Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisja
Det finns ett tips till polisen i Lidköping om ett antal gästarbetare (4.st..) från tyskregisterad firma,(nationalitet okänd på tre av individerna) Firmaägaren bokar ett boende i en stugby utanför Lidköping på söndagen 7 juni kl.20.30. Alltså två timmar efter LH försvinnande utanför cafét i Blomberg. Dessa herrar färdades i en stripad vit skåpbil med tonande rutor. Föraren redogjorde att avsikten var att arbeta i Hällekis och därför behövdes ett boende i stuga fram till torsdagen 18 juni. Två stugor bokades, Ett krav var att ville gärna ha bilen parkerad nära stugan på området. Personal på plast upplevde en märklig känsla, då endast en av personerna var närvarande och de övriga stod en bit på avstånd och sparkade grus med luva som täckte ansiktena.
Personen som skötte betalningen med personal, uppgav på god engelska de var inom byggnadsbranschen och reste ofta runt på olika uppdrag i Europa. bl.a. nämndes att de varit i Litauen och gjort en del jobb.
Nu till mina funderingar och frågor.
Varför har inte bokning gjorts tidigare, när arbetet skall påbörjas på nästkommande vardag ?
När kom herrarna till Sverige? har de rekat arbetsplasten innan de bokar boendet på söndagen?
Varför beställa två sexmannastugor för fyra personer?
Är det en tillfällighet att sällskapet checkar ut (två dagar tidigare )alltså , samma dag som de tre misstänkta häktas i Skövde ?
Är det endast en tillfällighet att sällskapet har arbetat i Litauen tidigare ?

Kan dessa uppgifter på något vis kopplas till LH försvinnande ,undrar jag ?

Detta är mycket intressant information. Frågan är ju om polisen ens försökt utreda detta.
Medlem
MeAbbadons avatar
Någon här i tråden som vet om AJ's fru haft besök från Spanien nyligen?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
Men just nu är det ju tvärtom; eftersom de är östeuropéer så är de oskyldiga. "De har ju inget motiv" - men faktum är ju att de flesta här inne är ganska normala (innerst inne) och kan inte förstå drivkrafterna bakom såna här brott.

Jag talar bara om den allmänna uppfattningen, inte polisens eller rättsväsendets uppfattning. Jag tror att vi fortfarande kan hoppas på en opartisk rättegång i det här landet.
Polisen gör ett bra jobb och om Litauerna är skyldiga detta kommer att visas senare och de kommer att bli dömda.
Men jag håller med dig om att det är jättesvårt att fatta hur en till synes vanlig person kan släppa spärren och göra nåt så fruktansvärt. Bor man på landet vet man att det finns massa knäppisar som har spärren hängandes på en ganska lös tråd, så om man letar noga i bygden hittar man säkert ett par kandidater att beta på.
Strax efter gripande blev MGM totalt avhumaniserade. Det som vi har fått veta om dem personligen har gjort att man har börjat tänka igen på dem som personer.
2015-06-18, 00:40
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddbb
Det hade polisernas tekniker sett direkt...

Och balterna golat ner gubben inom 5 minuter.

Hon borde ha dragits in i nån bil eller nått eftersom dem inte hitta spår av våld runt mopeden.
Eller förts till ett hus i närheten? Det finns hus öster om cafeterian nästan i anslutning till platsen där mopeden stod. Kan man få fram vilka som eventuellt bor där?
2015-06-18, 00:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
ok. jag kan inget om tekniken så det kan jag inte uttala mig om. men är det stensäkert att de kan se om det varit en kollision mellan fordon och människa? även om de sen städat upp ordentligt och kört flera gånger på området mm?

gubben kanske hade en hålhake på bröderna. iochmed att de återkom år efter år så kanske gubben var deras enda pengakälla?

Hennes kropp är obducerad. Det syns på en kropp om den är påkörd eller mördad. Bröderna har blivit häktade för delaktighet i mord. Det ger en viss vägledning angående vad Lisa dött av.
2015-06-18, 00:41
Medlem
en annan sak nu. gw sa att gärningsmannaprofilen enligt honom skulle vara en snubbe jämnårig med lisa och boendes i området.

men om man tänker efter lite.

bröderna var ju inte lastgamla och i de länderna är man väl inte helt hundra på hur gammal man är.

i vilket fall så skulle jag vilja påstå att bröderna stämmer in på gw:s profil....
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Nej. Förutom att hon hittades innanför polisens sökområde.

