Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HellionRebellion
Tror ni på fullt allvar att balterna blir dömda för det här? Jag agerar inte domare på något sätt men av erfarenhet så vet jag att bevisläget är svårt.

Oavsett om dom gjort det eller inte så räknar jag kallt med att dom går fria och får typ 100.000 i skadestånd för att dom suttit i häktet.

Sverige kan vara ett jävla skämt ibland.

Sverige har en uppklarningsprocent på strax under 90 när det gäller mord.
Så rent statistiskt sett så är sannolikheten att brottet blir löst väldigt god.
Samtidigt vet vi ju inte alls vad den tekniska bevisningen kommer att peka på. Om det visar sig vara de nu MGM eller någon helt annan är ju svårt att svara på men det faktum att de är häktade på sannolika skäl tyder på att indicierna är ganska starka.
2015-06-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men det är bara lösa rykten ... som jag uppfattar det.

men det stämmer rätt bra med att dom (om jag förstått det rätt) skall ha blivit gripna på Mantorp
i en verkstad eller liknande. samt att det verkar som personen eller personerna som gjort inläggen verkar säkra på sin sak.

Men 100 kan vi inte vara på det med grisar, men på något sätt är det logiskt med avståndet, 100 meter
2015-06-19, 18:23
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Sverige har en uppklarningsprocent på strax under 90 när det gäller mord.
Så rent statistiskt sett så är sannolikheten att brottet blir löst väldigt god.
Samtidigt vet vi ju inte alls vad den tekniska bevisningen kommer att peka på. Om det visar sig vara de nu MGM eller någon helt annan är ju svårt att svara på men det faktum att de är häktade på sannolika skäl tyder på att indicierna är ganska starka.

Skit ner dig, starka? Ja för en velig domare som vek sig och sen försökte bättra på sitt anseende via kvinnan, han sover nog inte gott denna domare
2015-06-19, 18:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
men det stämmer rätt bra med att dom (om jag förstått det rätt) skall ha blivit gripna på Mantorp
i en verkstad eller liknande. samt att det verkar som personen eller personerna som gjort inläggen verkar säkra på sin sak.

Men 100 kan vi inte vara på det med grisar, men på något sätt är det logiskt med avståndet, 100 meter
Då har du inte förstått det rätt. De blev hämtade till förhör på Blombergs Säteri, efter att ha blivit säkrade 500 meter från Martorp.
2015-06-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Många som spekulerar här pratar om magkänsla, jag tror inte polis och åklagare gått på magkänsla utan att något som vi inte fått veta pekar mot bröderna.
Många med magkänsla skulle kanske ta ett glas sammarin och lugna både sig och magen till den analyserna är klara innan dom hänger ut nya som misstänkta.
Det med magkänslan är nog mitt fel, skämtade om GW Persson som går på statistik och magkänsla. Han har ju då uttryckt tveksamhet inför att det skulle vara bröderna. Men han vet förstås inte i detalj vad polisen har hittat eller varför åklagaren fattade beslut att häkta.
Jag tycker det är konstigt att bara polis och åklagare har rätt att uttala sig i medierna, men inte försvarsadvokaterna. Ska det vara locket på borde det väl gälla alla. Jag tycker också att det ser konstigt ut i skälen till häktning, att de bockat för att bröderna riskerar att fortsätta med brottslig verksamhet. De är ju inte kriminellt belastade. Fantiserar polisen om seriemördare igen? Mitt förtroende för svensk polis och rättsapparat är inte skyhögt, måste jag erkänna. Hur som helst tycker jag inte att det faktum att bröderna är häktade måste betyda att bevisen räcker för en häktning.
Men som sagt. Vi får se. Kanske.

Råkade skriva åtala först: det skulle stå häkta.
Senast redigerad av Butter200 2015-06-19 kl. 18:32.
2015-06-19, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
De som mördar en person slänger inte offrets saker runtomkring där mordet begicks likt idioter. Däremot den som vill sätta ditt någon samtidigt vissa var offrets kropp ligger skulle kunna "lägga brödsmulor" till sin fördel. Låter det långsökt, eller?

