Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-19, 12:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
jag menade ju översätta till svensk tid. Jag har aldrig råkat ut för någon från öststaterna som är så efterbliven att de inte förstår tidsskillnader exakt lika mycket som vi gör.

"Att då börja prata om litauisk tid 18.15"
Vem, gör det? Förstår inte riktigt hur du menar.

Då försöker jag göra det klarare:

- Den eller de i Sverige som mamman pratat med vet så klart att Lisa försvann efter 18.23 (de befinner sig i trakten där Lisa försvann och följer som de flesta där vad som sker).

- Personen vet att litauerna är gripna.

- Om mamman frågar om hen såg sönerna i samband med Lisas försvinnande så säger personen att hen såg dem kl 18.15. Skulle personen sett dem kl 18.15 litauisk tid (dvs 17.15 svensk tid) så är detta helt ointressant eftersom Lisa jobbade då och jag förstår inte varför personen skulle behöva berätta iakttagelserna av sönerna med ett exakt klockslag i så fall. Likaså förstår jag inte varför den iakttagelse är viktig att berätta för en skärrad mamma.

- Om mamman frågar om hen såg sönerna ett viss klockslag t ex 18.23 så fattar den som är i Sverige, och vet att hennes söner är gripna, att det är den tid Lisa gav ifrån sig sitt sista livstecken, dvs att det är 18.23 svensk tid. Och säger därför att hen såg litauerna 18.15 svensk tid eftersom både hen och mamman vet att det är en avgörande tid för ett alibi.

- Nu kanske hen spontant säger att hen såg sönerna kl 18.15 utan att bli tillfrågad av mamman. Om hen hade sett litauerna kl 18.15 litauisk tid hade det varit ointressant att berätta för mamman. Vid den tiden finns det inget behov att nämna ett exakt klockslag eftersom Lisa jobbade då.

Förstår du nu varför litauisk tid är ointressant?
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-06-19 kl. 12:27.
2015-06-19, 12:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cubalibre77
"Men ännu finns inget som binder de litauiska bröderna till mordet på 17-åriga Lisa Holm."

Är detta ett antagande bara eller fakta?

http://www.expressen.se/gt/dna-har-tagits-pa-flera-man-i-lilla-blomberg/

Det var fakta vid häktningsförhandlingen, men därefter har polisen inget sagt så det är kanske inte längre korrekt. Vi vet inte, ej heller GW.
2015-06-19, 12:26
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Rör sig troligen om en panik åtgärd att gömma kroppen på gården då man inte kom på något bättre.
Eller så var tanken att försöka förstöra kroppen på denna plats. "Varför skulle polisen leta i varenda liten vrå? Vad är likhundar? Vad är Missing People?" En snickargrabb från Litauen befinner sig helt plötsligt i en situation som han inte behärskar.
2015-06-19, 12:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Rimligen kan det ha varit vem som helst som har anknytning till gården eller känner den rätt väl. Frågan är om kvarlevorna hittades i något normalt sett låst utrymme. Rör sig troligen om en panik åtgärd att gömma kroppen på gården då man inte kom på något bättre. Det snävar in kretsen av möjlig misstänkta. Bättre hade varit att dumpa i naturen, det finns ett stort vattenfyllt stenbrott i trakten, hela Vänern t.ex.

Spontant, mordet var oplanerat, någon råkade på Lisa vid caféet. Vem rör sig där?

Caféet sägs ha drivits i AJ regi tidigare, stämmer det? Någon närboende som har fortsatt jobba för den nya ägaren och som även har jobbat eller jobbar på Martorp?
2015-06-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det enklaste är att du läser artikeln själv, så ser du vad som sagts i intervjun. Bland annat detta:

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/801088-mamman-till-de-misstankta-broderna-i-fallet-om-lisa-holm-talar-ut

Betyder det att hon talar sanning? Nej. Kan hon tala sanning? Ja. Tids nog får vi veta.

Läste artikeln och den är luddig - med all respekt för mamman dock
Hon säger att "bröderna fikade....osv" Vem är vittnet som hon känner och som säger sig ha sett det?
Hon säger också något i stil med att "sönerna är misstänkta för att dom var i en verkstad 100 m från den plats där Lisa hittades

Om detta är sant hur är det då möjligt att MGM=tre personer, varken har sett eller hört något misstänkt?
Dvs att en ung kvinna mördas och bortförs i bil mitt framför näsan på dom på landsbygden där lugnet härskar och fåglarna kvittrar?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Eller så var tanken att försöka förstöra kroppen på denna plats. "Varför skulle polisen leta i varenda liten vrå? Vad är likhundar? Vad är Missing People?" En snickargrabb från Litauen befinner sig helt plötsligt i en situation som han inte behärskar.
Helt klart en trolig möjlighet, det är förstås inte de skarpaste knivarna i lådan som försätter sig i en sådan här situation, även om de trots det kan vara förslagna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag tycker fortfarande att hans beteende ihop med uppgifter om andra som också hittat handsken, är underligt och intressant. Han beskrev själv så exakt hur han "tog den med sina fingertoppar". Samtidigt sägs både kollegan och MGM också tagit upp handsken. Hur många fingertoppar har tallat på vanten?
Kan AJ skydda någon, lägga villospår och haft med sig handsken till ladan på morgonen? Försökt förmå andra att hitta den men till sist gått med den till polisen själv?

