasta runt caféet. Antingen är det väl sommartorp eller så står de tomma.
2015-06-21, 20:23
Medlem
RobertoSavianos avatar
Rånteorin är möjlig. Många ställen blir rånade precis vid stängning.

Men då tror inte jag på lituaerna, utan jag tror likt GW på nån i flickans ålder med ett tidigare kriminellt förflutet.

Det krävs ju att en människa har någon slags kallhet för att kunna begå ett sånt här mord och sedan inte gå till polisen och erkänna det. Att bröderna inte har ett kriminellt förflutet gör mig tveksam på om de skulle kunna begå ett mord, utan att bryta ihop och erkänna.

Fast åh andra sidan, allt mitt hänger på är var kroppen hittades.

I början av tråden nämndes det att 99% av de som passerar cafeet är turister. Chansen finns, om kroppen hittades ute, att det är en Anders Eklund-figur också.
2015-06-21, 20:24
Medlem
Hela spekulationen om både styckning och grisar verkar ju ha kommit från ett påstående om att en polis skulle ha sagt något i stil med att det inte var en vacker syn, det värsta han sett, eller liknande.

Jag hittar inte någon som helst källa till detta, istället verkar ursprunget ligga i det här:

Citat:
Ursprungligen postat av vizsofius
Anledningen till att jag undrar är för att polisen är väldigt förtegen om hur hon har hittats, vilket i mina öron lät som att det inte var en vacker syn.

Detta rena antagande baserat på att inget sägs verkar sedan ha muterat till att en polis ska ha sagt så. Rätta mig, med källa, om jag har fel.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bodychoke
Rent allmänt är väl ett avbrutet inbrott en inte så tokig idé... Men strax efter sex på kvällen, innan det ens blivit mörkt, bara minuterna efter att personalen gått och kunnat komma tillbaks när som helst för att de glömt något?

Spontant finns det brytmärken?
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Jag tror inte på teorin att något styckats, jag tror att den var hel.
Självklart riktigt jobbigt att hitta en avliden person som man letat efter i nästan en vecka.

Föreställ er hur en kropp ser ut när den har legat i eller bredvid ett fuktigt och varmt stall i fem dygn, nu tänker jag närmast på husflugan vars larver kläcks inom ett dygn.

Jag varnar känsliga tittare, ett exempel som åskådliggörs med en död gris:

Fortfarande någon som undrar varför en polis skakade och grät, en tekniker som är vitblek och någon som borrar in fejset i sin hunds päls. Föreställ er att se denna flicka i ett sånt här skick så förstår man att reaktionerna inte måste bero på en styckning. Jag tror att om kroppen var styckad så skulle det inte upplevas på samma obehagliga vis, faktiskt.

EDIT;Det här förutsätter att kroppen hittades inomhus.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Du har rätt, men en traktor med släp förklarar varför ingen har lagt märke till något. LH försvann på någon minut och ingen tycks ha sett något mystiskt.

Men om man trots allt funderar över motivet, om det nu var ett olyckligt sammanträffande, så vad kan ha hänt som trappade upp en bagatellartad förseelse, att ha kommit med fordon där bakom kafeterian, till ett bortrövande eller mord?

I bakgrunden på övre bilderna i https://www.dropbox.com/s/w9lh1qyqokdrga3/kafeterian.jpg?dl=0 syns ett utrymme som liknar en lastplats försett med galler. Antag att LH märkte att någon var där inne när fordonet kom. Då borde ett inbrottsscenario ha framstått som ganska uppenbart för LH som plötsligt blev ett farligt vittne.

Eller vad hände dessa få minuter som fick gm att mörda?

Jo där är nog något slags förråd för saker som bör vara under tak men för dörren hänger en presenning (som typ en rullgardin likt man brukar ha på vedboda) men det ser inte ut som man förvarar något särskilt stöldbegärligt där, på sin höjd en större grill och eller gräsklippare? Då borde de väl tagit Lisas moped också om detta var så pass värt att slå ihjäl för, och skulle någon gått och rotat i förrådet där medan folk rörde sig i och precis utanför fiket? Det händer då och då härikring att folk märker att någon varit i deras olåsta uthus utan att de finner att något stulits, exempelvis trädgårdsmöbler som varit hopfällda är plötsligt några stolar utfällda som om någon suttit där. Tonåringar som röker hasch eller dricker?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in