Jag håller helt med. Alltså mördar man någon, eller för bort den mot dennes vilja borde det rimligtvis resultera i stress och panik. Att då som två ostraffade gästarbetare helt kyligt placera tillhörigheter från offret längst en väg som leder dom till sig själva verkar helt sjukt.

En hund ligger begraven någonstans. Det skulle inte förvåna mig om det ligger ett par kvinnor begravda på markägarens område. Kanske inte markägaren som är skyldig, men hans söner eller någon väldigt nära?

Man kan spekulera. Kommer bli helt galet om det visar sig att Litauen-bröderna är oskyldiga.
2015-06-19, 18:28
Medlem
Tomatos avatar
Citat:

De har setts av mps på martorp 100m från där lisa hittades, men de begav sig de 3-500 meterna hem där polisen "grep" dom.
2015-06-19, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Då har du inte förstått det rätt. De blev hämtade till förhör på Blombergs Säteri, efter att ha blivit säkrade 500 meter från Martorp.

Problemet är att det skrivs lite olika om just det i tråden, jag har sett också olika förklaringar, men även den att dom togs in vid Mantrop, kanske är det som du säger, men att är intresserade av en verkstad på Mantorp som dom varit i utan att kunna förklara varför eller liknande.
2015-06-19, 18:34
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popc0rn
Följde tråden mycket i början men tappade lite på senare tid. Vad var det som triggade polisen att ta in de 3 personerna samt att finna liket typ samtidigt?
MSP hittade ett mystiskt avgörande fynd, vilket ledde polisen till antagandet att LH var någonstans i området, samtidigt som samma MSP-grupp uppfattade de två bröderna som suspekta alldeles i närheten. Samtidigt som man fokuserade på området nära Martorp så grep man de tre personerna för förhör. När LHs kropp återfanns anhölls de gripna. Detaljerna vet ingen utomstående.
2015-06-19, 18:34
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
De som mördar en person slänger inte offrets saker runtomkring där mordet begicks likt idioter. Däremot den som vill sätta ditt någon samtidigt vissa var offrets kropp ligger skulle kunna "lägga brödsmulor" till sin fördel. Låter det långsökt, eller?
Om det inte skulle vara någon med anknytning till gården som är gärningsman så tycker jag det låter långsökt att man skulle frakta kroppen in på gården och gömma henne i en byggnad där, chansen att bli upptäckt skulle vara väldigt stor.
Om du ägde eller jobbade på en gård och du ser någon som inte har där att göra borde man väl undra vad dom gör där, speciellt om dom stannar bland byggnader och uppehåller sig där en stund.
Att springa runt och snitsla en bana med tillhörigheter till brödernas hus verkar även det långsökt då någon kan se dig gå just den vägen.

Mordplatsen och fyndplatsen är förmodligen inte samma plats och en bil har förmodligen använts, om du hade mördat Lisa hade du kört in henne på gården och gömt henne där trots risken att bli upptäckt eller skulle du kört ett par mil därifrån och gömt henne i skogen på något ensligt ställe?

Det finns säkert idioter som tror sig kunna komma undan med nästan vad som helst men att tro att du skall kunna mörda någon och plantera bevis för att få någon annan fälld för det låter väldigt långsökt.
2015-06-19, 18:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Problemet är att det skrivs lite olika om just det i tråden, jag har sett också olika förklaringar, men även den att dom togs in vid Mantrop, kanske är det som du säger, men att är intresserade av en verkstad på Mantorp som dom varit i utan att kunna förklara varför eller liknande.
Nu vet vi inte vad de har förklarat eller inte. De kan ha haft ett helt legitimt ärende i Martorp med omnejd, eftersom de arbetade på säteriet, som flera andra. Att de sågs i närheten bevisar ingenting.

Men att GM har någon anknytning till säteriet är mer än troligt, då allting försiggår i hus och på mark som tillhör säteriet. Utom Medelplana kyrka, förstås.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-06-19 kl. 18:40. Anledning: Fel namn på kyrkan
2015-06-19, 18:39
Medlem
I vilken byggnad på Mantorp ligger den sk. verkstaden? Arbetsboden, den vita med galler för fönstren, vad fanns i den? Eller är verkstaden=arbetsboden?

Har lite svårt att orientera mig bland alla byggnader.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in