Citat:
Jo, det är din bedömmning. Det finns många som har uppfattningen att det finns en substantiell risk. Personligen är jag kluven till den verkliga risken. I grunden har jag sett det som osannolikt men det har inträffat många osannolika händelser som t.ex hot om ambassadstormning, nedtvingandet av Evo Morales flygplan etc. När du som utlänning tittar på Sverige som har en helt annan rättstradition än de flesta andra länder och när de regler som borde följas enligt "svensk" tradition inte följs så finns det definitivt skäl att känna sig skeptisk. Det är definitivt en skillnad ifall en person uppväxt i Sverige bedömmer svenska systemet jämfört med en person som bara är ytligt bekant och kommer från en annan rättstradition ser på det. Därmed inte sagt att jag ens tycker det skulle vara märkligt om en Svensk reagerat som JA. Det här fallet fylller inga gängse normer och att i den situation JA var i 2010 arbetsmässigt samtidigt som han riskerade att hållas häktad med restriktioner som skulle förhindra hans arbete och om det blir rättegång så skulle stora delar hållas inför lyckta dörrar så är det mer än förståligt hur han reagerade. Att M Ny dessutom, istället för att acceptera förhör från 9 oktober och framåt istället väljer att göra ett bakhåll den 6e October var antagligen droppen som fick bägaren att rinna över och allt eventuellt förtroende som fanns kvar för svenskt rättsväsende lär ha försvunnit just då.