2015-06-18, 14:39
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Jag har en fråga och ett påstående.

Påstående: Det heter Somalia inte Somalien.

Fråga: Den somaliska herren kom alltså körande i sin egen bil, gjorde förarprovet med (dig?) kontrollanten, vilket han blev underkänd på, och sedan körde han hem i sin egen bil utan körkort. Är det rätt uppfattat?

Detta måste väl ändå vara väldigt länge sedan? Eller hade den somaliska gentlemannen en egen körskolebil? För de senaste 10-15åren har det väl varit krav på att bilar som används för förarprov för körkortsbehörighet B skall vara utrustade med dubbelkommando?
Vid ett förarprov skall även lämplighet mentalt, respekt för lagar och regler mm. bedömas utöver själva handhavandet av fordonet. Om ni nu visste att han kom körande själv i sin egen bil utan körkort till provet, varför lät ni honom då genomföra provet då han redan bevisat att han inte uppfyller kraven om laglydnad?
Samt varför blev han inte polisanmäld? Han borde ha blivit åtalad för olovligkörning och fått sitt lämplighetstillstånd indraget och fått vänta ytterligare två år på att få göra förarprovet.

Själv körkortsinnehavare av klass A, B, D.

Ett körkort utfärdat inom EU och EES kan du byta in mot ett svenskt dito. Behövs inget prov!

Har du däremot tagit körkort i USA, har du rätt att köra på det upp till 1 år i Sverige. Därefter MÅSTE du ha ett svenskt körkort, vilket du får efter godkänt körprov samt kunskapsprov. Du kan således övningsköra med dig själv som handledare till körprovet och sen köra därifrån när du kuggat dig. Detta förutsätter att det där "året" inte passerat. Du kan när som helst under det där "året" ta ditt svenska körkort.

Det där utländska körkortet kan du ha mutat dig till, eller tagit det för länge sedan och inte kört på länge (och på så vis tappat dina kunskaper i att köra bil). Hänger du med? Visst är det sjukt att du kan ha kört tiotusentals mil och helt plötsligt anses olämplig?

Jaha se där va trevligt. Själv har jag samtliga behörigheter, inklusive taxilegg och snöskoter
2015-06-18, 14:42
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag bor i Bolivia, och det ör helt omöjligt att inte börja dra slutsatser baserat på ras när det gäller både bilkörning och annat. Jag hade aldrig trott att jag skulle kunna tänka på det sättet innan vi kom hit, men urbefolkningen här är verkligen inte lämpade för bilkörning. Jag kommer att komma hem till Sverige mer rasistisk än jag var för 15 år sedan när jag drog. Jävligt synd.

Det här jag med uppmärksammat i Sydamerikanska länder. Parkeringsskador överallt. Jag har dock dragit slutsatsen att det beror på bristande kunskaper om saker överlag och allmän slapp livsstil. Jag tror det är vi i väst som lärt oss strukturerat tänkande, försiktigt tänkande och övertro till lagar som gjort vi är bättre bilförare.

Jag fick för övrigt hjälp av en taxichaufför från Mellanöstern att bogsera en bil. Jag tyckte han körde oerhört trafiksäkert dock medgav han att många taxichaufförer inte tar uppdrag att bogsera bilar, för det är riskfyllt.
Senast redigerad av Hegamon 2015-06-18 kl. 14:45.
2015-06-18, 14:42
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
De senaste åren när jag åkt buss eller taxi har det ofta varit med chaufförer som uppenbarligen varit invandrare. Jag skulle rent av vilja hävda att buss- och taxichaufförer utgör en betydande del av dessa yrkesgrupper i Sverige i dag. Hur går det ihop med dina påståenden?

I de större städerna kör många invandrare buss. I mindre stöder är andelen svenskar och européer fortfarande överrepresenterade. Dock sker det väldigt ofta olyckor i de större städerna där förare, pga sin inkompetens försökt gena över en rondell - och fastnat. Eller dammat rakt in i en viadukt.
2015-06-18, 14:48
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poltava
En intressant anekdot som min trafiklärare berättade för mig när jag tog körkort var att det är vanligt att invandrare köper resultaten till provet här i Göteborg och förmodligen förekommer det i resten av landet.
Kostar tydligen 2500kr fast pris för att få resultaten till ett teoriprov.
Min körlärare sa att alla vet om en av de här snubbarna som själv är invandrare som säljer resultaten i bergsjön.
Ingen kan tydligen sätta dit honom då det inte finns några bevis men ska tydligen vara ökänt.

En invandrare (somalier) på mitt förra jobb bekräftade detta och köpte svaren själv för 2500kr och lyckades ÄNDÅ misslyckas med provet.

Något du hört talas om?

Har inte hört talas om det. Vet dock att det fuskas på proven med hjälp av fusklappar. Personen som sköter teoriprovet på min ort, ertappade en dag en utländsk herre med fusklapp. Han var känd hos oss då han gjort kartprovet för taxi 11 gånger, plus ett antal gånger på de två andra proven. Killen hade nämligen memorerat och skrivit ner det som var rätt efter alla misslyckade prov. Det provet underkändes och vi har inte sätt honom sedan dess...
2015-06-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag bor i Bolivia, och det ör helt omöjligt att inte börja dra slutsatser baserat på ras när det gäller både bilkörning och annat. Jag hade aldrig trott att jag skulle kunna tänka på det sättet innan vi kom hit, men urbefolkningen här är verkligen inte lämpade för bilkörning. Jag kommer att komma hem till Sverige mer rasistisk än jag var för 15 år sedan när jag drog. Jävligt synd.

