Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2015-06-21, 09:58
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Du har tidigare fått åtminstonde två exempel.

1/ Grov till synnerligen grov misshandel

2/ Medvetet smittat minst en person med HIV

Båda fallen med starka bevis och rörande betydligt allvarligare brott. Det var dessutom M Ny som beslutade i fall nummer två. Tyvärr går videon som visar fall ett inte längre att hitta på nätet men givetvis är en total likgilltighet för villka skador man åsamkar sitt offer betydligt allvarligare än vad ett brott som i den normala bedömningen bedömts som "inget brott har begåtts" av den förste åklagaren. De är båda väl beskrivna tidigare i tråden och om du inte har någon allvarlig sjukdom som förhindrar dig att komma ihåg enkla saker så passar uttrycket "Hacerse Sueco" väldigt bra på dig (liksom M Ny, taxichaffisen Göran, Emma Opassande, svensk media, svenskt rättsväsende, signaturer med många vokaler i namnet på flashback, blåa hästar och några till).

Jag har läst om fallen men det är svårt att jämföra dessa med ett våldtäktsfall som i fallet JA. Informationen om dessa fall verkar också ganska knapphändig så det är svårt att säga hur allvarliga brott det handlar om (och som går att bevisa i domstol). Faktum kvarstår, EAW:n har prövats i brittisk domstol och helt nyligen i HD.

Menar du att om skäl för häktning och EAW finns, erkända i högsta instanser i brittisk domstol och svensk, så ska man INTE använda sig av EAW? Om det är så att det finns fall där du anser att man borde använt sig av EAW men inte gjort detta, ja då ligger väl felet i behandlingen av dessa fall, inte i behandlingen av fallet JA. Eller menar du kanske att om man felbehandlat i andra fall så ska man även göra det i fallet JA?

Som jag ser det, så finns det fog för EAW i fallet JA, detta har prövats så långt det går i högsta instanser. Då kan man knappast anse att detta är fel med hänvisning till ev. andra fall, för andra typer av brott, där man INTE har prövat om EAW är befogad. Att påstå detta tyder på bristande logisk förmåga enligt min mening
Citera
2015-06-21, 10:38
Medlem
Storm.Hatts avatar
Oavsett Ecuadors skäl för beviljande av asyl innebär asylen att MN inte kan få JA till Sverige för förhör men hon kan däremot förhöra honom på ambassaden. Kraven på skyndsamhet, undvikande av olägenhet för den misstänkte samt opartiskhet innebär att MN är skyldig att genomföra ett förhör eftersom det är möjligt, vilket också HD har uppmanat henne att göra.
Citera
2015-06-21, 11:01
Medlem
Anonymares avatar
Har det skrivits/spekulerats/konspirerats om detta förut? Bl.a.:

Citat:
Google’s full legal disclosure to Appelbaum consisted of 306 pages of documents. He did not post the disclosure in its entirety but shared screen shots of parts of the disclosure through his Twitter account.
On April 1, the government apparently determined there was some information that could be disclosed to Appelbaum.

The government seems to confirm in legal documents that it does not consider WikiLeaks to be a journalistic enterprise. It also writes, “The government does not concede that the [redacted] subscriber is a journalist,” referring to Appelbaum.

Nevertheless, the government broaches the issue and insists “newsmen” may be subject to grand jury investigations of this intrusive nature.

Google says government forced it to hand over Jacob Appelbaum's data for WikiLeaks grand jury

Kanske är utanför ämnet för tråden eftersom våldtäktsfallet mot JA som privatperson inte har ett dugg med wikileaks att göra. Men jag har inte sett detta förut så jag kan ju tipsa om det ändå.
Senast redigerad av Anonymare 2015-06-21 kl. 11:08.
Citera
2015-06-21, 12:26
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Varför skulle en åklagare skulle åka till London och förhöra Assange efter det att en EAW är utfärdad och en överklagandeprocess pågår? Det vore oerhört korkat. Man väntar självklart till överklagandeprocessen är klar.....

Varför? För att ett genomfört förhör gett möjlighet att besluta i åtalsfrågan. Att åtala eller inte åtala? Marianne Nys ödesfråga, den hon inte vill nalkas.

Att vänta var alltså oerhört korkat, som vi ser idag. Kvalitetsförlust. Fel mot målsägare och anklagad. Fokus på att få Assange bakom lås och bom, i stället för på att genomföra förhöret, har varit fel från dag 1.
Citera
2015-06-21, 13:02
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Att vänta var alltså oerhört korkat, som vi ser idag. Kvalitetsförlust. Fel mot målsägare och anklagad. Fokus på att få Assange bakom lås och bom, i stället för på att genomföra förhöret, har varit fel från dag 1.

