Citat:
Ursprungligen postat av
lorddesh
Nej, "clinging substance" är förstås ingen slump - alla med en penis vet att det ibland kommer klibbig vätska ur den.
Att man från detta ska dra slutsatsen att Muhammed visste allt om embryon och fosterutveckling är en post hoc-rationalisering av Guds nåde och stöds inte i texten och orginaltexten är definitivt inte en god approximation av vår nutida kunskap om mänsklig befruktning och utveckling. Knappast vetenskap som står sig mot dagens.
Jag har läst och citerat hela suran, dess alla verser. Menade du någon annan sura än 96 får du skriva det, jag kan inte gärna gissa vad du menar.
FÖRLÅT JAG HÄNVISADE DIG TILL FEL SURA INNAN, SORRY
[23:12] وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ
[23:12] VI HAR skapat människan av finaste lera;
[23:13] ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ
[23:13] därefter lämnar Vi henne som en droppe säd i [skötets] fasta förvar.
[23:14] ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ
[23:14] Därefter skapar Vi av droppen en grodd som sätter sig fast och av grodden en klump och i klumpen skapar Vi ben och dessa ben klär Vi med kött; därefter låter Vi henne stiga fram som en ny skapelse. Välsignad vare Gud, den bäste Formgivaren!