Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Jag tror vi just nu bevittnar ett polisiärt debacle av historiska mått.
MGM verkar vara allt annat än barnamördare och konstellationen 2 bröder och en maka är väldigt märklig. Lägg till att bevisningen av allt att döma verkar vara svag så ser det mörkt ut. Advokaterna hävdar unisont att bevisningen inte håller för den högre graden av misstanke. Alltså finns ingen teknisk bevisning av tyngd.

Jag tror poliserna har panik och famlar i mörkret.

Jag är också rädd för att det är just så.
Kära polismyndighet: arbeta så "brett" ni kan,( som en del skriver att ni gör men som jag tvivlar på..)
Det finns ett antal personer som ni bör syna närmare i sömmarna samtidigt som ni verkligen måste pressa de häktade, om och om igen. För Lisas skull så måste detta fallet lösas.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
pappan i detta huset som jag pratar om heter något som börjar på C, är det möjligen han som sköter verksamheten på gården närmast skjulet där BO hittades? hans söner är som sagt var i en ålder som verkar troligare som gärningsmän, men jag säger ju inte att så är fallet... men som sagt var så tittar säkert polisen på deras förehavanden runt tiden för försvinnandet. om det är denne c som har tillgång till byggnaden där bo hittades.

troligtvis har polisen redan rätt män, men vi har ju inte någon aning med de få detaljer vi har här inne på forumet.

Det har ju framgått att flera män topsats, så jag gissar att polisen nog har koll även på dessa.

Men tack för infon.
Medlem
Antitrinitarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sker det ofta att ett lik mellanlagras, dessutom på ens egen bakgård, när möjligheten fanns att dumpa långt bort eller att gräva ner det?

Jag vet inte hur vanligt det är, men i Karlskrona för några år sedan skedde ett mord där mördaren först gömde kroppen i en brunn på sin egen gård, för att sedan dumpa den i en sjö.
2015-06-19, 12:44
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Såg Arne i en intervju på Aftonbladet i början där man fick intrycket av att han var så stolt så över att hittat handsken och tagit upp den direkt på plats och gett den till poliserna. Där nämnde han verkligen inte något om någon fingertoppskänsla. Försökte hitta intervjuen igen men hittar den inte.

AJ nämde heller aldrig att han träffade Lisa samma dag som hon försvann,
och att det var första gången han mötte henne, inte fören i Expressen den 17 jun, altså 10 dagar efter Lisa försvann och han har ju interviewats en del gånger.
2015-06-19, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Varför detta ständiga fokus på AJ som tänkbar GM?

Rohna, som verkar ha god insyn i spaningsarbetet, hävdar ju att man funnit Lisas ägodelar även alldeles nära brödernas hus. Så vad är mest sannolikt - i verkligheten och inte i ett deckarmanus - klantiga GM eller en förslagen GM som lagt ut spår för att ge någon annan skulden?

Bröderna eller någon av dem, bör vara rätt GM.
Att dådet begåtts under viss grad av onykterhet, på deras enda lediga dag i veckan, är troligt.
Ja jag tror det är bröderna, och att det skett någon form av olycka, och dom är inte proffs på att gömma och hantera situationen
2015-06-19, 12:46
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Och om de inte alls menade lituansk tid? Klart att mamman frågar och har en diskussion om en massa detaljer - likaså de förmodade litauerna hon talar med som förstås också är upprörda

Jag tror de har exakt lika mycket koll på tidsskillnaderna som du och jag och att mamman vet rakt av att svenskt tid översätts med en timme. Efter att de bott där i sex år, så översätter mamman troligen omdelebart utan eftertanke vid det här laget, precis som du och jag skulle gjort. Jag tror inte de gör tidsmisstag på det sättet. Men, visst, möjligt att de fikade kl.17.
Nu vet jag inte hur många grannar litauerna har, men de närmsta grannarna är svenskar och de har uttalat sig om att litauerna verkar trevliga men att de inte kunnat prata så mycket med dem pga språkförbistring. Det kan i så fall inte vara dessa grannar som pratat med mamman. Varför skulle mamman ha kontakt med grannar som inte är litauer? Hur skulle hon ha lärt känna dem? Mammans språkkunskaper är knappast bättre än sönernas.
En inte alltför långsökt slutsats är att det funnits fler litauer i trakten, och att dessa är bekanta med mamman och sönerna.
2015-06-19, 12:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Åklagare och polis får uttala sig om fallet i medierna men försvaret har yppandeförbud. Ganska märkligt. Särskilt OM det nu är så att häktningen skett på lösa boliner. Det måste ju få komma till allmänhetens kännedom.
http://www.expressen.se/gt/advokaten-da-kanns-det-alldeles-galet/

Ber om ursäkt om det redan länkats till denna artikel.
Den här tråden är omöjlig att följa med i om man inte hänger här precis hela tiden.