Ja, det var verkligen oerhört korkat av MN att inte förhöra med tanke på den på förhand helt uppenbara risken för att JA skulle fly undan borgen/rättvisan in på Ecuadors ambassad. Korkat av henne att inte inse detta innan det skedde. Korkat av henne att tro att EAW:n skulle kunna verkställas. Korkat av henne att tro på det system som finns i Europa för Europeisk arresteringsorder. Korkat av henne att ens försöka använda sig av det. Hon borde givetvis ha lagt sig platt för JA:s inbillade höghet och självpåtagna rätt till att göra som han vill oavsett hur det påverkar andra.
Senast redigerad av Anonymare 2015-06-21 kl. 13:05.
Citera
2015-06-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Varför skulle en åklagare skulle åka till London och förhöra Assange efter det att en EAW är utfärdad och en överklagandeprocess pågår? Det vore oerhört korkat. Man väntar självklart till överklagandeprocessen är klar.

Enligt rambeslutet för EAW-samarbetet skall den misstänkte höras i det fall denne inte samtycker till utlämnandet.

Citat:
Artikel 14

Hörande av den eftersökte

En person som gripits och som inte samtycker till överlämnande enligt artikel 14 skall ha rätt att höras av den verkställande rättsliga myndigheten i enlighet med lagstiftningen i den verkställande medlemsstaten.

Dessutom skulle Sverige ha skickat en representant att bistå med detta förhör.

Citat:
Artikel 19

Hörande av personen i avvaktan på beslut

1. Hörandet av den eftersökte skall genomföras av en rättslig myndighet, med bistånd av någon annan person som skall utses i enlighet med lagstiftningen i den medlemsstat där den anmodande domstolen är belägen.

Så att förhör i London inte genomföres redan 2010 tycks stå i direkt strid med de aktuella bestämmelserna.
Citera
2015-06-21, 13:46
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtlisa
Enligt rambeslutet för EAW-samarbetet skall den misstänkte höras i det fall denne inte samtycker till utlämnandet.

Dessutom skulle Sverige ha skickat en representant att bistå med detta förhör.

Så att förhör i London inte genomföres redan 2010 tycks stå i direkt strid med de aktuella bestämmelserna.

Han skulle alltså ha rätt till ett förhör via brittiska myndigheter (verkställande medlemsstaten) i syfte att undvika EAW:ns verkställighet. Begärde han ett sådant förhör av Storbritannien? Om han begärde men inte fick ett sådant så var det sålunda Storbritannien som gjorde fel, inte Sverige. Jag kan dock inte påminna mig om att han begärde ett sådant förhör av Storbritannien, rätta mig om jag minns fel.
Senast redigerad av Anonymare 2015-06-21 kl. 13:49.
Citera
2015-06-21, 14:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Korkat av henne att tro på det system som finns i Europa för Europeisk arresteringsorder. Korkat av henne att ens försöka använda sig av det.

Visst var det korkat av henne att tro att hon i sin överhöghet skulle ha makt att missbruka den europeiska arresteringsordern för något den inte var tänkt för. Genomkorkat av henne att ens försöka använda sig av den. På något underligt sätt beviljades den likafullt, även om solsvultna britter i eftertankens kranka blekhet fått ångra sitt misstag. Genomkorkat av svenska ministrar att göra sig till åtlöje genom att gå på hennes lögn att det var olagligt att förhöra utanför Sverige. Korkat var ordet - där satte du pricken över iet.
Citera
2015-06-21, 14:56
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Visst var det korkat av henne att tro att hon i sin överhöghet skulle ha makt att missbruka den europeiska arresteringsordern för något den inte var tänkt för. Genomkorkat av henne att ens försöka använda sig av den. På något underligt sätt beviljades den likafullt, även om solsvultna britter i eftertankens kranka blekhet fått ångra sitt misstag. Genomkorkat av svenska ministrar att göra sig till åtlöje genom att gå på hennes lögn att det var olagligt att förhöra utanför Sverige. Korkat var ordet - där satte du pricken över iet.

Fast du har fel här - Europeisk arresteringsorder är till för liknande fall och att detta fall var relevant har redan bevisats då häktningen har prövats i högsta instans i Storbritannien och Sverige. Det finns alltså rent objektivt sett bevis på att EAW var påkallat av fallet.

