Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 18:34
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag värderar varken människor eller människors liv mot varandra utifrån ålder, kön, utseende och nationalitet. Det anser jag är en bra egenskap hos mig och jag tycker det till viss del speglar samhället att så många tycker annorlunda och värderar människor olika. Men även du är såklart fri att ha den åsikten.

men för att göra en jämförelse: En 20-årig kvinna mördades i Helsingborg igår. 168 inlägg i den tråden och knappt någon bryr sig. Kvinna i medelåldern gruppvåldtagen i fredags - 116 inlägg och knappt någon bryr sig. osv osv

Jag tror det handlar om media, det har inte varit lika stora rubriker om de andra fallen du nämnde, jag har i alla fall inte lagt märke till det. Desto större rubriker desto större spridning = mer inlägg i tråden om den aktuella händelsen.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Kan det vara så att man kan häktas som misstänkt för "delaktighet" i mord? Att det räcker för häktning men att man vid rättegång döms för antingen mord eller medhjälp till mord?
Jag är ingen jurist alltså.

Detta är en fråga som även jag som är jurist har riktigt klart för mig men kan svara som så att du kan aldrig åtalas för ett brott som inte finns. Dvs. att åtalas för "delaktighet" i mord går inte. Då måste det vara medhjälp till mord, men uppenbarligen kan man häktas för delaktighet till mord och det var synnerligen intressant. Inte för detta fall egentligen eftersom det i princip innebär medhjälp för det fall det är den andra som gjort det, men juridiskt är det intressant.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Detta är inte bekräftat.

Hjälmen är så vitt vi vet borta.

Garanterat den man grävt efter och systematiskt letat efter de senaste dagarna.

Enligt mig är det också mordvapnet. Man har via obduktion sett att hon fått ett slag mot huvudet och hjälmen passar här in...
Och man gräver upp en hel lada för att få fatt i den.

Du skriver "man har via obduktion sett att hon fått ett slag mot huvudet". Inget illa menat, men hur vet du det? Har obduktionsrapporten släppts?
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
Vi lägger det i samma fack som vi la grovt skyddande av brottsling: hittepå.
Grovt skyddande av brottsling är väl inte hittepå som brottsrubricering, heller!
2015-06-16, 18:35
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Kan det vara så att man kan häktas som misstänkt för "delaktighet" i mord? Att det räcker för häktning men att man vid rättegång döms för antingen mord eller medhjälp till mord?
Jag är ingen jurist alltså.
Javisst, brottsrubriceringen kan ändras. Förmodligen försöker åklagaren att övertyga rätten om att de tekniska bevisen kommer bringa klarhet i detta?
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightskyInfinitum
Så vad händer om dem inte kan knyta något bevis till Misstänkta... Tror ni de finns ens något som tyder på att de undersöker fler potensiella gärninsgmän?

Det finns bevis redan bara för att de inte står i media så betyder det inte att det inte finns., finns ingen anledning detta är gärningsmännen. Kan inte tänka mig att dessa killar så att säga gjort ett "proffsstädning" av brottsplats, bostad, kropp lär krylla av teknisk bevisning. Dessa herrar kommer iaf få spendera en lång tid i finkan det är jag helt övertygad om.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, den yngre brodern fick delaktighet i mord. Och om två mördar tillsammans döms båda för mord, inte delaktighet i mord.

Den yngre brodern är häktad på en brottsrubricering som inte finns. Hoppas SR lyckas reda ut det här innan tråden blir lång
.

Detta är som sagt synnerligen juridiskt intressant men för detta fall är det väl bara en omskrivning av medhjälp men med tanke på hur strikt straffrätten är annars förvånar dig mig att man kan häkta någon för en rubricering som inte finns.
2015-06-16, 18:36
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Intressant tack.

Om jag får gissa, är det nu så att dem är skyldiga är det inte helt orimligt att deras berättelser inte är samstämmiga och det tillsammans men övriga indicier, såsom fynden m.m. kan räcka för att nå upp till sannolika skäl även utan vittne.

Det är givetvis tänkbart, och din gissning är godare än min. I vilket av fallen ser det ut som att TR hittills läser en "öppen bok"
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vad tror vi om tolken. Kan han vara inblandad?? Kanske översätter helt fel?

Tolkar i rättsliga sammanhang är vanligtvis auktoriserade rättstolkar, inte bärplockare eller dylikt som man plockar in på måfå. Så att du vet.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Grovt skyddande av brottsling är väl inte hittepå som brottsrubricering, heller!

Nope,

17 kap. 11 § tredje stycket brottsbalken.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Troligtvis justerat i förhandlingen.

Saxat från liveflödet:

"En lagman vi talat med säger att det kan tolkas som att en är gärningsman och den andre medgärningsman. Vi hoppas kunna reda ut detta med rådmannen som håller i häktningarna efter att den sista förhandlingen är klar."

Alltså, allt tyder på att bilden är tydlig över vad som hänt och vem som är vem i denna förhandling.
Men utan teknisk bevisning? Utan erkännande?
Min tanke -- Det finns ett vittne.
Det är på tok för preciserat hittills.

Kvinnan kanske har tagit bladet från munnen.
2015-06-16, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Det va ju faktiskt ett vittne som hade hört en tjej säga "nej sådär får ni inte göra" och sen hördes en bildörr stängas/öppnas.

Hur trovärdig det "vittnet" är vet jag ju inte men ja..

Va! Första gången jag hör/läser detta, var har du fått den infon från?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in