Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-19, 13:31
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Tidningarna, detta forum plus riksexperten över allt annat - GWPerson - har inte mycket nya fakta att komma med. Så skall det också vara.
Desto mer har med all säkerhet polisen själva. Kanske t.o.m i överflöd.
Man har dock valt att lägga det stora locket på -- och lyckats med det - vilket är ovanligt ....
Alltså Sekretess dels för att knyta ihop säcken ordentligt -

Men på ren magkänsla känns det också som att beskrivningen av vad som hänt BO kan vara "mer komplicerat" än vad man orkar/ eller taktiskt vill gå ut med i detta skede....
Det har ju framtonat att inte bara den officiella fyndplatsen väckt uppseende. Det finns ju en annan plats där fynd också har gjorts . Var det inte en polis som visat stort obehag och skall ha rusat ut ur en annan byggnad - långt ifrån själva fyndplatsen.
Vad såg hon/han?

Men helt klart har laboratorierna fullt upp nu i midsommar med analyser... Vad kommer de att finna? Ingen vet - men förr eller senare går proppen ur flaskan.

Var har du hört/läst det ?
Källa på det ?
2015-06-19, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanderbeek
Jag är rädd för att de aldrig kommer att hitta gärningsmannen/männen och att familjen får leva med ovishet för resten av deras liv. Vilket vore helt jäkla fruktansvärt. Ingen gärningsman/män funnen, inget svar på varför hon bragdes om livet osv. Jag hoppas verkligen att det inte blir så men det ser inte så ljust ut nu, och ju längre tiden går....

Mina tankar går ut till hennes familj samt vänner. Ni andra önskar jag en trevlig midsommar, och vi får hoppas på bra väder.

Det är vi som inte är med i utredningen som är satta i ovisshet, vi vet inte vad som hittats pga yppandeförbudet.
Men hoppas att det inte blir som du gissar, för allt i världen!
2015-06-19, 13:33
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Varför detta ständiga fokus på AJ som tänkbar GM?

Rohna, som verkar ha god insyn i spaningsarbetet, hävdar ju att man funnit Lisas ägodelar även alldeles nära brödernas hus. Så vad är mest sannolikt - i verkligheten och inte i ett deckarmanus - klantiga GM eller en förslagen GM som lagt ut spår för att ge någon annan skulden?

Bröderna eller någon av dem, bör vara rätt GM.
Att dådet begåtts under viss grad av onykterhet, på deras enda lediga dag i veckan, är troligt.

Alldeles sannolikt och att de eventuellt inte kört den rakaste vägen kanske berodde på att de/han var onykter...kan vara förklaringen, visst. Och att vi utgår ifrån en iskall beräknande mördare kanske bara är ett fyllo som inte riktigt kan räkna ut konsekvenserna för sitt handlande.

Har vi några uppgifter om deras liv och leverne på gården? Eller utgår vi ifrån att alla litauer super sig redlösa då de är lediga? Verkar i vart fall som att de var på plats ( ladan) på måndagen ifall uppgifterna stämmer.
2015-06-19, 13:34
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Då försöker jag göra det klarare:

- Den eller de i Sverige som mamman pratat med vet så klart att Lisa försvann efter 18.23 (de befinner sig i trakten där Lisa försvann och följer som de flesta där vad som sker).

- Personen vet att litauerna är gripna.

- Om mamman frågar om hen såg sönerna i samband med Lisas försvinnande så säger personen att hen såg dem kl 18.15. Skulle personen sett dem kl 18.15 litauisk tid (dvs 17.15 svensk tid) så är detta helt ointressant eftersom Lisa jobbade då och jag förstår inte varför personen skulle behöva berätta iakttagelserna av sönerna med ett exakt klockslag i så fall. Likaså förstår jag inte varför den iakttagelse är viktig att berätta för en skärrad mamma.

- Om mamman frågar om hen såg sönerna ett viss klockslag t ex 18.23 så fattar den som är i Sverige, och vet att hennes söner är gripna, att det är den tid Lisa gav ifrån sig sitt sista livstecken, dvs att det är 18.23 svensk tid. Och säger därför att hen såg litauerna 18.15 svensk tid eftersom både hen och mamman vet att det är en avgörande tid för ett alibi.

- Nu kanske hen spontant säger att hen såg sönerna kl 18.15 utan att bli tillfrågad av mamman. Om hen hade sett litauerna kl 18.15 litauisk tid hade det varit ointressant att berätta för mamman. Vid den tiden finns det inget behov att nämna ett exakt klockslag eftersom Lisa jobbade då.

