Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Vilken statistik avviker de ifrån?
Jag vet inget om specifik statistik, men jag har noterar att det är män i 30-årsåldern, på väg hem till Litauen och en vacker flicka som blivit bortförd och mördad. Litauerna är i en ålder där män har för mycket Testosteron i kroppen. Den enes fru är en ful tjockis, och den andres fru är hemma i Litauen.
Männen var i närheten, hade tillträde till alla skrymslen i omgivningarna, hade tillgång till fordon och hade god lokalkännedom.
De var rädda att bli misstänkta, så en av deras femtioelva fikastunder under dagen är "bevittnad" av hypotetiska vittnen och mamma för att tjäna alibi. Påstådd fikastund i brottsplatsens omgivning är inget alibi. Min tanke var att de var lediga, då det var efter arbetstid, efter kl. 18.00.
Det för in mina tankar på den enkla vardagliga förklaringen, och det är att de satt och söp, och hade fått i sig alkohol, och kom på tanken att de skulle ta kontakt med en ung kvinna. Vad som sen hände var att det spårade ut totalt och blev ett vansinnesdåd. Det kom också tusentals människor som letade efter Lisa, så inget var planerat eller fungerade som gärningsmännen tänkt, om de tänkte.
De är på platsen för att jobba, och talar knappt svenska, så visst har de gjort lite väsen av sig. Annars hade de inte blivit långvariga på godset.
Den statistik de avviker ifrån är ålderskategorin och nära bekant kategorin.
I "vanliga fall" så är GM och BO nära bekanta och nära i ålder. I de fall som GM och BO inte är nära bekanta är det än vanligare att GM och BO ligger nära varandra i åldern.
Men den avvikelse det är i det här fallet om det är de nu häktade som är skyldiga är ju inte så ovanligt att det faller under 1 på miljonen eller något sådant.
Handlar snarare om 1 på 10-20, dvs 5-10%. Ovanligt men inte så ovanligt att det är chockerande.
Om man skulle lägga samma sannolikhetsfaktor på de teorier som folk slängt ut sig för att det tycker de nu misstänkta är osannolika så är sannolikheten för de flesta övriga teorier betydligt lägre.
Främmande makt pga fadern teorin. Något liknande har då aldrig hänt tidigare. Där snackar vi mindre än 1 på miljonen.
Trafficking teorin: också extremt ovanligt från Sverige och speciellt att det skulle ske medelst kidnappning.