Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridayfreedom
Fråga, typ åt Hamilkar. Kan man anta att åklagarsidan i en häktningsförhandling som denna skulle kunna hålla inne med bevis av förhörstaktiska skäl.

Jag arbetar med forskning inom juridik och statsvetenskap, men är inte jurist själv. Som jag förstår saken har en åklagare alltid sanningsplikt och får inte undanhålla något vare sig det talar för elller emot hans fall. Svarande behöver dock inte följsa samma regler. Ganska säker på att detta stämmer.
2015-06-16, 18:11
Medlem
i engla fallet pratades det inte mycket om att hon blivit våldtagen.. det tystades ner rätt mycket..kanske blir så i detta fall med
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Hur det är med googlandet vet jag inte, men han är utan tvekan en statistiker, snarare än att han tittar på det aktuella fallet i sig. Är något utanför det statistiskt vanliga, missar han det. Ett exempel är Sara i Knutby.

Citat:
Ursprungligen postat av Algifari
Mats:
Beslutet är att mannen är på sannolika skäl misstänkt för mord
15:02, 16 June 2015

Nej. Beslutet är att han på sannolika skäl misstänkt för delaktighet i mord. Jag ingen aning om vad betyder.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har varit med om att åklagare inte visat fler kort än de bedömde var tillfyllest för att få den misstänkte omhäktad, men när det gäller den första häktningsförhandlingen tror jag, precis som du, knappast att det förekommer. Den åklagare som visar för lite, och därför får sin misstänkte släppt, har ju skjutit sig i foten big time.

Exakt, det känns som att spela ett alldeles för högt spel att göra det vid den första förhandlingen men som du säger när man fått personen häktad kan man ta sig lite större friheter som åklagare.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Tolk måste användas oavsett, så varför INTE välja rysk tolk?!
I all synnerhet som det finns betydligt fler kompetenta rysktolkar än kompetenta tolkar till och från litauiska i Sverige.
2015-06-16, 18:12
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Skulle det vara så att den äldre brodern häktas såsom sannolika skäl för mord och den yngre för delaktighet så kan man anta vem det är som bevisen är starkast emot.

Jag tror dock båda kommer häktas för delaktighet i avvaktan på den tekniska bevisningen, men om det nu blir enligt ovan är det mycket intressant.
Rent hypotetiskt.
Kan åklagaren ändra brottsrubriceringen till skyddande av brottsling, för 35-åringen under pågående häktningsförhandling?
2015-06-16, 18:12
Medlem
And64luns avatar
Ytterligare en spekulation....

Höjd misstankegrad tror jag beror på att de sagt saker i förhören som Polis/Åklagare kan avfärda som rent skitsnack.
2015-06-16, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har varit med om att åklagare inte visat fler kort än de bedömde var tillfyllest för att få den misstänkte omhäktad, men när det gäller den första häktningsförhandlingen tror jag, precis som du, knappast att det förekommer. Den åklagare som visar för lite, och därför får sin misstänkte släppt, har ju skjutit sig i foten big time.

Jag är inte säker på att detta är korrekt. Jag tror inte åklagaren får göra så. All information åklagaren har, har svarande rätt till.
2015-06-16, 18:13
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Rent hypotetiskt.
Kan åklagaren ändra brottsrubriceringen till skyddande av brottsling, för 35-åringen under pågående häktningsförhandling?

Det kan han göra.
2015-06-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Jag arbetar med forskning inom juridik och statsvetenskap, men är inte jurist själv. Som jag förstår saken har en åklagare alltid sanningsplikt och får inte undanhålla något vare sig det talar för elller emot hans fall. Svarande behöver dock inte följsa samma regler. Ganska säker på att detta stämmer.

Kanske handlar det inte om sanningsplikt precis men jag tror också att åklagaren måste låta försvarsadvokaterna tar del av all bevisning.
2015-06-16, 18:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
SR Live:
"Mats:
Åklagaren ville ha honom häktad för mord, men beslutet blev delaktighet i mord. Vi ska kolla med rådmannen efter förhandling hur detta ska tolkas."

Ska bli intressant att se om tingsrätten även korrigerar åklagarens framställan mot den äldre brodern.
Finns brottsrubriceringen delaktighet i mord överhuvudtaget?
2015-06-16, 18:15
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vilket trams. Det säger mer om din intelligens att kalla något som inte är det, för "teori". Om den "teoretiska grunden" är att den ena av männen är mördaren, den andra mannen hjälpte till med grovjobbet av hanteringen av kroppen och kvinnan skyddar de båda, ja då är det nog en slutsats som nog de allra flesta redan har kommit till, på egen maskin.

Så var hittar du "intelligensen"? Är det i de utbroderade fördomarna? Är det i att "teorin" inte har anknutit till något av de detaljer vi vet (var?, när?, hur?)? Är det okunskapen om vårt grannland eller bara de snaskiga detaljer som PhDSalander helt och hållet fantiserat ihop?

Nej du, den "teorin" är rena trivialiteterna invävda i irrelevanta fantasier. Inte mycket till intelligens, desto mer fantasi och okunskap.

😀✌🏼️kul att du ger dig på en postare som inte är den som skrivit inlägget!!

det fetade: är det en förutsättning för att skriva ngt anser du?! men jag tycker det är så många var när hur så det lämnar jag tills vidare det blir fastslaget! Men jag ser ju att du skriver " vi vet" var när hur så det vore intressant att du berättade det för som jag uppfattat är inget var - när - hur - fastslaget o kommer endast vara spekulationer och antaganden tills dess FUP dyker upp!
Det finns olika intresseområden i en mordtråd, inget utesluter väl det andra att fundera kring?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in