Förstår du nu varför litauisk tid är ointressant?
För det första, vem meddelar till en mamma just 18:15 sharp?
Normalt säger man väl -jag åkte förbi strax efter 6 och då satt de ute och drack kaffe.

Från 18:15 finns gott att ta sig en minuts bilresa.

F.ö. är detta en ickefråga som genererat hundratals inlägg i onödan. Leta reda på de bekanta och återkomm. Vad en mamma säger om sina söner till slaskpressen är helt ointressant.
2015-06-19, 13:35
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanderbeek
Jag är rädd för att de aldrig kommer att hitta gärningsmannen/männen och att familjen får leva med ovishet för resten av deras liv. Vilket vore helt jäkla fruktansvärt. Ingen gärningsman/män funnen, inget svar på varför hon bragdes om livet osv. Jag hoppas verkligen att det inte blir så men det ser inte så ljust ut nu, och ju längre tiden går....

Mina tankar går ut till hennes familj samt vänner.

Ni andra önskar jag en trevlig midsommar, och vi får hoppas på bra väder.

Det är inte alls ovanligt att en sån här stor utredning tar tid, det är snart 2 veckor sedan försvinnandet och strax 1 vecka sedan kroppen var funnen, tids nog kommer svaren på alla analyser. Det är bara att ha tålamod, såna här grejor tar tid, precis som det ska göra.

Glad midsommar.
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det har ju framgått att flera män topsats, så jag gissar att polisen nog har koll även på dessa.

Men tack för infon.

Ifall de är väldigt säkra på att det är rätt GM som de har...varför topsa hela bygden? Inte helt gratis att göra dessa analyser...bara en tanke.
Medlem
Lena och de två tjejerna som " alla gick ut samtidigt" eller " de gick men Lisa stannade kvar" vad är sant? Men Lena verkar veta mycket mer känns det som, hon ser så ond, falsk och is kall ut...
2015-06-19, 13:37
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Men hallå eller! Åklagaren har ju tigit som muren sedan häktningsförhandlingarna. Du har ju ingen aning om vad som kommit fram efter det!

Ja jag vet även om dom släpps så finns det säkert folk som tror dom är skyldiga, vi har ju ett bra exempel i Qvick-fallet där Göran Lambertz kommer hävda till dödsdagar att , -Han var nog skyldig i alla fall..
2015-06-19, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Från Expressen, http://www.expressen.se/gt/dna-har-tagits-pa-flera-man-i-lilla-blomberg/

""Utredarna har tagit DNA på flera män i det lilla samhället Blomberg. De har tömt mobilmaster och finkammat lador i jakt på teknisk bevisning.

Men enligt åklagarens senaste uttalande finns ingen teknisk bevisning som binder de litauiska bröderna till mordet på 17-åriga Lisa Holm.

– Att man dömer folk mot deras nekande till mord, utan att ha teknisk bevisning, det är baske mig ovanligt ska du veta, säger Leif GW Persson, polisprofessor.""

Vad var det jag sa? Skit ner Er som trampat på i Litauen-hjulspåret.

Glad Midsommar Alla, även ni losers

Det är inte klart ännu, och min intuition säger att de kommer hitta bevis, efter att kroppen hittats och dessutom hitta en massa saker som kan bindas till brottet!

Det är just för att folk inte tänker, eller tänker som dig att det blivit yppandeförbud!

Det finns en Litauisk kvinna som säkert har städat och tvättat kläder, men något har hon missat. De häktade är nu i chock, men när dörren låses på häktet och de inser att i Sverige sitter man länge på ett häkte, utan att någon bryr sig, så kommer någon av dem att vilja prata av sig.

Glöm inte, att om det handlar om alternativa gärningsmän så måste de ta sig förbi MP, polisen och Litauerna, in på markerna och in i låsta utrymmen och i övrigt ha lokalkännedom.
2015-06-19, 13:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vilken statistik avviker de ifrån?

Jag vet inget om specifik statistik, men jag har noterar att det är män i 30-årsåldern, på väg hem till Litauen och en vacker flicka som blivit bortförd och mördad. Litauerna är i en ålder där män har för mycket Testosteron i kroppen. Den enes fru är en ful tjockis, och den andres fru är hemma i Litauen.

Männen var i närheten, hade tillträde till alla skrymslen i omgivningarna, hade tillgång till fordon och hade god lokalkännedom.

