Citat:
Ursprungligen postat av
Lustighet
Jaha okej, så du medger att denna strävan om att mannen ska kunna försvara sig och dig fortfarande existerar, eller är detta mer en lojalitetstanke du har - att det lika gärna kunde vara en kompis till dig oavsett kön som försvarar dig för att den är snäll? Är denna tanke ömsesidig gentemot mannen? alltså att det lika gärna hade varit du som försvarat mannen om du varit mer muskulös?
Jo jag tycker nog att det är skillnad på kvinnor och män här. Skulle inte tycka det var toppenbra om en tjejkompis skulle springa ifrån mig och lämna mig att bli våldtagen eller nått, men jag har inte alls samma förakt för det som jag skulle ha om det vore min pojkvän som gjorde så.
Jag skulle absolut inte tycka att det är okej för mig att lämna någon jag älskar i sticket bara för att jag är kvinna, men i hotfulla situationer tycker jag ändå att det är mannen som i första hand bör ta kontroll över situationen och försöka styra upp den (helst inte med våld, men om nödvändigt). Inte att han ska söka skydd bakom mig. Jag skulle försöka hjälpa efter bästa förmåga, men förväntar mig att han tar ledningen då.