Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 13:05
Medlem
katws avatar
Bra krönika av Britta Svensson

http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/darfor-bryr-vi-oss-om-lisa-holm/
2015-06-19, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cubalibre77
"Men ännu finns inget som binder de litauiska bröderna till mordet på 17-åriga Lisa Holm."

Är detta ett antagande bara eller fakta?

http://www.expressen.se/gt/dna-har-tagits-pa-flera-man-i-lilla-blomberg/

Tidningarna, detta forum plus riksexperten över allt annat - GWPerson - har inte mycket nya fakta att komma med. Så skall det också vara.
Desto mer har med all säkerhet polisen själva. Kanske t.o.m i överflöd.
Man har dock valt att lägga det stora locket på -- och lyckats med det - vilket är ovanligt ....
Alltså Sekretess dels för att knyta ihop säcken ordentligt -

Men på ren magkänsla känns det också som att beskrivningen av vad som hänt BO kan vara "mer komplicerat" än vad man orkar/ eller taktiskt vill gå ut med i detta skede....
Det har ju framtonat att inte bara den officiella fyndplatsen väckt uppseende. Det finns ju en annan plats där fynd också har gjorts . Var det inte en polis som visat stort obehag och skall ha rusat ut ur en annan byggnad - långt ifrån själva fyndplatsen.
Vad såg hon/han?
Men helt klart har laboratorierna fullt upp nu i midsommar med analyser... Vad kommer de att finna? Ingen vet - men förr eller senare går proppen ur flaskan.
2015-06-19, 13:22
Medlem
Mickeavensiss avatar
Från Expressen, http://www.expressen.se/gt/dna-har-tagits-pa-flera-man-i-lilla-blomberg/

""Utredarna har tagit DNA på flera män i det lilla samhället Blomberg. De har tömt mobilmaster och finkammat lador i jakt på teknisk bevisning.

Men enligt åklagarens senaste uttalande finns ingen teknisk bevisning som binder de litauiska bröderna till mordet på 17-åriga Lisa Holm.

– Att man dömer folk mot deras nekande till mord, utan att ha teknisk bevisning, det är baske mig ovanligt ska du veta, säger Leif GW Persson, polisprofessor.""

Vad var det jag sa? Skit ner Er som trampat på i Litauen-hjulspåret.

Glad Midsommar Alla, även ni losers
2015-06-19, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-gubbe
Undrar om någon vet vad Lisas pappa arbetar med? Militär. Ja. Men mer?

Kanske har det något med händelser att göra?

Det är ett helt befängt antagande. Pappan är före detta SOG(eller SSG som det hette då) vilket är våran specialstyrka. Att någon främmande makt skulle ge sig på familjen till en svensk soldat är ungefär lika troligt som alien obduction.
2015-06-19, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Från Expressen, http://www.expressen.se/gt/dna-har-tagits-pa-flera-man-i-lilla-blomberg/

""Utredarna har tagit DNA på flera män i det lilla samhället Blomberg. De har tömt mobilmaster och finkammat lador i jakt på teknisk bevisning.

Men enligt åklagarens senaste uttalande finns ingen teknisk bevisning som binder de litauiska bröderna till mordet på 17-åriga Lisa Holm.

– Att man dömer folk mot deras nekande till mord, utan att ha teknisk bevisning, det är baske mig ovanligt ska du veta, säger Leif GW Persson, polisprofessor.""

Vi får se när dom får DNA svaren
2015-06-19, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Essensen av vad du säger är att det här mordet förmodligen har gått till så som det brukar. Det intressanta är att om det förhåller sig som det brukar göra så bör bröderna vara oskyldiga, de avviker ifrån statistiken på ett flertal punkter, GW men även andra utom och inom forumet ser att mordet om bröderna är skyliga är ytterst ovanligt. Ingen regel utan undantag dock.

Vilken statistik avviker de ifrån?

Jag vet inget om specifik statistik, men jag har noterar att det är män i 30-årsåldern, på väg hem till Litauen och en vacker flicka som blivit bortförd och mördad. Litauerna är i en ålder där män har för mycket Testosteron i kroppen. Den enes fru är en ful tjockis, och den andres fru är hemma i Litauen.

Männen var i närheten, hade tillträde till alla skrymslen i omgivningarna, hade tillgång till fordon och hade god lokalkännedom.

De var rädda att bli misstänkta, så en av deras femtioelva fikastunder under dagen är "bevittnad" av hypotetiska vittnen och mamma för att tjäna alibi. Påstådd fikastund i brottsplatsens omgivning är inget alibi. Min tanke var att de var lediga, då det var efter arbetstid, efter kl. 18.00.

Det för in mina tankar på den enkla vardagliga förklaringen, och det är att de satt och söp, och hade fått i sig alkohol, och kom på tanken att de skulle ta kontakt med en ung kvinna. Vad som sen hände var att det spårade ut totalt och blev ett vansinnesdåd. Det kom också tusentals människor som letade efter Lisa, så inget var planerat eller fungerade som gärningsmännen tänkt, om de tänkte.

De är på platsen för att jobba, och talar knappt svenska, så visst har de gjort lite väsen av sig. Annars hade de inte blivit långvariga på godset.
2015-06-19, 13:26
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Vi får se när dom får DNA svaren

Det beror på var DNA hittas, om det hittas på handsken så då räcker det inte, de kan ju ha hittat handsken bara.
2015-06-19, 13:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Men hallå eller! Åklagaren har ju tigit som muren sedan häktningsförhandlingarna. Du har ju ingen aning om vad som kommit fram efter det!
2015-06-19, 13:27
Medlem
Kollaanristis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robynfan50
Jag antar att C som ni pratar om heter B i efternamn. Har väntat länge på att han skulle dyka upp i tråden . Såvitt jag vet bor han i Trollhättan.

Det är flera olika bolag inblandade i driften på Blomberg. C har iaf tidigare varit As högra hand.
Vet du om han befann sig i området vid tiden för Lisas försvinnande?
2015-06-19, 13:29
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:

Precis ett uttalande som GW gör när han inte har inside-info.
"Enligt Åklagarens senaste uttalande", locket ligger på.

"Att man dömmer folk för mord utan teknisk bevisning", Vem har gjort det?

Grip du efter halmstrån.

Glad Midsommar på dig med.
2015-06-19, 13:29
Medlem
Citat:

Åklagarens senaste uttalande är 6 dagar gammalt.
Vi vet inte mer än Leif GW vet, bara att inse, en gång för alla!
Du avskriver Litauerna direkt, vilket är väldigt konstigt!
2015-06-19, 13:31
Medlem
Jag är rädd för att de aldrig kommer att hitta gärningsmannen/männen och att familjen får leva med ovishet för resten av deras liv. Vilket vore helt jäkla fruktansvärt. Ingen gärningsman/män funnen, inget svar på varför hon bragdes om livet osv. Jag hoppas verkligen att det inte blir så men det ser inte så ljust ut nu, och ju längre tiden går....

Mina tankar går ut till hennes familj samt vänner.

Ni andra önskar jag en trevlig midsommar, och vi får hoppas på bra väder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in