Apropå det, många påstår ju att man visst vet var hon har hittats. Men den här artikeln tycker jag tyder på att pressen tidigare bara spekulerat när de givit ut information om att hon hittats på specifika platser. För i den här artikeln från Expressen så pratar man bland annat om byggnaderna vid gården och benämner de inte alls som platsen där Lisa hittats - antagligen för att Expressen inte med säkerhet vet, även om man kan ana att det är där så är det inget vi vet.

http://www.expressen.se/nyheter/polisen-tar-ner-avsparrningar/

Expressen vet kanske inte. Men Oskar Forsberg på Aftonbladet vet.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Har man rent mjöl i påsen så går man med på en topsning. Dna samlar polisen bara i grova brott...

Som jag har läst här på FB så gick bröderna frivilligt med till att topsas (DNA prov) redan måndag eller tirdagen efter Lisa försvann, och dom topsades sannolikt därför att dom, i varje fall en av dom, tagit upp handsken på måndags morgon.

AJ och hans kompanjon LÅ borde ju också då ha blivit topsade iom dom båda också tagit upp handsken.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Ang språkkunskaperna. Finns de som lär sig ett nytt språk och kan behärska det hyffsat efter ett halvår, finns de som talar språket knackligt efter ett par år och så finns det dem som aldrig lär sig språket efter tiotals år.

När det gäller bröderna så kan jag tänka mig att de förstår mer svenska än de kan tala, de kanske talar knacklig svenska och engelska. De jobbade tydligen som as på veckorna så när torde de sig palla med att studera eller ha ork att lära sig svenska på den lilla fritid de har?

Om det stämmer så kan det tala till deras fördel. Orkade de ens syssla med annat än lite rekreation såsom fiske, vila och kaffedrickande när de var lediga? Dessutom så hade minst en av dem ett mål, att jobba ihop pengar till familjen så att de kunde köpa sig ett hus.
2015-06-18, 00:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knegis
Din hypotes är enkel och tydlig. Det finns säkert lika enkla förklaringar till föremål vid vägkanterna och till platsen där kroppen hittades. Det som gör att folk här i tråden verkar tvivla är motiv - varför skulle en eller två litauer som har kommit hit för att skrapa ihop till bättre liv helt plötsligt begå mord (och just mord snarare än t.ex. vållande till annans död)?
Precis. Men, som påpekats ett antal gånger redan i tråden, leder det nästan aldrig rätt att utgå från motivet, och polisen jobbar aldrig så, därför att de vet hur lite det leder till. Folk kan döda för så många konstiga motiv, och folk som verkligen har tydlig anledning att döda nån gör det för det allra mesta inte alls.

Det är bara i detektivromanernas värld som motiv är så himla viktigt. Dem måste man lägga bort när man sysslar med riktiga kriminalfall. Ibland har jag funderat på att föreslå en spärrgräns till Aktuella brott och kriminalfall, så att bara dem som läst högst en deckare, och tittat på högst sex TV-deckaravsnitt under det senaste året, kan få posta i forumet.
2015-06-18, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Nej. Förutom att hon hittades innanför polisens sökområde.

Apropå det, många påstår ju att man visst vet var hon har hittats. Men den här artikeln tycker jag tyder på att pressen tidigare bara spekulerat när de givit ut information om att hon hittats på specifika platser. För i den här artikeln från Expressen så pratar man bland annat om byggnaderna vid gården och benämner de inte alls som platsen där Lisa hittats - antagligen för att Expressen inte med säkerhet vet, även om man kan ana att det är där så är det inget vi vet.

http://www.expressen.se/nyheter/polisen-tar-ner-avsparrningar/

en utav MP uppdaterade i tråden under gripandet och berättade då att han har sett tekniker gå ut och in ur huset där dom greps och under den samma tiden

dvs inte gården där vi tror att Lisa hittas
2015-06-18, 00:43
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
en annan sak nu. gw sa att gärningsmannaprofilen enligt honom skulle vara en snubbe jämnårig med lisa och boendes i området.

men om man tänker efter lite.

bröderna var ju inte lastgamla och i de länderna är man väl inte helt hundra på hur gammal man är.

i vilket fall så skulle jag vilja påstå att bröderna stämmer in på gw:s profil....

Klart att de har koll på hur gamla de är, det är inte Afrika vi snackar om nu!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in