Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Det va ju faktiskt ett vittne som hade hört en tjej säga "nej sådär får ni inte göra" och sen hördes en bildörr stängas/öppnas.

Hur trovärdig det "vittnet" är vet jag ju inte men ja..

Aldri hørt dette før.
Hvor har du dette fra?
2015-06-16, 18:43
Medlem
Många undrar varför just detta uppmärksammas så mycket men beror ju på media och att det som tur är inte är lika vanligt med just ett sånt här fall.
2015-06-16, 18:44
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är givetvis tänkbart, och din gissning är godare än min. I vilket av fallen ser det ut som att TR hittills läser en "öppen bok"

Tror faktiskt inte min gissning är så mycket godare men det jag finner intressant är att vi har en rådman här som vågar gå emot åklagarens linje, se kvinnan, men häkta den yngre brodern efter att endast ha överlagt i fem minuter. Det nyss sagda talar som sagt för att det finns en del som binder den yngre brodern till brottet.
2015-06-16, 18:44
Medlem
Som svar på Er som citerat mig så minns jag inte riktigt vart jag hörde det, tror det var på flashback iaf men kan också vatt på TV.

Dock så är hon ju antagligen inte trovärdig för hon har ju inte nämnts i media sen dess, detta var också under tiden man fortfarande letade efter henne, typ andra dagen.
2015-06-16, 18:45
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det ser i vart fall jag som högst osannolikt.

På sätt och vis så kan åklagaren hålla inne med en massa information under häktesframställan.

Här så går man loss på mord och dom blir häktade (2 av 3 i nuläget) men åklagaren kan ju ha ytterligare brott i bagaget som han ännu inte har tagit upp...och inte kommer att ta upp under denna häktesförhandling.

Vi har ju sett efter t.ex. skjutningar har tagit upp "olaga vapeninnehav" vid häktesförhandlingen och sedan jobba vidare i lugn och ro med de allvarligare brotten

I det här fallet så har åklagaren begärt häktning för mord....man måste ha en hel del kött på benen.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kan det vara så åklagaren inte presenterade några alternativa grunder än att GM ska häktas för mord, eftersom han var så säker på sin sak, men att rätten hittade på den här flummiga grunden i stället för att släppa GM fri.

Bra fråga faktiskt. Vore dock så pass anmärkningsvärt av en tingsrätt att agera så att jag inte kan tro att så är fallet. Men din fråga är intressant.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Jag tror det handlar om media, det har inte varit lika stora rubriker om de andra fallen du nämnde, jag har i alla fall inte lagt märke till det. Desto större rubriker desto större spridning = mer inlägg i tråden om den aktuella händelsen.

Det som skiljer de andra fallen från det här är också att det här började som ett försvinnande där man ganska snabbt kunde konstatera att den försvunna inte avvikit frivilligt. När det dessutom började hittas ägodelar efter henne växte intresset ytterligare. Hade kroppen hittats samma kväll hon försvann hade det här aldrig blivit lika massmedialt uppmärksammat. Jag skulle på den här punkten dra paralleller till Anders Eklund - Englafallet för några år sedan.
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Att kvinnan endast häktades som skäligen misstänkt talar möjligen för att hon faktiskt inte hade någon aning om var de andra hade gjort, om det nu har gjort något.

Tanken slog mig också. Om jag tillåter mig spekulera kan det gälla de rykten om att hon skulle ha sagt till polisen att bröderna inte var hemma, trots att de var det. Men det är ju inte säkert att de berättat för henne varför de ville att hon skulle ljuga.

Spekulerar jag vidare ser jag alls inget märkligt med att föremål från offret låg utspridda. Kan vara så att situationen gått överstyr, eventuellt har MGM varit berusad och inte helt på det klara med alla detaljer. Dagen efter var det försent att börja sopa igen spåren alltför uppseendeväckande eftersom sökandet redan hade inletts.
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Det är väl just därför det pågått/pågår en teknisk undersökning? Du verkar tro att åklagaren inte har ett skvatt men ändå har TR gått med på att höja misstankegraden mot (än så länge) den ena brodern. Att inte åklagare och polis är ute i media och gapar betyder inte att bevisningen för tillfället är bristfällig utan att man faktiskt arbetar på ett väldigt proffsigt sätt.

Ingen vet vad som sagts i förhör, ingen vet vilka bevis som finns. Det vi vet är att misstanken har stärkts vilket Tingsrätten håller med om och det räcker gott och väl som en indikation på vart det lutar. Det är beklagligt om du finner detta alldeles för tråkigt då gamla godsherrar med familj kan avfärdas men i verkligheten är det oftast exakt som det verkar vara. Så även denna gång.

Att det pågår en tekniskt undersökning ska inte Litauerna vara anhållna för om dom är oskyldiga, slottsherrar vet jag inte vad du åsyftar till, nej jag vet bara att nån teknisk bevisning sägs inte finnas mot Litauerna nånstans jag läst och det verkar ju minst sagt märkligt i detta fall. Åklagaren själv vill inte svara på frågan om bevis utan svamlar om en "helhetsbedömning" , svagt med andra ord.
2015-06-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Aldri hørt dette før.
Hvor har du dette fra?

Nog någon som blandat ihop detta med Helena Anderssons fall.
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men du kan inte i din uppblåsthet tänka dig att det för dig medelålders oväsentliga offret har barn vars framtid drastiskt förändras?

Dessutom, har du människor som älskar dig så är ju sorgen för dessa större ju längre du har levt. Finns mer att sörja & sakna då, så att säga, fler minnen, upplevelser och fler delade rutiner att bearbeta.

Samtidigt så är det ju helt naturligt att ens föräldrar, morföräldrar etc dör före en själv. Men att som föräldrar få uppleva sitt barns död är däremot helt naturvidrigt. För det finns inga nedärvda, självklara eller normala förfaranden eller processer.

Jag kan bara föreställa mig vad Lisas föräldrar upplever just nu, allt måste vara chock och kaos.
Min pappas hjärta gick i kras när min mamma dog - när min bror dog 34 år gammal gick pappas hjärta sönder för gott.
Medlem
Har de sagt något om verktygen, hammaren, som hittades i gödsel tanken?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in