De var rädda att bli misstänkta, så en av deras femtioelva fikastunder under dagen är "bevittnad" av hypotetiska vittnen och mamma för att tjäna alibi. Påstådd fikastund i brottsplatsens omgivning är inget alibi. Min tanke var att de var lediga, då det var efter arbetstid, efter kl. 18.00.

Det för in mina tankar på den enkla vardagliga förklaringen, och det är att de satt och söp, och hade fått i sig alkohol, och kom på tanken att de skulle ta kontakt med en ung kvinna. Vad som sen hände var att det spårade ut totalt och blev ett vansinnesdåd. Det kom också tusentals människor som letade efter Lisa, så inget var planerat eller fungerade som gärningsmännen tänkt, om de tänkte.

De är på platsen för att jobba, och talar knappt svenska, så visst har de gjort lite väsen av sig. Annars hade de inte blivit långvariga på godset.

Om vi tittar på trion:

Gifta
Ålder i relation till Lisas
Tidigare inte dömda för våldsbrott
Tämligen okända för myndigheter
Har jobb
Verkar normala

Nej, enligt statistiken så är de inte skyldiga, dock ingen regel utan undantag.

EDIT;Dessutom ingen känd relation till offret.
Senast redigerad av OY 2015-06-19 kl. 13:41.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vilken statistik avviker de ifrån?

Jag vet inget om specifik statistik, men jag har noterar att det är män i 30-årsåldern, på väg hem till Litauen och en vacker flicka som blivit bortförd och mördad. Litauerna är i en ålder där män har för mycket Testosteron i kroppen. Den enes fru är en ful tjockis, och den andres fru är hemma i Litauen.

Männen var i närheten, hade tillträde till alla skrymslen i omgivningarna, hade tillgång till fordon och hade god lokalkännedom.

De var rädda att bli misstänkta, så en av deras femtioelva fikastunder under dagen är "bevittnad" av hypotetiska vittnen och mamma för att tjäna alibi. Påstådd fikastund i brottsplatsens omgivning är inget alibi. Min tanke var att de var lediga, då det var efter arbetstid, efter kl. 18.00.

Det för in mina tankar på den enkla vardagliga förklaringen, och det är att de satt och söp, och hade fått i sig alkohol, och kom på tanken att de skulle ta kontakt med en ung kvinna. Vad som sen hände var att det spårade ut totalt och blev ett vansinnesdåd. Det kom också tusentals människor som letade efter Lisa, så inget var planerat eller fungerade som gärningsmännen tänkt, om de tänkte.

De är på platsen för att jobba, och talar knappt svenska, så visst har de gjort lite väsen av sig. Annars hade de inte blivit långvariga på godset.

Den statistik de avviker ifrån är ålderskategorin och nära bekant kategorin.
I "vanliga fall" så är GM och BO nära bekanta och nära i ålder. I de fall som GM och BO inte är nära bekanta är det än vanligare att GM och BO ligger nära varandra i åldern.

Men den avvikelse det är i det här fallet om det är de nu häktade som är skyldiga är ju inte så ovanligt att det faller under 1 på miljonen eller något sådant.
Handlar snarare om 1 på 10-20, dvs 5-10%. Ovanligt men inte så ovanligt att det är chockerande.

Om man skulle lägga samma sannolikhetsfaktor på de teorier som folk slängt ut sig för att det tycker de nu misstänkta är osannolika så är sannolikheten för de flesta övriga teorier betydligt lägre.
Främmande makt pga fadern teorin. Något liknande har då aldrig hänt tidigare. Där snackar vi mindre än 1 på miljonen.
Trafficking teorin: också extremt ovanligt från Sverige och speciellt att det skulle ske medelst kidnappning.
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Precis ett uttalande som GW gör när han inte har inside-info.
"Enligt Åklagarens senaste uttalande", locket ligger på.

"Att man dömmer folk för mord utan teknisk bevisning", Vem har gjort det?

Grip du efter halmstrån.

Glad Midsommar på dig med.

Precis!
Tycker minsann herr Persson låter lite småpurken eller förorättad över att inte fått någon information:

"Polisen i Västra Götalands presstalesman, Thomas Fuxborg, kommenterade under torsdagen polisprofessorns utspel om den svajiga bevisningen mot bröderna. Han sa då att man kunde undra hur insatt Leif GW Persson är i utredningen.
– Hur fan ska jag kunna veta något om ärendet när de inte berättar något? Frågan är vad han själv vet, säger Leif GW Persson.

http://www.expressen.se/gt/dna-har-tagits-pa-flera-man-i-lilla-blomberg/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in