Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 20:17
Medlem
Efefiles avatar
Det här ju klart som himmel utan moln!

Kort och gott
Den yngre brodern är kåt. Lisa avvisar honom, det gillas inte. Sen börjar tafsandet hon springer iväg han får tag i henne sen våldtar och dödar. Springer hem till brodern han hjälper till med liket.

Simple as that!
2015-06-16, 20:17
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Tycker inte man behöver heta GW för att stilla undra, varför finns inga tekniska bevis? Flickan måste ju bragts om livet och ev förflyttas av 2 lantarbetare som bor i närheten, och inga tekniska bevis funna? Det är inte konstigt om dom är oskyldiga, annars får dom försöka fälla på indicier och det kan jag köpa om det är nåt komplicerat brott, men här? nej..

Varför inte? Det skedde i Rinkebymorden väldigt lätt med troligtvis sämre bevisning och fler misstänkta.
2015-06-16, 20:18
Medlem
dannees avatar
Citat:
Tycker inte man behöver heta GW för att stilla undra, varför finns inga tekniska bevis? Flickan måste ju bragts om livet och ev förflyttas av 2 lantarbetare som bor i närheten, och inga tekniska bevis funna? Det är inte konstigt om dom är oskyldiga, annars får dom försöka fälla på indicier och det kan jag köpa om det är nåt komplicerat brott, men här? nej..

För dom väntar på testsvaren...
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Det finns, som jag skrivit tidigare, andra sorters bevis än TEKNISK.
Ja, i en häktningsförhandling - i synnerhet den första - kan det göra det, men inte i en rättegång. Vilket t ex rättegången mot Alm visade. Det räcker inte att alla vet - man måste kunna visa att personen faktiskt dödat också.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Källa på detta att de befanns 100 meter från där brottsoffret hittades.

Citat:
Ursprungligen postat av minioner
Hittar ingen länk, tror de va mgm mamma som sa de i en intervju..

Det var mamman som påstod det.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/801088-mamman-till-de-misstankta-broderna-i-fallet-om-lisa-holm-talar-ut
2015-06-16, 20:19
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efefile
Det här ju klart som himmel utan moln!

Kort och gott
Den yngre brodern är kåt. Lisa avvisar honom, det gillas inte. Sen börjar tafsandet hon springer iväg han får tag i henne sen våldtar och dödar. Springer hem till brodern han hjälper till med liket.

Simple as that!

Inget talar för att hon blev våldtagen i dagsläget.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Våldtäkts försök som övergått till mord, låter sannolikt i mina öron, denna GM är ju inte frisk, tyvärr så råkade det bara vara så.. att denna dag så tog BO mopeden, slumpen är ibland en väldigt bra förklaring.

Eller, så är det som jag tror, att just mopeden är den springande punkten här, samt avståndet.
Jag tror att det har snackats under dagen om att hon ska köra hela vägen hem som ligger långt bort. Det har också talats om att de andra ska dra iväg snabbt.
Nån (ena brodern)har under fikarasten på caféet hört detta och tänkt att nu har jag läge.
Kanske har tom han (som känd i området, stamgäst?) varit med i samtalet.

Han ser sin chans till en stund i ensamhet med Lisa och det tar en ände med förskräckelse. Så, slumpen tror inte jag på. Jag tror att det här är planerat utifrån de omständigheterna som rådde. Lisa förväntades vara ensam en stund på en isolerad plats och genom att göra som ungdomar gör, att snacka om det så att andra hör, blir hon utsatt. Det KAN ha börjat som en ren flirt men Lisa kan ha sagt att hon ska snacka med Chefen och han blir rädd att bli av med jobbet då han gått lite för långt. Han ser som den enda utvägen att tysta Lisa på något sätt.
Visst kan väl en k-t litauisk "gästarbetare" blir desperat av rädsla att förlora sitt "smör"jobb om en ung tjej hotar att "skvallra" om att han betett sig illa? En smäll som tar illa och resten blir som det blir.
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Teknisk bevisning kan förutom dna etc vara mobiltelefontrafik inkl. sms etc.
Även om sms raderats kan de ofta återskapas.
Intressant. Kan de få reda på var de befann sig vid försvinnandet av mobiloperatören? Har för mig att man kunde spåra mobiler även om de inte använder GPS/Internet.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det finns inga tekniska bevis för de är inte färdigbehandlade/analyserade än. När det är klart kan man se om den tekniska bevisningen talar mot eller för de häktades sak.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Nu har jag sökt lite i forumet och inte hittat svar. Men var inte någon av bröderna kända av litauisk polis? Den yngre eller äldre, eller båda?

