Citat:
Sen är wikileaks roll oerhört överdriven. Om någon har material att läcka ut så finns det tusen och åter tusen tidningsredaktioner runt om i världen som man kan läcka materialet till. Saudi bryr sig därmed knappast om vad wikileaks gör för om inte de hade funnits så hade läckorna kommit fram via andra vägar istället. Går man in och läser på kontaktsidan för wikilieaks så förefaller organisationen mest finnas till i propagandasyfte för JA:s räkning, för att få hjälp med att tvätta bort hans usla rykte internationellt, vilket han heller inte lyckas med.
Om Wikileaks inte betydde något så skulle situationen med Assange på Ecuadors ambassad och en envis svensk åklagare som vägrar förhöra aldrig ha uppstått. Den oproportionerliga situationen visar väl snarare på hur stort allvar Wikileaks tas.
Citat:
Om jag av någon anledning skulle ha något att "blåsa i visslan om" så skulle jag definitivt inte gå via wikileaks, med tanke på deras/JA:s usla rykte. Nej jag skulle vända mig till en eller flera nyhetsredaktioner. Det är ju bara att skicka materialet anonymt om man är rädd för direktkontakt.
Vilket är precis vad smustkastningskampanjen gått ut på. Genom långsökta och troligen fejkade sexanklagelser så har man gjort vad man kunnat för att såna som du ska börja misstro dem utan att bry sig om att kontrollera fakta först. Såna som Fritz riktigt frossar i nedsvärteri, men så får hon också bra betalt för sitt jobb.
En sak som Wikileaks gjort, som jag förstått det, är att göra det enklare att skicka anonymt. Vanligt folk förstår kanske inte alltid hur mycket elektroniska spår som skapas, och dessutom har vi ju FRA och andra som smygläser vad de vill. Det är väl just JAs finurliga krypteringssystem som gjort det svårare för den typen av spionverksamhet, vilket retat upp somliga.
Tänk dessutom på hur tysta svenska tidningar varit, och vilken fattig och förvrängd bild de gett av prataomdetkampanjen och Assangefallet. Deras partiskhet väcket inget vidare hopp om att de är de bästa att vända sig till. Kanske bättre skicka till Wikileaks som vet vilka kontakter inom tidningsvärlden som det är värt att förmedla vidare till.