Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-21, 22:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Frågan är alltså när en "nöd" situation uppstår. Jag tror knappast att det ger MP befogenhet att klampa in i varje hus men viss utrymme finns det beroende på hur akut läget är. Om Lisa redan påträffats död minskar naturligtvis utrymmet för MP att åberopa "nöd".
Nej, de kan inte genomsöka stängd egendom oavsett om det är bebott eller inte, det kan inte polisen heller göra hur som helst.

28 Kap. Om husrannsakan samt kroppsvisitation och kroppsbesiktning

1 § Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.
Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får husrannsakan dock företas bara om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken kan vinnas.
För husrannsakan hos den misstänkte får inte i något fall åberopas hans eller hennes samtycke, om inte den misstänkte själv har begärt att åtgärden ska vidtas. Lag (2008:376).
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Pratade med en kompis i trollhättan om detta som hänt & kompisen sa att det ligger en svart intergal hjälm av märket nolan slängd där han bor. Då undrar jag har dom hittat lisas hjälm?
I Trollhättan? Nej.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
En Mp har inte mer befogenheter än vad polisen tilldelar dem. Om någon påstår annat bör man nog kolla skallen på den personen. Nöden har ingen lag är väl ett bra uttryck. Ropar någon på hjälp och ingen Polis finns i närheten då tror jag knappast en domstol fäller livräddande insats...

Nej det MP får åberopa är "nöd" och huruvida en sådan situation de facto förlegat vet vi inte. Men man ska inte dömas om man handlat i nöd det är korrekt.
2015-06-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
De som jobbar på gården bör ha nyckel. Hur många de är vet jag dock ej, men minst två. Men de misstänkta jobbade väl för Jönsson, som har både Blomberg och Martorp? Då kanske de har nycklar till Martorp också. Eller är jag helt ute och cyklar?

Inte vet jag, men hur många laduförmän finns det? På Blomberg och Martorp?

Vet du vem som arrenderar mark på Martorp?
2015-06-21, 22:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att någon är försvunnen ger inte envar rätt att beträda andras bostäder inom hela häradet.
Nej, det har ingen sagt heller.
2015-06-21, 22:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Absolut inte. Jag tänkte mer på om det hade uppstått en situation att polisen visste att Lisa fanns i någon av bostäderna men visst inte om hon var vid liv, då hade nog MP, och alla andra för den delen, fått utnyttja "nöd" situationen bäst de ville. Rätt eller fel.
Inte ödehus heller, för den delen.
2015-06-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Beträffande bilen http://forumbilder.com/image/rAv som hittades i Axvall så har någon ansträngt sig för att den inte skall kunna identifieras. Det har skett genom att nummerplåtarna har tagits bort.

Om litauerna hade en sådan bil så bör den ganska snabbt identifieras av boende på trakten även utan skyltarna.

Om det är en svensk bil så kommer den att identifieras på chassinumret.

Om inte bilägaren är en komplett idiot så måste alltså bilens identitet vara sådan att chassinumret inte är nog. Det tyder på en utländsk bil. Att bilen är försiktigt övertäckt tyder vidare på att något nöt har tänkt att komma och hämta den igen. Jag tror därför bilen antingen är en utländsk bil som avidentifierats eller en stulen bil där tjuven är utländsk (så att han tror det räcker ta bort nummerplåten).

Om bilen har med försvinnandet att göra så bör förövaren alltså vara en person på tillfälligt besök i Sverige, knappast de gripna.
Enl ett inlägg från markägaren där bilen påträffades blev polis informerad o intresserade den 16 juni skyltar fanns i bilen men dom hörde till en annan bil ,
2015-06-21, 22:42
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, de kan inte genomsöka stängd egendom oavsett om det är bebott eller inte, det kan inte polisen heller göra hur som helst.

