Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 18:47
Medlem
Angående den massmediala uppmärksamheten och det allmäna intresset så är ju en viktig faktor i det hela SÄTTET det skedde på.

Den mystik som omger fallet.
Så många frågetecken, så mycket som är oklart och konstigt.

Sådant bidrar ju.

Att komma till en lägenhet och hitta en död kropp med en gärningsman i trappuppgången är inte lika intressant såklart. Så ser ju de allra flesta mord också ut.

Varför tror ni det försvunna flygplanet MH370 fick så mycket mer uppmärksamhet än andra flygolyckor??

Människan är av naturen sjukligt intresserad av mysterier. Så enkelt är det.

Och detta är ett mysterium. På många plan.
2015-06-16, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
😀✌🏼️kul att du ger dig på en postare som inte är den som skrivit inlägget!!

det fetade: är det en förutsättning för att skriva ngt anser du?! men jag tycker det är så många var när hur så det lämnar jag tills vidare det blir fastslaget! Men jag ser ju att du skriver " vi vet" var när hur så det vore intressant att du berättade det för som jag uppfattat är inget var - när - hur - fastslaget o kommer endast vara spekulationer och antaganden tills dess FUP dyker upp!
Det finns olika intresseområden i en mordtråd, inget utesluter väl det andra att fundera kring?
Det var ju dennes "referat" som jag kritiserade dummerjöns. Det var denne som kallade det för "intelligent teori", trots att det inte alls är en "teori" utan ett i sig plausibelt sakförhållande invävt i massa snusktrams och fördomar.

De andra "teorierna", såväl stolliga som mindre stolliga har åtminstone knutit an till fynden. Nycklarna i mopeden, handsken, geografin, tidsaxeln, funderat på när mordet skedde, de allmänna observationerna och dylikt. Du har bara skrivit ett dassigt skönlitterärt verk som inspirerats av ett pågående fall, helt utan egentligt saklig anknytning till fallet. Och detta kallade alltså någon för "intelligent teori". Vilket koncist visar att vederbörande vare sig känner teoribegreppet eller har förmåga att identifiera intelligens.
2015-06-16, 18:48
Medlem
Om mgm sågs ca 100 meter från platsen lisa hittades kanske de försökte smyga/gömma sig för missing People-folket när de varit på väg till eller ifrån platsen där lisa var. Kanske det var de beteendet som ansågs underligt och även gjorde polisen hittade lisa strax efter.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Det va ju faktiskt ett vittne som hade hört en tjej säga "nej sådär får ni inte göra" och sen hördes en bildörr stängas/öppnas.

Hur trovärdig det "vittnet" är vet jag ju inte men ja..

Hmmm, det ringer en klocka, det var något sånt precis i början. Svårt att säga om det var FB-troll eller media
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Angående rubriceringen "delaktighet i mord" istället för bara mord, så kan man väl anta att åklagaren tror att det blir svårt att fastslå vem av de två som gjorde det som slutgiltigt dödade Lisa, vilket lämnar öppet för möjligheten att de kan skylla på varandra.

Med "delaktighet" som tillägg på båda bröderna så kan båda dömas för mordet, även om det inte går att fastslå vem som gjorde vad, efter som det då inte spelar någon roll.

Ett sätt att kringgå problemet där man tidigare tvingats fria från mord för att det ej gått att fastslå vem som gjorde vad (exempelvis att man vet att två personer varit delaktiga i en misshandel av en tredje person, någon av dem ut delar en spark som blir avgörande, men man vet inte vem av dem som utdelade sparken).

Min gissning.
2015-06-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Har de sagt något om verktygen, hammaren, som hittades i gödsel tanken?

Berätta!

Aldrig hört/läst detta heller... var kommer all denna nya info från?
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
haha.. vad f-n är detta? Ännu ett bra svar mot mig och tråden verkar plötsligt full med intelligenta människor.

"pekar på en bieffekt av systematiserings- och metodiseringsiver i din hjärna, och är en kulturell samhällsåkomma som ständigt utpekar en moståndares brister" - tar med mig den. Du kan ha rätt där och jag får nog jobba lite på den. (eller var det just det jag gjorde genom att svara så här?.. hmm..)
Slå inte ned dig själv. Bra svar skrivs dagarna i ända på ett stort forum som detta, men det är anmärkningsvärt sällan någon faktiskt lägger sig på sättet du gjort.

All cred till dig, helt enkelt. Nu går vi vidare med tråden!

Går det att återfinna någon statistik på hur ofta häktning på sannolika skäl leder till fällande dom?
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Tror faktiskt inte min gissning är så mycket godare men det jag finner intressant är att vi har en rådman här som vågar gå emot åklagarens linje, se kvinnan, men häkta den yngre brodern efter att endast ha överlagt i fem minuter. Det nyss sagda talar som sagt för att det finns en del som binder den yngre brodern till brottet.

Ja, det är ovanligt att rumstera om till denna grad, men mest anmärkningsvärt är hittills den korta beslutstiden för lillebrodern.

En reflektion:
I mina ögon ligger "delaktighet" klart högre på straffskalan än "medhjälp" men båda hade resulterat i häktning så att ta till en såpass precis rubricering, förmedlar känslan av att åklagarens material är tydligt.

Bilden (för FB) kanske klarnar när storebror är klar, samt uppdaterade protokoll/framställningar går att erhålla.
2015-06-16, 18:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Ja det är bekräftat att hon hittades på Martorp. Men var på Martorp är inte bekräftat. Enligt Skövde nyheter hittades hon i byggnaden där dörren är öppen, här:

http://media.shootitlive.com/DNGBDEcwP7ovoCALMSL3Bwe1WFq/1200.jpg?project_id=jonkopingsposten/206

Hon verkar alltså inte ha hittats i verktygsboden på gården vilket gör att man funderar på vad för typ av spår som teknikerna säkrade där...

Kroppen kan ha flyttats runt, hundar har markerat för likdoft, teknikerna tar prover, inget konstigt. Jag menar bara, det måste inte vara så att det finns fysiska spår i form av föremål och märken på alla platser som teknikerna undersöker, och gärningspersonen måste inte ha gjort något speciellt med kroppen på varje ställe som teknikerna intresserar sig för.
2015-06-16, 18:51
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Detta är som sagt synnerligen juridiskt intressant men för detta fall är det väl bara en omskrivning av medhjälp men med tanke på hur strikt straffrätten är annars förvånar dig mig att man kan häkta någon för en rubricering som inte finns.

Antagligen måste det vid häktning vara "delaktighet". Vid åtal kan man ju tillämpa "mord alternativt medhjälp till mord". Alternativa rubriceringar vid häktning kanske inte är tillåtet. Hur skulle TR kunna ta ställning till vilket?
2015-06-16, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minioner
Om mgm sågs ca 100 meter från platsen lisa hittades kanske de försökte smyga/gömma sig för missing People-folket när de varit på väg till eller ifrån platsen där lisa var. Kanske det var de beteendet som ansågs underligt och även gjorde polisen hittade lisa strax efter.
Har jag missuppfattat eller?
Men var det inte 100 m från sitt boningshus de var.
Finns det info om att de befunnit sig 100 meter från boden där L.H. hittades så länka till det.
2015-06-16, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Som svar på Er som citerat mig så minns jag inte riktigt vart jag hörde det, tror det var på flashback iaf men kan också vatt på TV.

Dock så är hon ju antagligen inte trovärdig för hon har ju inte nämnts i media sen dess, detta var också under tiden man fortfarande letade efter henne, typ andra dagen.

Jeg sier som "Clap": Nog någon som blandat ihop detta med Helena Anderssons fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in