Känd på vilket vilka sätt av litauisk polis?

Våldsbrott, stölder, utpressning???

Hade dom giltigt tillstånd att uppehålla sig mer än tre månader i Sverige, eller arbetade dom svart?
En tv hade försvunnit på någon flyttfirma en av bröderna arbetet på och han fick betala något bötesbelopp.
Dom är från ett annat EU-land vilket ger dom automatiskt uppehållstillstånd om de kan stå för sin försörjning.
Hurvida de jobbar svart (också?) har inte framkommit.
2015-06-16, 20:20
Medlem
Så här står det i aftonbladet:

Agerade konstigt
Samtidigt som polisen var på väg för att undersöka fyndet såg Missing People-patrullen som gjort fyndet något annat märkligt.
– När polispatrullen är på väg till fyndet ser man i vår patrull att tre personer beter sig på ett märkligt sätt, säger Kenneth Söderlund.
Då fattade polisen ett snabbt beslut.
– Som jag fått det förklarat så omdirigerade polisen sin patrull. I stället för att åka till fyndplatsen så åkte man till de här personerna, säger Kenneth Söderlund.
Missing Peoples observationer ledde till att de nu anhållna personerna – en kvinna och två män – hämtades in till förhör. De båda männen är nu skäligen misstänkta för mord och kvinnan för skyddande av brottsling.
Enligt uppgift till Aftonbladet har personerna jobbat i ladugården mittemot kaféet där Lisa arbetade, men de ska även ha utfört arbete på den fastighet som kaféer ligger i. Det var i ladugården som Lisas handske hittades och det är där polisens tekniker arbetade under hela dagen
”Mår inte bra”
De tre personerna omhändertogs i närheten av en villa omkring 300 meter från kaféet där Lisa Holm jobbade. Efter det avbryter Missing People sökandet efter Lisa Holm. Senare på kvällen hittas hon död.
Det avgörande fyndet var det sista i en lång rad upptäckter under veckan. På måndagen hittades en handske i den lada som ligger mittemot kaféet där Lisa Holm jobbade. På tisdagen och onsdagen hittades ett Iphoneskal och delar av en mobiltelefon som kunde kopplas till Lisa. Även på torsdagen gjordes fynd som gick att knyta till den försvunna flickan.
Men fyndet, som Aftonbladets källa uppger vara kläder, ska ha varit det avgörande.
– Vi fick klart för oss att det var en avgörande pusselbit när polisen sa det på presskonferensen på fredagen, säger Kenneth Söderlund.
Missing Peoples presstalesman uppger att sökinsatsen tagit hårt på dem som deltagit.
– Det som överskuggar precis allt är utgången ur den här fruktansvärda händelsen. Hela gänget som var däruppe är fullständigt utsjasade. Vi mår inte bra, ärligt talat, säger Kenneth Söderlund.

Jag skulle vilja veta var uppgiften kom från att de anhölls i direktanslutning/100 meter från BO fyndplats.
2015-06-16, 20:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Inget talar för att hon blev våldtagen i dagsläget.
Om man hittat kläder av henne på en plats och henne på en annan så talar väl det för våldtäkt eller försök till våldtäkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in