Ja, det har pågått en diskussion i åratal om det här och utifrån det jag läst så tycker jag nog också att det verkar som yppandeförbud överanvänds av åklagarna. Särskilt problematiskt är det om åklagaren och hans medarbetare i utredningen själva uttalar sig. Nu ska man ju dock till aktuell åklagares försvar påminna om att i det här fallet har det verkligen inte läckt från den sidan heller.

Konkret för det här fallet så kan man notera att kvinnans advokat säger att han inte har något att säga som skulle bättre på hennes situation egentligen. Om jag vågar mig på en gissning så blir det nog ändå att det är långt ifrån säkert att det åklagarna har räcker för åtal mot henne även om bröderna blir åtalade för mord och/eller medhjälp el. skyddande av brottsling. Det är nog mindre troligt att vi får provsvar som tekniskt kan styrka just anklagelserna mot henne än mot någon av bröderna. Det ska i så fall vara DNA/fingeravtryck från henne på någon av de fynd som kan kopplas till Lisa.
2015-06-19, 12:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Rohna, som verkar ha god insyn i spaningsarbetet, hävdar ju att man funnit Lisas ägodelar även alldeles nära brödernas hus. Så vad är mest sannolikt - i verkligheten och inte i ett deckarmanus - klantiga GM eller en förslagen GM som lagt ut spår för att ge någon annan skulden?

Att dådet begåtts under viss grad av onykterhet, på deras enda lediga dag i veckan, är troligt.

När på tidslinjen kom anställda på säteriet på tal som möjliga gärningspersoner? När började man att göra fynd?
2015-06-19, 12:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Personer som sitter och fikar.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om min granne skulle fika skulle jag inte ens notera det. Och om jag skulle notera att de fikar, så skulle jag inte fästa någon vikt vid att de fikar, till den grad att jag noterar tiden. Folk har inte alibi om de är hemma! Eller befinner sig i närheten av platsen en flicka försvinner.

Det handlar inte om alibi för de häktade. De måste komma med bra förklaringar till varför de är oskyldiga och lita på att det finns teknisk bevisning som friar dem och pekar ut andra gärningsmän.

"Alibi" att man fikar och ringer till mamma är inget att komma med. Det är mer en bekräftelse, på att även kriminella är beroende av en mammas gränslösa kärlek och tro på sina barn.

Min känsla är att de inte förstod att det skulle krylla av folk i omgivningarna, så de hann inte städa upp efter sig. Just den omständigheten att de hade tillträde överalt, och att det var låst där Lisa hittades är graverande.

Oskyldiga personer är inte rädda att bli misstänkta för brott. Min tanke är att om ett brott begås i min hemort, så skulle inte jag tänka på alibi eller vara rädd för att få skulden.

Inte jag heller. Ser hela tiden grannar som sitter och tar sig en fika och inte tänker jag på vad klockan är när de gör detta.

Precis samma känsla har jag också. Ingen kunde ju förstå att sökandet efter henne skulle börja bara några få timmar efter hon hade försvunnit. Antalet personer som letade efter LH blev bara fler och fler. Över stora områden befann sig polisen, MPS, personer boende i området samt nyfikna från närliggande orter.

Åklagaren har ju inte begärt dem häktade på sannolika skäl bara att han har tycker att detta är "roligt". När rådmannen fattade sitt snabba beslut så satt han ju inte och spelade tärning precis hur beslutet skulle bli. Helt klart är att åklagaren hade en hel del indicier som pekade på de nu häktade personerna och att rådmannen ansåg det samma.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-19 kl. 12:54.
2015-06-19, 12:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
"Nu blir jag riktigt förbannad på dig" är inte heller något som täcker upp för att någon som står en nära plötsligt går och mördar ett barn och gömmer hennes kropp och låtsas som inget hänt och uppträder som vanligt vi flera dagar.
Nej, men det var ju bara ett exempel. Besviken blir man till exempel på folk som man har litat på, men som bryter ens förtroende. Jag tycker inte att språkbruket är så himla märkligt av en medieotränad person.

Citat:
Jag hävdar fortfarande att korrekt uttryck ligger inom chockad/traumatiserad/förkrossad. Oavsett hur tillknäppt man är som person. "Om det visar sig att de är skyldiga kommer jag bli chockad" - INTE "bli besviken". Om arbetsgivaren säger "jag känner mig besviken. Det här trodde jag inte om dig", så handlar det om att bröderna suttit och sovit på jobbet, fuskat i bygget, eller möjligtvis gjort sig skyldiga till de stölder som förekommit senaste tiden (och brödernas personprofiler är uppenbarligen så rena att man inte ens kan tro något sådant om dem, eftersom arbetsgivaren uppenbarligen haft fortsatt förtroende och god relation med dem och inte kunnat tänka sig att de skulle stjäla/göra inbrott, än mindre överfalla, mörda och gömma en liten tjej).