Varför är det synd att du börjat förstå att det finns skillnader i raser och kulturer, särskilt eftersom du tillhör de bättre? Gläd dig istället!
2015-06-18, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckosokaren
Kan jag svara på lite. För att erhålla D och C så krävs ett YKB-prov och ett teori-prov. YKB är mycket svårare och handlar nästan enbart om lastbill/buss, bromsystem, däck, brand, säkring, last osv osv.

Teorin kan man göra 10-20 gånger tills de klarar det och tillslut kommer samma frågor och då är det bara att svara på tills man svarar rätt. Dessutom vet jag att teoriprovet kan skrivas på andra språk medan YKBprovet enbart skrivs på svenska.

Jag kan säga att en fågel i mitt öra har viskat att det finns ett företag (kanske fler) i ett eller flera av städerna Stockholm/Göteborg/Malmö där ägarna är araber som får information via transportstyrelsen och har identiska frågor som provet.

Jag tror kostnaden är 10-15 000kr/person och du får åka upp en vecka och öva på samma frågor som kommer på provet.

Jihad trafikskola i Malmö är en sån som ger ut facit på ykb-proven till mestadels invandrare. De kräver runt 3000kr för det.

Jag håller själv på att ta E-kort och många på min skola (araber) har köpt sina prov där.

Kan inte trafikinspektörerna få tillstånd att ha med sig en hytt/dashcam (som kan fästas i vilket fordon som helst tillfälligt och drivas med batteri/ciggplugg) som filmar föraren eller förarens bravader, så att detta kan spelas upp för den elev som drar rasistkortet eller börjar med hot och våld? Då ser de själva hur de kört och även skokan och polis kan se det, ifall sådant behövs?
2015-06-18, 14:56
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Ett körkort utfärdat inom EU och EES kan du byta in mot ett svenskt dito. Behövs inget prov!

Har du däremot tagit körkort i USA, har du rätt att köra på det upp till 1 år i Sverige. Därefter MÅSTE du ha ett svenskt körkort, vilket du får efter godkänt körprov samt kunskapsprov. Du kan således övningsköra med dig själv som handledare till körprovet och sen köra därifrån när du kuggat dig. Detta förutsätter att det där "året" inte passerat. Du kan när som helst under det där "året" ta ditt svenska körkort.

Det där utländska körkortet kan du ha mutat dig till, eller tagit det för länge sedan och inte kört på länge (och på så vis tappat dina kunskaper i att köra bil). Hänger du med? Visst är det sjukt att du kan ha kört tiotusentals mil och helt plötsligt anses olämplig?

Jaha se där va trevligt. Själv har jag samtliga behörigheter, inklusive taxilegg och snöskoter

Tack för klargörandet!
Hur är det med kravet på dubbelkommando i bilen är det borta nu? Eller finns det bilar med dubbelkommando att hyra vid provtillfället? När kravet kom var man tvungen att själv tillhandahålla en bil med DK vid provtillfället, vanligen skedde detta genom en körskola.

När jag körde taxi medan jag pluggade (-93-03), började min åkare beklaga sig över att att försäkringspremien för bilarna ökat med 300% runt millenieskiftet. Han ringde och frågade försäkringsbolaget varför och fick till svar att olyckorna med just taxibilar mångfaldigats under sista hälften av 90-talet. Man kan ju fråga sig vad det beror på...? 😉😇
2015-06-18, 14:58
Medlem
Finns där någon renodlad somalie som lyckats ta ett B-körkort på vanligtvis i Sverige ännu?
2015-06-18, 15:04
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Tack för klargörandet!
Hur är det med kravet på dubbelkommando i bilen är det borta nu? Eller finns det bilar med dubbelkommando att hyra vid provtillfället? När kravet kom var man tvungen att själv tillhandahålla en bil med DK vid provtillfället, vanligen skedde detta genom en körskola.

När jag körde taxi medan jag pluggade (-93-03), började min åkare beklaga sig över att att försäkringspremien för bilarna ökat med 300% runt millenieskiftet. Han ringde och frågade försäkringsbolaget varför och fick till svar att olyckorna med just taxibilar mångfaldigats under sista hälften av 90-talet. Man kan ju fråga sig vad det beror på...? 😉😇

Trafikverket har fordon att hyra med dubbelkommando. Observera att det inte gäller på de tyngre behörigheterna. Där känner man sig maktlös när föraren dundrar iväg utan att jag kan göra något. En del trafikskolor har dubbelkommando till färdbromsar...
2015-06-18, 15:06
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostenosten
Finns där någon renodlad somalie som lyckats ta ett B-körkort på vanligtvis i Sverige ännu?

Finns många somalier och annat folkslag av mörk hudton som kör hur bra som helst, och inte fuskar.
2015-06-18, 15:24
Medlem
tlcswes avatar
Varför måste man göra om körkortet i Sverige om du redan gjort ett utanför EU?
2015-06-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negersson
Rädda för att yttra sig? Är du dum i huvudet eller? Självklart kan man inte säga vad som helst, någon gång måste man bli vuxen. Trafikinspektörn ifråga verkar inte ha sunda värderingar och är därför olämplig i sin yrkesroll.

Trafikinspektören verkar ha den viktigaste värderingen klar för sig: Att man skall underkänna olämpliga bilförare och godkänna kompetenta bilförare. Det är vad en trafikinspektör skall ägna sig åt. Han ska inte godkänna trafikdårar för att de har en särskild hudfärg eller etnicitet. Är det svårt att fatta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in