När det gäller JA och asyl hos Ecuador så finns inte samma transparens. Vi kan inte se något domstolsprotokoll över den prövningen, vilka skäl som åberopades och hur dessa bedömdes. Så i asylfallet är det faktiskt betydligt mer relevant att hävda att asylrätten har missbrukats av JA/Ecuador än att EAW skulle ha missbrukats.
Citera
2015-06-21, 15:24
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ha, en rättsstat...

Enligt Human Rights Watch:
url]http://www.hrw.org/americas/ecuador[/url]

Det är rätt uppenbart att Ecuador beviljat JA asyl i rent propagandasyfte, mänskliga rättigheter är knappast något man värnar om. Varför sökte han inte asyl på Islands ambassad, eller Norges? Sannolikt för att dessa länder inte skulle anse att asylskäl finns. Det anser inte heller Ecuador men propagandasyftet överväger.

http://www.hrw.org/news/2015/06/19/dispatches-stop-foot-dragging-assange
Bra att du litar på HRW nu. Det gjorde du ju inte när jag visade dig ovanstående länk.

Man söker ju inte asyl där man inte kan få det. Sovjetiska dissidenter sökte inte asyl på Bulgariens ambassad. Att söka asyl innebär inte att man går i god för att landet ifråga är perfekt. Att söka i Nato-landet Norge skulle vara idiotiskt. Norge har nu sagt att de överlämnar Snowden till USA om han skulle komma över gränsen från Ryssland för att mottaga Björnsenpriset. Enligt ansvarig norska politiker skulle man lämna ut Snowden även utan formell ansökan, om USA antydde att man ville ha honom. Det senare tror jag kunde vara av intresse att jämföra med JA och Sverige - formella ansökningar är inte allt här i världen. Se länk jag postade på midsommarafton.
Senast redigerad av Creatur 2015-06-21 kl. 15:28.
Citera
2015-06-21, 15:30
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Jag har läst om fallen men det är svårt att jämföra dessa med ett våldtäktsfall som i fallet JA. Informationen om dessa fall verkar också ganska knapphändig så det är svårt att säga hur allvarliga brott det handlar om (och som går att bevisa i domstol). Faktum kvarstår, EAW:n har prövats i brittisk domstol och helt nyligen i HD.

Menar du att om skäl för häktning och EAW finns, erkända i högsta instanser i brittisk domstol och svensk, så ska man INTE använda sig av EAW? Om det är så att det finns fall där du anser att man borde använt sig av EAW men inte gjort detta, ja då ligger väl felet i behandlingen av dessa fall, inte i behandlingen av fallet JA. Eller menar du kanske att om man felbehandlat i andra fall så ska man även göra det i fallet JA?

Som jag ser det, så finns det fog för EAW i fallet JA, detta har prövats så långt det går i högsta instanser. Då kan man knappast anse att detta är fel med hänvisning till ev. andra fall, för andra typer av brott, där man INTE har prövat om EAW är befogad. Att påstå detta tyder på bristande logisk förmåga enligt min mening

Du hittade alltså inget fall där man ansökt om EAW för "våldtäkt, mindre grov". Det är möjligt att man alltid borde göra det och inte bara i detta enda fall. Men i vilket fall bevisar det att JA särbehandlats.
Citera
2015-06-21, 15:38
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Har det skrivits/spekulerats/konspirerats om detta förut? Bl.a.:

Google says government forced it to hand over Jacob Appelbaum's data for WikiLeaks grand jury

Kanske är utanför ämnet för tråden eftersom våldtäktsfallet mot JA som privatperson inte har ett dugg med wikileaks att göra. Men jag har inte sett detta förut så jag kan ju tipsa om det ändå.

Tack för det. Jag länkade till saken i post nr 64808. Detta är inte utanför tråden eftersom det bevisar att det du nyligen kallade "nys", Grand Jury processen mot WL och JA, visst pågår för fullt och bedrivs med fascistiska metoder. Självklart skulle det, om JA begärdes överlämnad till USA, inte vara för våldtäkt, trodde du att det var det diskussionen gällde? Det skulle naturligtvis vara för något som inte kan ses som politiskt, t ex för dataintrång, så att inte Sveriges och UK:s klausuler om icke-utlämning för politiska anklagelser aktiveras. Och som du ser av behandlingen av Appelbaum skulle han inte erkännas som journalist.
Om det sen funkar som i Norge behövs inte ens en ansökan, men det vet ju inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in