2015-06-18, 15:41
Medlem
Tror du Foppatoffel att Regeringen skulle kunna gå så lång som att göra en lagändring. Att man slipper göra provet via Transportstyrelsen utan efter avslutat kurs så får man körkortet i handen. Allt för att förbättra statistiken. Det känns ju som att Invandrare får gräddfiler i allt. Att de sedan inte får jobb på nåt åkeri är ett annat problem.
2015-06-18, 15:45
Medlem
En person som flytt från krig kommer hit till oss för att förbättra sitt och sina barns liv, han vill jobba, så han behöver körkort. Den personen kommer från ett land som inte är lika hårda på traffikregler som Sverige(läs:resten av världen) så han gör naturligtvis fel.

Förstår alla vad invandrare går igenom när man man kommer till ett nytt land?
Istället för att hylla en snubbe som gör vad han kan för att klara av tillvaron så sitter ni och hackar på dessa personer, människor som bara vill jobba sig upp i samhället.

Och för er som kommer klaga på att invandrare bara kommer hit för bidrag, hållkäften. Jag växte upp och bor i en förort, alla här drömmer om att äga en villa och sitta säkert ekonomiskt sett.

Bara för att ni konstant repeterar en lögn gör inte den sann.
2015-06-18, 15:51
Medlem
Balkan-Kings avatar
Om jeg var TS så ville jeg systematisk dubbeltkolla om alle tvivlagtige kørekortstagere vet hur en STOP-skillt ser ut eller spørge hvornår det er lovligt at skifte bane (fil), som eksempel. Hvis tendensen er at de basale kundskaber mangler så vil jeg sige det til min chef at noget skummelt foregår her. Til sidst vil jeg undgå at skabe en halv-rasistisk tråd på Flashback om hvor dårlige invandrere er på at køre bil.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Trafikinspektören verkar ha den viktigaste värderingen klar för sig: Att man skall underkänna olämpliga bilförare och godkänna kompetenta bilförare. Det är vad en trafikinspektör skall ägna sig åt. Han ska inte godkänna trafikdårar för att de har en särskild hudfärg eller etnicitet. Är det svårt att fatta?
Men det var inte särskilt svårt för inspektören att ta upp exempel som enbart handlade om invandrare och sedan diskutera samhällsresuser. Alltså hade TS en särskild agenda med tråden. Vem som helst som har jobbat som trafikinspektör i mer än 3 månader kan dra upp exempel på hemsk körning från provdeltagare, och det gäller alla möjliga deltagare.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Varför måste man göra om körkortet i Sverige om du redan gjort ett utanför EU?

Därför att vi normalt sett inte utfärdar körkort till apor eller andra primater. Dock finns godhetsapostlar i Sverige som låter dessa babianer få en andra chans, vilket naturligtvis kapitalt misslyckas. Att ge en bantuneger eller en sandneger ett körkort är som att sätta en downs syndromare bakom spakarna i en Airbus A380.
2015-06-18, 16:03
Medlem
GosuZergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Hej på er,

Jag arbetar som trafikinspektör på Trafikverket och utför prov på samtliga behörigheter: A, B, BE, C, CE, D och DE. Ni har säkert läst om inspektörer som blivit utsatt för mutor, hot och våld i samband med underkännande av körprov. Det är faktiskt någon som sker med jämna mellanrum och jag har själv varit med om det, dock inte våld som tur är.

Det sägs att en orkan med kompetens drar över Sverige just nu. Inom transportsektorn och rent generellt kan jag bekräfta att så ej är fallet. Jag underkänner 8/10 körprov på behörighet D av den anledningen att majoriteten av körproven är med syrier och somalier bakom ratten. Det har inget med rasism att göra, utan att de saknar tillräcklig kompetens att erhålla körkortsbehörigheten. Man kan tro att de inte gjort ett godkänt teoriprov, då de uppenbarligen inte har en susning om något gällande trafikregler, skyltar, trafiksäkerhet och fordonskunskap.

En somalisk man brände förbi en stoppskylt i 70 km/h. Vägen han korsade med bussen var en trafikerad 90-sträcka. Han körde för fort på en 30-sträcka och struntade i högerregeln. Denna kompetenta herre har gjort tre körprov och ännu inte klarat det.

En man från Syrien missade två stoppskyltar, körde av vänster backspegel, körde mot rött och höll på att köra över en fotgängare. Han blev förbannad på mig och ansåg att jag gjorde en strängare bedömning av hans körning tack vare sin etniska bakgrund.