ALLA talar om bröderna på ett positivt sätt och har bara gott att säga om dem. De verkar vara seriösa, hårt arbetande, hjälpsamma, trevliga män och familjefäder, som varit duktiga på sitt jobb, omtyckta av folk och saknat bildliga "lik i garderoben" och nu plötsligt skulle de alltså ha ett bokstavligt "lik i garderoben"? Nej, det går inte ihop.
Fast nån har ju gjort, och rimligen någon med god lokalkännedom. Finns det någon annan som storyn går ihop bättre med? Gör det inte det, är ju det går inte ihop ett icke-argument.

Citat:
Och varför sprang frun till grannen direkt polisen kom och ropade åt grannen att ringa Arne? Vem ringer arbetsgivaren i ett sådant läge?!
Den vars arbetsgivare är den enda kontakten med auktoritet som vederbörande har, och som kommer från ett samhälle där det är viktigare med kontakt med auktoriteter än i Sverige kan nog göra det oavsett.

Citat:
En oskyldig person som vet att arbetsgivaren kan hjälpa och rentvå och kommer förstå att de är oskyldiga. Hon ville antagligen ringa Arne för att hon visste att "Arne kan fixa detta, han vet att de inte gjort det".

Antingen är bröderna skyldiga, men hon helt oskyldig och har inte vetat något - eller så är bröderna och hon oskyldiga - eller så är de oskyldiga, eller vet att Arne däremot inte är oskyldig - eller så är alla fyra skyldiga, inklusive Arne.
Hypotesen att alla fyra är skyldiga tycker jag låter väsentligt mer osannolik än nånting annat.

Citat:
Folk är snabba att döma. Så fort bröderna blev gripna borde det genast ha dykt upp en massa smaskiga och negativa anekdoter om dem från folket i byn. Allra helst från nära grannar och arbetsgivare. "Det kunde man inte tro. Han verkade ju så trevlig, men det är klart, det har ju varit en del grejer man funderat över" brukar det låta inledningsvis och sen öppnas avloppsluckan och det kommer en flod av dynga och negativt skvaller om den gripne. I det här fallet har vi inte sett något sådant. Tvärt om.

Det närmsta vi kan komma är en person som säger att i efterhand så minns han att ene brodern varit lite tystlåten och undvikit ögonkontakt under veckan då Lisa var borta. Det är ALLT! Det är väl knappast konstigt?!

De befinner sig i Sverige som gästarbetare, kan inte språket, har svårt att hänga med i allt som sägs, en flicka försvinner spårlöst 10 meter ifrån deras arbetsplats, det irrar runt ETT PAR TUSEN Missing People -medarbetare, poliser, journalister och annat löst folk i den lilla byn, de blir förhörda upprepade gånger, de är med och hittar Lisas handske, deras arbetsplats spärras av och genomsöks som misstänkt brottsplats, de ombeds lämna DNA-prov och de känner sig utstirrade och anklagade utifrån att de är litauer.

Det är för fan HELT förståeligt om de varit tystlåtna och stirrat ner i marken.
De håller jag med om, och visst kan folk vara snabba att döma. Men då tycker jag faktiskt att du kan ge Arne samma förståelse som de häktade, och inte bygga upp ett berg av misstankar på att han i en intervjusituation som han veterligen inte har någon som helst erfarenhet av tidigare, har använt ett språkbruk som du själv inte skulle ha valt.
2015-06-19, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Har för mig att det stått någon stans att AJ sagt att det var en av medarbetarna som uppmärksammade handsken och först plockade upp den.

Är det bekräftat så har ju Arne ändrat sin historia i så fall. Jag vet att jag hörde honom på filmintervjun säga klart och tydligt att han hittat handsken, och han sa det med sådan stolthet i rösten med. Kanske inte betyder så mycket då Arne är gammal och kanske blev så överväldigad av känslor och lycka över att en medarbetare hittade en ledtråd och sedan själv tog tillfället i akt att visa den. I den lilla stunden av eurofori av uppmärksamhet Arne upplevde då så glömde han kanske bort det för stunden att det inte var han som hittat handsken.
2015-06-19, 12:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Varför detta ständiga fokus på AJ som tänkbar GM?

Jag håller med och detta förtjänar att påpekas gång på gång. Även om "Hans och Greta"-teorin är en logiskt möjlig förklaring till de fynd vi känner till så är klantighet, okunskap och panik hos gärningsmannen/männen det också.

Det är öht lite av en kardinalregel i brottsutredningar att man inte ska räkna för mycket med kalkylerande och iskall planering hos misstänkta gärningsmän. De flesta som begår grövre våldsbrott gör det under inflytande av droger och/eller olika typer av personlighetsstörningar och är definitivt inte intelligentare än genomsnittet. Det begås många misstag här på Flashback när folk sitter i sina fåtöljer i lugn och ro och funderar ut scenarion som mer liknar hur folk beter sig i Agatha Christie-deckare än i den krassa verkligheten

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in