Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel

Det finns inget som binder AJ och hans son till brottet och det är just därför det gör mig så irriterad när folk fortsätter skriva om dem.

Du pratar som om allt vore klart och klappat, utrett och färdigt. Vi vet i princip ingenting. "Inget som binder AJ och hans son till brottet". Tillåt mig att skratta. Vad är det du vet? Vad vet du om något?

Tagga ner med din överlägsna attityd. Och håll dig borta från droger, de förstör dina hjärnceller.
2015-06-18, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Detta är mycket intressant information. Frågan är ju om polisen ens försökt utreda detta.

Eller om det ens är sant.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beow
Expressen vet kanske inte. Men Oskar Forsberg på Aftonbladet vet.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/81252

Antar att det är det här du syftar på? Enligt honom är polisen intresserad av byggnaderna, alltså flera byggnader på området.
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Jag tycker allt verkat så osannolikt hela tiden att litauerna skulle vara de skyldiga. Tycker mycket pekar mot att mördaren planerat detta mycket väl och lyckats rikta misstankar åt fel håll. Kollar man t.ex kartan över fynden http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20955817.ab följer de mönstret som att GM kört på småvägarna och slängt ut Lisas saker via fönstret från förarsätet. "Grusvägen fynd 2" tyder på irrationellt beteende. Hur ologiskt en mördare än kan tänkas bete sig så tycker man inte att det ens ska finnas på kartan att man droppar sista fyndet i mönstret efter korsningen och sedan en bit in på vägen som leder till ens eget hus. Om man bortser ifrån att det är Lisa själv som gjort det och att en mördare aldrig kan vara så urbota dum återstår bara att mördaren försöker få personerna misstänkta som bor i husen där vägen slutar.

Jag tror antingen det är som GW spekulerade i med någon jämnårig runt Lisas bekantskapskrets, eller en riktigt sjuk psykopat från trakterna.

Om det är en psykopat från trakten så lär väl denne redan blivit hörd då traktens bybor förmodligen tipsat snuten om honom.

Jag håller med dig och GW. Jag tror faktiskt inte att detta leder till ngt åtal. spekulationer naturligtvis då vi inte har så mkt info att gå på, men. Det känns bara så fel, så osannolikt.. snacka om en mordgåta.
2015-06-18, 00:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Har man rent mjöl i påsen så går man med på en topsning. Dna samlar polisen bara i grova brott...

Man kan vara lite tveksam till just detta med integritet men annars så är det ju så och något man inte ska tjafsa om speciellt inte i sådana här fall. Det som dock kan bli bättre eller mer jämställt är om nu bröderna i detta fall är oskyldiga och det finns heller inget som tyder på att hon blivit våldtagen. Då ska alla topsas både män som kvinnor och de inte som vanligt snöar in sig på en gärningsbeskrivning om att att det måste vara en man som är GM när det ju även kring mord blir alltmer jämställt med fler och fler kvinnliga mördare.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Ingen som orkar lyfta och förflytta en tjej på det viset som GM i detta fall har gjort, betvivlar det starkt. Nej, däremot skulle han förlora oerhört mycket på att begå ett sådant brott. Det är ett starkt motiv till att inte ha ett motiv, så att säga. Angående att han är ostraffad har människor här på forat forskat i den frågan och kommit fram till slutsatsen att han är ostaffad.

För övrigt, hur fan kan du på allvar påstå att jag som är vit är rasistisk mot vita människor? Går inte ihop.

Du gissar mycket och känns rätt grön i sammanhanget. Angående vad en desperat man som mördat en kvinna orkar lyfta kan du läsa om i fallet Elin Krantz , du lär nog bli förvånad.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Kan inte domarmissen göra att alla MGM försättes på fri fot då inte brottsrubricering finns i svensk lag. Ibland står byråkratin över allt annat.

"Delaktighet i mord" är ju en fyndig rubricering där flera begått ett mord och skyller på varandra. Alla får samma skuld och samma straff d.v.s. samma som för mord. Så detta kan vara något som lagstiftarna för in i lagboken istället för att domarna godtyckligt hittar på egna rubriceringar. Vad är nästa steg ska de hitta på straff också såsom piskrapp och stening på allmän plats.
Nej, det är ingen risk. För något av det du föreslår. Det har ingen juridisk betydelse, det handlar bara om semantik. Om två har mördat så har båda varit delaktiga. Du kan inte begå två mord på en person. Ungefär så. Komplett betydelselöst.
2015-06-18, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Jag tycker allt verkat så osannolikt hela tiden att litauerna skulle vara de skyldiga. Tycker mycket pekar mot att mördaren planerat detta mycket väl och lyckats rikta misstankar åt fel håll. Kollar man t.ex kartan över fynden http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20955817.ab följer de mönstret som att GM kört på småvägarna och slängt ut Lisas saker via fönstret från förarsätet. "Grusvägen fynd 2" tyder på irrationellt beteende. Hur ologiskt en mördare än kan tänkas bete sig så tycker man inte att det ens ska finnas på kartan att man droppar sista fyndet i mönstret efter korsningen och sedan en bit in på vägen som leder till ens eget hus. Om man bortser ifrån att det är Lisa själv som gjort det och att en mördare aldrig kan vara så urbota dum återstår bara att mördaren försöker få personerna misstänkta som bor i husen där vägen slutar.