28 Kap. Om husrannsakan samt kroppsvisitation och kroppsbesiktning

1 § Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.
Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får husrannsakan dock företas bara om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken kan vinnas.
För husrannsakan hos den misstänkte får inte i något fall åberopas hans eller hennes samtycke, om inte den misstänkte själv har begärt att åtgärden ska vidtas. Lag (2008:376).

Stämmer men om nöd föreligger kan man begå brottet olaga intrång och sedan åberopa nödsituationen. Utan en sådan måste ett förordnade om husrannsakan föreligga för en polis, om det inte är fara i dröjsmål dvs. enligt 28:5.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Tack, men att en polis har rätt att kliva in är väl närmast självklart? Men har Missing People samma rätt?

Nej det tror jag faktiskt inte att MPS kan få rätten att göra, det finns inget stöd för det enligt polislagen, dock kan polisen stödja sig på lagen om skydd mot olyckor som ger ett utrymme att delegera den rätten till underställd personal, även icke poliser. Jag läser innantill nu då jag inte har allt i huvudet, dock sysslat med frågorna inom Försvarsmakten, anlitas ju ibland för just eftersök.

LOS

Ingrepp i annans rätt
2 § Om fara för liv, hälsa eller egendom eller för skada i miljön inte lämpligen kan hindras på något annat sätt, får räddningsledaren vid en räddningsinsats bereda sig och medverkande personal tillträde till annans fastighet, avspärra eller utrymma områden, använda, föra bort eller förstöra egendom samt göra andra ingrepp i annans rätt, i den mån ingreppet är försvarligt med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som vållas genom ingreppet och omständigheterna i övrigt.

Det är inte så att det bara är att klampa in hos folk i bostäder, det måste finnas någon omständighet som gör att intrånget är försvarligt. Men rent principiellt så kan den som är räddningsledare ge en underställd rätten att genomsöka en bostad, och som med precis allt annat så är det en domstol som i efterhand avgör om det var försvarligt. Det ligger i sakens natur att detta inte sker särskilt ofta då polisen har rätt att gå in i en bostad om det finns skäl till det, och när LOS tillämpas så brukar det sällan handla om massiva sökinsatser i bostäder.

EDIT;Ponera att någon observerar en försvunnen person i ett flerbostadshus och att vederbörande syntes vara bakbunden, men vet inte i exakt vilken lägenhet hen sågs i och huset brinner, ja då kan rätten nyttjas att gå igenom alla lägenheter för att hitta den eftersökte. Överdrivet exempel, men det krävs något mer än att man bara tänker ta sig en titt när det gäller människors bostäder, skyddet för den personliga integriteten är värd mer i de flesta fall. När någon är försvunnen vet man ju sällan om den försvunne är utsatt för fara även om ett brott har begåtts, ett frihetsberövande måste inte betyda omedelbar fara för liv och hälsa och då kan man ju inte heller försvara ett intrång i människors privatliv bara för att om uti fall att, typ.
Senast redigerad av OY 2015-06-21 kl. 22:50.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Genialiskt. Och hann tillbaka innan Lisas pappa kom till Blomberg.

genialisk vet jag inte men från cafe till Martorp tar det med cykel 8 min och med moped kanske 4 min. Papan var där ju inte förrän ett tag senare, ja vad tar en väldtäkt i tidm 10-15 min, vad vet jag, sedan köra tillbaka moppen 4 min och sedan smyga tillbaka.. pappan kan ju inte varit i krokarna förrän vid 8 tiden tidigast.
Medlem
Läste någonstans på tråden att han plockade upp den hittade handsken med finger topparna för att inte förstöra några spår, men det var långt innan Lh hittades, hur kunde han förutsätta att ett brott hade begåtts, hittar man en handske på marken så plockar man väl bara upp den eller?
2015-06-21, 22:43
Medlem
Mbps framhävs ju som värsta FBI agenter! Tänk på att de antagligen bara är frivilliga rasistiaka bönder!
-"den jävla blatten såg konstig ut"
-" han tittade ner i marken"
- "dom springer, fast vi bara ville kolla dom"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in