Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Scenariot att prylarna kastades under flykten från brottsplatsen är dock troligare, eftersom det egentligen är en ganska korkad handling som sannolikt begicks i panik.

Om de väntat till dagen därpå och tänkt efter lite hade de gjort sig av med prylarna på ett sätt som inte lämnade några spår i närheten av brottsplatsen.

Asså du är så sen på bollen! Igår natt så hade vi en från MP som sökt på plats o sa att prylarna hittats på åkern inte nära anknytning till väg, jag frågade om man går dit till fots av nån anledning o han svarade att man inte gör d om man inte ska jobba på åkern och skulle nån okänd gå där så skulle d väcka uppmärksamhet.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Du glömmer att handsken hittades i ladan. Det talar för att LH också befunnit sig där.

Visst kan hon ha befunnit sig där, men jag tror att hon inte levde när hon var i ladan, alternativt så fick hon skjuts dit av gärningspersonen, se mina tidigare inlägg om att hon kan ha klivit in i en bil bakom caféet, frivilligt eller under hot. Jag tror helt enkelt inte på att hon gick över vägen oavsett anledning, jag ser det som osannolikt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Utgick från det att de skulle kalla in Säpo det kanske de är förvisso. Har du inte följt med i tidningen

Interpol är väl inkopplade, vad menar du med följt med i tidningen?
2015-06-21, 00:49
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men varför klev hon in i bilen istället för att åka hem som hon smsat till pappan? Varför tog hon med sig hjälmen och lämnade kassen? Varför kät hon nycklarna sitta kvar i mopeden? Och vad gjorde handsken i ladan?
Jag tror jag svarade på de flesta av dina frågor i ett tidigare inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Hon blev troligtvis inte attackerad vid caféet eftersom då hade polisen haft större intresse för den platsen. Caféet var så vitt jag vet aldrig avspärrat och det finns inget som tyder på att det skulle ha gått våldsamt till där. Alla avspärrningar har nu tagits ner förutom den kring ladan mittemot caféet som polisen nu lägger all fokus på. Allt tyder på att ladan=brottsplatsen. Det var här Lisa berövades livet och troligtvis tog hon sig dit för egen maskin.

Föreställ dig ett scenario att du har satt dig på moppen, skickat sms till din far, satt på dig hjälmen, satt i nyckeln och ska just till att vrida om. Plötsligt kommer någon springande och skriker på hjälp. Personen har ett skrämt ansiktsuttryck och lyckas få fram emellan flåsandet att något har skett med någon i ladan på andra sidan vägen och att de behöver din hjälp, och det är bråttom. Vad gör du?

Troligtvis springer du med personen till ladan. Detta är inget läge att tveka. En medmänniska behöver hjälp och du är den enda i närheten. Nyckeln lämnar du i tändningen och dina saker låter du rätt och slätt ligga där de ligger. Hjälmen har du på dig och det finns ingen tid att ta av den vid moppen. Eventuellt tar du av dig den i farten när du springer för att hjälpa till vilket då förklarar att hjälmen inte ligger kvar på platsen. Möjligtvis håller du ena handsken i handen eftersom du precis knappat på din telefon och inte hunnit sätta på den igen. Den ena handsken har alltså inte slitits av från handen utan helt enkelt tappats när tumult så småningom uppstår i ladan.

Där finns som sagt inga spår av våld vid mopeden och polisen anser att ladan i detta fallet är den mest intressanta platsen och anses då troligtvis vara brottsplatsen. Lisa har av någon anledning mellan 18.23 och 18.30 fått bråttom att lämna moppen och ta sig till ladan och jag anser helt enkelt att en trolig anledning kan vara att hjälpa en medmänniska i nöd. Hennes godhet och välvilja kan ha blivit hennes fall.
2015-06-21, 00:49
Bannlyst
Citat:
Du glömmer att handsken hittades i ladan. Det talar för att LH också befunnit sig där.

Gör d definitivt inte! Om min handske hittas hemma hos dig måste d betyda att jag oxå varit där? Lr tog du min hanske o la den på ditt soffbord när du kom hem?
2015-06-21, 00:50
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Utgick från det att de skulle kalla in Säpo det kanske de är förvisso. Har du inte följt med i tidningen

Jo och en hel del dessutom om man bortser från den 17:de-20:de p.g.a långa arbetsdagar och midsommarfirande men jag har nog inte läst något om att Säpo skulle varit inkallade... Länk?
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Scenariot att prylarna kastades under flykten från brottsplatsen är dock troligare, eftersom det egentligen är en ganska korkad handling som sannolikt begicks i panik.

Om de väntat till dagen därpå och tänkt efter lite hade de gjort sig av med prylarna på ett sätt som inte lämnade några spår i närheten av brottsplatsen.

Ja något genomtänkt är svårt att hitta, iaf med den info vi har.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoOffence
Du ska nog vara tyst. Du vet inte va du snackar om ? Ja de är en väl trafikerad väg. Åkte själv förbi kl 16 samt kl 20, under söndagskvällen hon försvann. Och man möter, kör förbi och åker bakom bilar hela tiden så lägg ner dina påhittade historier.

Ren lögn!
2015-06-21, 00:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Asså du är så sen på bollen! Igår natt så hade vi en från MP som sökt på plats o sa att prylarna hittats på åkern inte nära anknytning till väg, jag frågade om man går dit till fots av nån anledning o han svarade att man inte gör d om man inte ska jobba på åkern och skulle nån okänd gå där så skulle d väcka uppmärksamhet.

Detta diskuterades redan för flera dagar sedan, och huruvida pryarna blåst ut på åkern. Särskilt långt från vägen lär det inte ha varit.
2015-06-21, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Ren lögn!

att ?
2015-06-21, 00:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Jag tror jag svarade på de flesta av dina frågor i ett tidigare inlägg.

Visst Men jag svarade på ett inlägg som handlade om att Lisa frivilligt klivit in i en bil och åkt iväg med hjälmen i famnen, men lämnat nycklarna och kassen.
2015-06-21, 00:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men varför klev hon in i bilen istället för att åka hem som hon smsat till pappan? Varför tog hon med sig hjälmen och lämnade kassen? Varför kät hon nycklarna sitta kvar i mopeden? Och vad gjorde handsken i ladan?

Bra frågor, jag vet inte, helt säkert, jag vet inte.

Dock kan det finnas vettiga förklaringar. Hon kan faktiskt ha haft en relation med gärningspersonen, behöver inte ha varit ett förhållande, kanske bara kompisar på något vis, hen står med bilen bakom caféet och väntar på Lisa, blåser mycket, han vill prata lite, hon hoppar in i bilen och har hjälmen i handen ...

Gärningspersonen kan ha kastat in henne i bilen, kanske i bagageutrymmet, Lisa hade hjälmen på huvudet och den följde naturligtvis med.

I båda alternativen så satte hon nyckeln i mopeden därför att hons strax skulle köra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in