Jag tror antingen det är som GW spekulerade i med någon jämnårig runt Lisas bekantskapskrets, eller en riktigt sjuk psykopat från trakterna.

Om du precis har haft ihjäl en människa så vill du nog se till att göra dig av med de bevis som du har i din närhet, tex i bilen du kör. Att kasta ut föremål i terrängen känns som ett svinbra alternativ eftersom små föremål inte hittas så lätt i högt gräs osv... Sen är du naturligtvis inte medveten om att missing people ska dyka upp med kort varsel och följa din väg från brottsplatsen genom att finkamma färdvägen och hitta dina lämningar. I ditt hemland kanske inte det finns en liknande organisation och du förväntade dig en liten insats vid caféet...
2015-06-18, 00:47
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Tror att det här är en konfrontation som har gått överstyr och slutat med att flickan blev mördad.
Leif GW har ju rätt i att det rent statistiskt sett är osannolikt att de här tre misstänkta, aldrig tidigare straffade, är skyldiga. Han pekar istället åt att kika på någon jämnårig i trakten, eventuellt med kriminell belastning. Våld? Det är ju inte omöjligt i och för sig, men polisen måste ändå har något på fötterna eftersom bröderna är misstänkta. Det gjordes ju en husrannsakan hemma hos dem och i samband med denna hittas Lisa, säger polisen.

Är detta vad som hände: Den yngre av bröderna är hemligt kär i flickan och gör ett närmande den där dagen när han ser henne ensam utanför. Han står i ladan ropar på henne att komma och titta på något precis när hon sätter nyckeln i mopeden och ska sätta på sig hjälmen. Eftersom hon ju känner till honom, så går hon över till ladan med hjälmen i handen. Vad vill du? Nu tar han i henne och gör han närmanden. Hon vill inte och knuffar bort honom. Det blir handgemäng och ett ordentligt bråk, som slutar med att hon ligger livlös på golvet. I panik kallar han då på sin äldre bror. Men istället för att ringa polisen så beslutar de sig för att försöka dölja brottet. De flyttar kroppen och på vägen hem mot herrgården sprider de ut hennes ägodelar längs ängarna och åkrarna och hoppas på att de aldrig hittas.

Mordet bör enligt min teori ha skett i ladan, strax efter Lisas sms till föräldrarna. (Polisens tekniker återvände till ladan vid kafeet idag.)

En GM, en medbrottsling och en "skyddande av brottsling", i så fall. Men jag är inte övertygad om att kvinnan i så fall har känt till exakt vad som hade hänt.

Ja ladan är nog brottsplatsen, oklart varför hon befann sig där. Min teori var ju att cafenyckeln skulle hängas upp där efter stängning men detta har dementerats. Men varför befann sig mannen där? För det verkar inte vara ett planerat brott med tanke på spridningen av ägodelar som i panik.
2015-06-18, 00:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Precis. Men, som påpekats ett antal gånger redan i tråden, leder det nästan aldrig rätt att utgå från motivet, och polisen jobbar aldrig så, därför att de vet hur lite det leder till. Folk kan döda för så många konstiga motiv, och folk som verkligen har tydlig anledning att döda nån gör det för det allra mesta inte alls.

Det är bara i detektivromanernas värld som motiv är så himla viktigt. Dem måste man lägga bort när man sysslar med riktiga kriminalfall. Ibland har jag funderat på att föreslå en spärrgräns till Aktuella brott och kriminalfall, så att bara dem som läst högst en deckare, och tittat på högst sex TV-deckaravsnitt under det senaste året, kan få posta i forumet.

Och som vet mer om det svenska rättssystemet och det svenska polisväsendet än det amerikanska. Många baserar sina funderingar kring t ex husrannsakan och vilka bevis som får användas på sånt de sett i amerikanska serier. Och då blir det tokfel. Det har förekommit flera såna exempel i den här tråden.

Nej, motivet till att Lisa blev dödad kanske vi aldrig får veta. Huvudsaken vi får veta vem/vilka som dödat henne och att den/de blir dömda för det.
2015-06-18, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Om det är en psykopat från trakten så lär väl denne redan blivit hörd då traktens bybor förmodligen tipsat snuten om honom.

Jag håller med dig och GW. Jag tror faktiskt inte att detta leder till ngt åtal. spekulationer naturligtvis då vi inte har så mkt info att gå på, men. Det känns bara så fel, så osannolikt.. snacka om en mordgåta.
En psykopat är duktig på att manipulera och dupera. Folk i omgivningen vet inte om att denne/a är en psykopat.
2015-06-18, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det stämmer så kan det tala till deras fördel. Orkade de ens syssla med annat än lite rekreation såsom fiske, vila och kaffedrickande när de var lediga? Dessutom så hade minst en av dem ett mål, att jobba ihop pengar till familjen så att de kunde köpa sig ett hus.

Om jag personligen skulle jobba i ett land, 10 tim om dagen 6 dgr i rad så skulle jag knappt orka laga mat, än mindre plugga språket. Då skulle jag nog ägna mig åt något du nämner för avkopplingens skull.

Många som gästarbetar i sverige är kända för att jobba hårt, leva kostnadseffektivt för att spara pengar för att sen åka hem till sitt hemland för att till sist ev återkomma och jobba mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in