2015-06-17, 09:37
Medlem
ConcreteRoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Nej, "clinging substance" är förstås ingen slump - alla med en penis vet att det ibland kommer klibbig vätska ur den.
Att man från detta ska dra slutsatsen att Muhammed visste allt om embryon och fosterutveckling är en post hoc-rationalisering av Guds nåde och stöds inte i texten och orginaltexten är definitivt inte en god approximation av vår nutida kunskap om mänsklig befruktning och utveckling. Knappast vetenskap som står sig mot dagens.

Jag har läst och citerat hela suran, dess alla verser. Menade du någon annan sura än 96 får du skriva det, jag kan inte gärna gissa vad du menar.

FÖRLÅT JAG HÄNVISADE DIG TILL FEL SURA INNAN, SORRY

[23:12] وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ
[23:12] VI HAR skapat människan av finaste lera;
[23:13] ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ
[23:13] därefter lämnar Vi henne som en droppe säd i [skötets] fasta förvar.
[23:14] ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ
[23:14] Därefter skapar Vi av droppen en grodd som sätter sig fast och av grodden en klump och i klumpen skapar Vi ben och dessa ben klär Vi med kött; därefter låter Vi henne stiga fram som en ny skapelse. Välsignad vare Gud, den bäste Formgivaren!
Citera
2015-06-17, 09:41
Medlem
ConcreteRoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Så, du gav direkt upp att Koranen berättar allt om mänsklig befruktning?

Vi kan nog sluta oss till att övriga också kommer vara efterrationaliseringar skapade av människor som vet vad vetenskapen berättat.

Nej jag letade faktiskt efter den andra versen och lyckades hitta sura 23:12-14
Citera
2015-06-17, 09:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConcreteRose
FÖRLÅT JAG HÄNVISADE DIG TILL FEL SURA INNAN, SORRY

[23:12] وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ
[23:12] VI HAR skapat människan av finaste lera;
[23:13] ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ
[23:13] därefter lämnar Vi henne som en droppe säd i [skötets] fasta förvar.
[23:14] ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ
[23:14] Därefter skapar Vi av droppen en grodd som sätter sig fast och av grodden en klump och i klumpen skapar Vi ben och dessa ben klär Vi med kött; därefter låter Vi henne stiga fram som en ny skapelse. Välsignad vare Gud, den bäste Formgivaren!

Aaah, avanserad biologi ... med en viss efterrationalisering av verkligheten för att få den (verkligheten) till att stämma med koran-"vetenskapen".
Citera
2015-06-17, 09:47
Medlem
Och samma verser utan efterrationaliseringar;
Then fashioned We the drop a clot, then fashioned We the clot a little lump, then fashioned We the little lump bones, then clothed the bones with flesh, and then produced it as another creation.

En droppe blir en stor droppe blir en liten klump och klumpen får ben och benen får kött.
Observationer vem som helst kan göra genom att se en gravid kvinna växa, och felaktigheter som att köttet sätts på efter att skelettet är färdigt - ett enkelt logiskt misstag att göra om man inte vet, vilket Koranen påstås göra.

Banbrytande vetenskap som aldrig beskrivits mer detaljerat i modern tid, sannerligen. Nästa.
Senast redigerad av lorddesh 2015-06-17 kl. 10:00.
Citera
2015-06-17, 09:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det heter avancerad ...

Tackar för ditt grammatiska stöd.

Citat:
.... och alla med förstånd vet ju att detta inte kunnat efterrationaliseras och du kan inte göra någotmed ditt hat för att påverka sanningen hahaha koka du bara

Precis min poäng. Verkligheten KAN INTE efterrationaliseras oavsett hur mycket ni koran-galninger försökar.
Citera
2015-06-17, 09:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hahahaaha du börjar verka lite desperat din betalda bluff. Andas ja

Det är lugnt med mig och min verklighets-relation.
Citera
2015-06-17, 10:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
det håller jag inte med om :-)
hitta en annan bok i världen som erbjuder lika mycket vetenskaplig fakta som Koranen :-)

Vilken som helst. Koranen innehåller som bäst observationer, inte vetenskaplig fakta. Allt detta har redan bemöts i den här tråden. Det finns ingen vetenskap i koranen.
Citera
2015-06-17, 10:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
inga problem, du finner 400 sidor av det i länken som jag postade för bågra inlägg sedan. om du klickar och läser, jag kan inte förklara 400 sidor till dig här på flashback

Nämn EN som inte är en efterrationalisering, felöversättning eller godtycklig tolkning av antik prosa. En enda.
Citera
2015-06-17, 10:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
"Vi skapade människan från en speciell sorts lera. Därefter reproducerade vi honom från en liten droppe som placerats i en väl skyddad förvaringsplats. Sedan utvecklade vi droppen till ett hängande alaqah (embryo), vidareutvecklade därefter det hängande (embryot) till en munfull (foster), utvecklade sedan det munfulla (fostret) till ben, och täckte därefter benen med kött. På så sätt skapar vi en ny varelse. Välsignad vare GUD, den bäste Skaparen.[1]"

Även på antiken hade man redan en bra uppfattning om fosterutveckling dels från att studera befruktade fågelägg i olika stadier och dels genom obduktioner av gravida djur och även människor. Detta då innan Muhammeds tid. Även Hippocrates skrev om embryologi 300-400 år före vår tideräkning. Det vill säga tusen år före Muhammed.

Att det skulle vara något speciellt med att beskriva fosterstadier när det redan var etablerad vetenskap är något muslimer verkar tycka rätt ofta. Varför förstår jag inte. Kanske du kan förklara varför det skulle vara ett mirakel? Kanske var det ett mirakel att en stråtrövare som Mo-mo återberättade vetenskapliga observationer alls?
Citera
2015-06-17, 10:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Källan är alltid Koranen, den är nog med bevis tro mig, behövs ingenting mer, men det är inte mitt problem om människor inte vill skaffa sig kunskap.

Och sen så heter tråden motbevisa Islam. Ingen har någonsin lyckats motbevisa Koranen förutom några fabrikationer kring självaste religionssekter. Men Koranen förblir intakt.
Ha en bra dag :-)

Ok. Fostret utvecklar ben EFTER att det "klätts med kött", inte före. Därav är koranen motbevisad. Åtminstone i del. Tack och bock.
Citera
2015-06-17, 10:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men varför kommenterar du inte versen om fostrets utveckling? Eller du kanske tycker att det är av en slump han råkade säga det? Finns mycket mer.

Men en fråga, om du idag inte kan skapa något i denna värld utan materia, hur kan du då tro att materian skapade sig själv? Om du nu är ateist (och Koranens Gud är inte en man, Han är något vårt intellekt inte ens kan föreställa sig)

"Om det inte var magi, vad var det då!?" är inte ett argument. Det är ett argument from ignorance. Ett logikfel.
Citera
2015-06-17, 11:14
Medlem
Citat:
Nöjet är på min sida och för att säkerställa att ej missar min länk så kommer den här igen.

http://www.quranmiracles.com/wp-content/uploads/2011/06/UNCHALLENGEABLE-MIRACLE.pdf
Nja,den författaren vrider och vänder för mycket för min smak. Jag vill ha tydliga rader ur Koranen som förklarar vetenskapliga fakta,klart och tydligt. Alldeles för många efterrationaliseringar och tolkningar i länken du gav mig. Och den författaren verkar vilja ,ganska starkt, att Koranen ska vara sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in