Såg Arne i en intervju på Aftonbladet i början där man fick intrycket av att han var så stolt så över att hittat handsken och tagit upp den direkt på plats och gett den till poliserna. Där nämnde han verkligen inte något om någon fingertoppskänsla. Försökte hitta intervjuen igen men hittar den inte.
2015-06-19, 12:30
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Åklagare och polis får uttala sig om fallet i medierna men försvaret har yppandeförbud. Ganska märkligt. Särskilt OM det nu är så att häktningen skett på lösa boliner. Det måste ju få komma till allmänhetens kännedom.
http://www.expressen.se/gt/advokaten-da-kanns-det-alldeles-galet/

Ber om ursäkt om det redan länkats till denna artikel.
Den här tråden är omöjlig att följa med i om man inte hänger här precis hela tiden.

Yppandeförbudet gäller för de som var närvarande vid häktningsförhandlingen och gäller den information som är sekretessbelagd. Advokater kan således prata om hur deras klienter är oskyldiga och åklagaren kan säga att just nu har vi ingen teknisk bevisning m.m., inget som sagts av vare sig åklagare eller försvarare har berört den sekretessbelagda delen. Sammantaget får såväl åklagare och försvarare prata om fallet så länge de inte går inom den sekretessbelagda delen, och så långt har detta inte skett från ingendera sida.
2015-06-19, 12:30
Medlem
Jag antar att C som ni pratar om heter B i efternamn. Har väntat länge på att han skulle dyka upp i tråden . Såvitt jag vet bor han i Trollhättan.

Det är flera olika bolag inblandade i driften på Blomberg. C har iaf tidigare varit As högra hand.
2015-06-19, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Såg Arne i en intervju på Aftonbladet i början där man fick intrycket av att han var så stolt så över att hittat handsken och tagit upp den direkt på plats och gett den till poliserna. Där nämnde han verkligen inte något om någon fingertoppskänsla. Försökte hitta intervjuen igen men hittar den inte.
Det jag undrar är varför han så noggrant berättar för media vilka som tagit i handsken och i vilken ordning, hittade han verkligen den där? Hade han den i fickan kanske? 😁
Medlem
Funderar över det där med utkastade saker. Om de tappats vid transport eller Lisa själv skulle kastat ut det så verkar det som att själva mobilen i sig själv saknas. HarGm återvänt för att hämta den? eller är sakerna planterade? Mobilen är ju trots allt ett kanske viktigt bevis då det kan ha tagits bilder där Gm finns med.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Då försöker jag göra det klarare:

Skulle personen sett dem kl 18.15 litauisk tid (dvs 17.15 svensk tid) så är detta helt ointressant eftersom Lisa jobbade då och jag förstår inte varför personen skulle behöva berätta iakttagelserna av sönerna med ett exakt klockslag i så fall. Likaså förstår jag inte varför den iakttagelse är viktig att berätta för en skärrad mamma.

Och om de inte alls menade lituansk tid? Klart att mamman frågar och har en diskussion om en massa detaljer - likaså de förmodade litauerna hon talar med som förstås också är upprörda

Citat:
- Om mamman frågar om hen såg sönerna ett viss klockslag t ex 18.23 så fattar den som är i Sverige, och vet att hennes söner är gripna, att det är den tid Lisa gav ifrån sig sitt sista livstecken, dvs att det är 18.23 svensk tid. Och säger därför att hen såg litauerna 18.15 svensk tid eftersom både hen och mamman vet att det är en avgörande tid för ett alibi.

- Nu kanske hen spontant säger att hen såg sönerna kl 18.15 utan att bli tillfrågad av mamman. Om hen hade sett litauerna kl 18.15 litauisk tid hade det varit ointressant att berätta för mamman. Vid den tiden finns det inget behov att nämna ett exakt klockslag eftersom Lisa jobbade då.

Förstår du nu varför litauisk tid är ointressant?

Jag tror de har exakt lika mycket koll på tidsskillnaderna som du och jag och att mamman vet rakt av att svenskt tid översätts med en timme. Efter att de bott där i sex år, så översätter mamman troligen omdelebart utan eftertanke vid det här laget, precis som du och jag skulle gjort. Jag tror inte de gör tidsmisstag på det sättet. Men, visst, möjligt att de fikade kl.17.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-19 kl. 12:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in