En annan herre, även från somalien skulle göra ett körprov på behörighet B. Han körde nämligen dit med sin egen personbil. Denna kompetenta herre kunde inte växla och körde således hela provet på ettans växel. Jag underkände honom och sen tog han sin egen bil och körde hem.

Jag har ännu inte haft något körprov på C och CE med invandrare. Detta eftersom dessa utbildningar mest intresserar svenskar. På D-behörighet kommer 90% från arbetsförmedlingen och är invandrare. De kör i de flesta fall upp 2-5 gånger. Jag har fått höra från trafiklärare att många är omöjliga att lära och att deras utbildningar kostar tio tusentals kronor mer (från våra skattepengar) än vad svenskars utbildningar kostar. 8/10 är nämligen invandrare och 2/10 är svenskar, som med lite tur lyckats få en chans att prioriteras. Dessa brukar vara duktig på att köra!

Jag har ett stort kontaktnät inom transport och bolagen säger själva att invandrarna är odugliga. Några får en chans och får köra, men bolagen ser snabbt att de är en trafikfara och det hela slutar med att de får åka med tills arbetspraktikens avtalslängd är över. Det finns självklart exemplar som även jag godkänner på första försöket. Det finns också jätte duktiga invandrare, men som jag skrivit så är det generellt sett inget kompetensregn.

Frågor?
är inte somalia och syrien ganska olika? men du drar dem ändå över samma kam
2015-06-18, 16:08
Medlem
Varför ska man behöva ta körkort för att köra bil ö.h.t. ? Som en sann liberal säger jag att det räcker med att veta vart gasen, bromsen och ratten sitter.
2015-06-18, 16:14
Medlem
Jag var inskriven på arbetsförmedlingen och frågade om det inte kunde sponsra lite körkortsbehörigheter. Det uppriktiga svaret var att jag inte var prioriterad, den förmånen var avsedd för guldklimparna som inte sjönk på resan över medelhavet - vilket i mina ögon gör dem mer till korkskallar... Hur som helst så märks ju TS iaktagelser när man åker valfri stadsbuss i Malmö, eller kör bil. Babbar och bil/buss verkar vara en direkt osund och livsfarlig kombo.

Har även jag läst om att dessa grupper skriver teoriproven åt varandra, fotar av proven och delar ut bland polare osv osv. Verkar vara ett rätt stort problem.
2015-06-18, 16:18
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GosuZerg
är inte somalia och syrien ganska olika? men du drar dem ändå över samma kam

Min egen slutsats över de båda (efter samtal i fordonen om allt möjligt) är att de från Syrien i högre grad har bättre utbildning än de som kommer från somalien. Jag påstår absolut inte det som media skulle säga; att syrianer har samtliga ingenjörsutbildningi bagaget. Nej, jag menar att syrier i högre grad har läskunnighet. Därför har syrier lättare att klara sitt körkort än vad somalier har. Jag har också märkt att somalier har svårare att ta instruktioner, tex väghänvisning. Om jag säger att de ska köra till en camping, så missar de den skylten eftersom de inte kan läsa (analfabet).
2015-06-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Han reflekterar bl a över det sanslösa slöseri med skattepengar som det innebär att ge odugliga människor förtur framför de som är duktigare. Har du överhuvudtaget läst texten?

Åker jag till Tokyo och försöker ta körkort, så kan jag lova dig att jag får bekosta det själv. Jag skulle heller inte försöka ta genvägar och fuska eller muta mig till ett körkort.

Invandrarnas "situation", som den beskrivs i TS, är att de försöker få körkort utan att lägga ned något jobb alls och förväntar sig att få körkort när de är trafikfaror. Menar du att jag ska tycka synd om dem för det?

Ja det är synd att de så småningom får körkort och större chans till jobb.
Synd att det kostar oss.
2015-06-18, 16:28
Medlem
FWIWs avatar
Till TS: Enligt Transportstyrelsens är Malmö Sveriges överlägset värst stad i avseendet trafikolyckor, men tre gånger fler skadade och döda i trafiken jämfört med Göteborg, och dubbelt så många som Stockholm. Är det rimligt att anta att det hänger ihop med stadens mångkulturella profil?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...-trafikolyckor
2015-06-18, 16:38
Medlem
Jag har inga frågor men jag vill bara säga att stor respekt till dig TS som inte gör undantag för någon. Jag är säker du har faktiskt räddat ett par människor ute på vägarna. Tänk på det du.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in