Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 17:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisen har betydligt mera information.

Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Glädjande nog verkar det läcka ovanligt lite från den här utredningen. Anledningen till det är antagligen att poliserna ( och andra ) vill se det här löst och inte släppa något till media. Till skillnad mot andra städer där polis och journalister är polare och poliser glatt släpper info som borde vara hemlig för några tusenlappar.

Vi kan nog lugnt utgå från att polisen har betydligt mer info än vad som framkommit och att det börjar droppa in teknisk bevisning.

Precis vad jag också utgår ifrån. De har säkert en hel del under fötterna som vi inte känner till. Om ett tag kommer det också in teknisk bevisning och då får vi se vad denna kan ge.
2015-06-16, 17:44
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
Leif GW Persons deckarmetodik är enkel:

Han googlar lite statistik på nätet, och om nånting är ovanligt, har det inte hänt.

Om det t.ex. är ovanligt att tidigare ostraffade döms för våldtäkter, är det enligt GW omöjligt att våldta någon om man tidigare är ostraffad.

Case closed.

Hur det är med googlandet vet jag inte, men han är utan tvekan en statistiker, snarare än att han tittar på det aktuella fallet i sig. Är något utanför det statistiskt vanliga, missar han det. Ett exempel är Sara i Knutby.
2015-06-16, 17:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Fast dom gjorde ju inte det. Hon har varit skäligen misstänkt sedan hon anhölls och åklagaren ville idag häkta henne som sannolikt misstänkt vilket TR inte gick med på.
Nja. Åklagarens linje idag var fullt klart att hon var misstänkt på sannolika skäl, vilket rätten - efter en hel del överläggningstid - inte köpte.
2015-06-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMBe
Det man kan säga är att litauernas läge inte förbättrats under dagen. Trodde först att polisen inte hade så mycket på fötterna och höjde misstankegraden för att få dom anhållna en längre tid, men uppenbarligen har man nån hake.
Kan vara så enkelt att man inte har någon hake, dvs man inväntar tekniska analyser och presenterar indicier som gör det möjligt skadligt för utredningen att släppa dem, tills svaren på analyserna kommer.
2015-06-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
"Kanske" räcker inte, jag vill gärna VETA.
Var det inte på söndagen Lisa försvann? Varför skulle någon ha jobbat i ladan då, allra minst några svenska rörläggare?
2015-06-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Jag gissar att kvinnan kommer bryta ihop fullständigt inom en snar framtid och erkänna alltihop. Hon vet.

Det är inte alls säkert att hon vet. Man kan nog bli väldigt förtvivlad om man hamnar i en sådan situation om man är oskyldig. Om någon av bröderna är mördare så behöver inte hon ha någon aning om det.

Personligen tycker jag allting verkar väldigt tunt och det skulle inte förvåna mig om samtliga släpps framöver. Polisen har redan efter några timmar sedan Lisa försvann riktat in sig på dessa tre. Att rikta in sig på någon/några efter så kort tid kan vara ödesdigert. Man ska leta brett i det läget.

Skulle inte förvåna mig om det visar sig att polisen och åklagaren är helt fel ute och att vi framöver kommer ha ett cold case för att polisen riktade in sig på dessa redan efter några timmar. Har svårt att tro att dessa tre som beskrivs som trevliga och skötsamma och som aldrig begått brott plötsligt skulle ägna sig åt mord allihop. Möjligen kan någon av dem vara inblandad, men knappast allihop!

Men framtiden får utvisa...
Senast redigerad av hoaxgammon 2015-06-16 kl. 17:49.
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starfantast
om det är ett sexbrott som begåtts här så borde ju kvinnan dumpat sin man och anmält han direkt

Det är lätt att säga men om du är under hot och rädd för ditt eget liv och är skräckslagen för din man så hade du nog inte nog inte vågat agera. De kan dessutom ha ljugit henne full med vad som helst som hon behöver en tid för att bli överbevisad i kommande förhör om att det inte stämmer.
obs. Vad jag uppfattar det som behöver inte stämma! Men om hon får tid på sig och bra advokat så kommer hon nog inse fördelarna med att berätta vad hon vet vad som hänt.

Anser detta vara ett mycket gott läge med denna hustrus tecken på att visa känslor,, kommer att leda till att stärka upp åtalet mot bröderna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För att vara brutalt forskarärlig tycker jag inte att det där låter särskilt stringent. Förundersökningen drivs av åklagaren, och är åklagarens redskap för att försöka få folk fällda. Försvarets uppgift är sedan att kritisera och ifrågasätta förundersökningen. Det gäller i precis samma mån för häktningsförhandlingar som för huvudförhandlingar. Skillnaden dem emellan är enbart att försvaret av snarast självklara logistiska skäl inte kan vara lika förberedd under en häktningsförhandling som under en huvudförhandling. Å andra sidan har försvaret ett eller flera målsägarbiträden mot sig i huvudförhandlingen, som de slipper i häktningsförhandlingarna.

Sen avviker ju inte utfallet i huvudförhandlingar så där dramatiskt från utfallet i häktningsförhandlingar heller. Ungefär 85% av alla häktningar på sannolika skäl leder ju till fällande dom. Tyder inte heller på att det skulle vara några sådär väldigt påtagliga systemskillnader mellan häktnings- och huvudförhandlingar.

Tja, framtagen av en av sveriges högst renommerade instanser i frågan. Dock är jag själk inte jurist och jag bara anförde ett pytteaxplock som är för lite information för dig för att kunna bedöma att forskningen inte är stringent. Jag är inte författare och det har ännu inte kommit ut i tryck, dock, så jag ska sluta prata om det.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-16 kl. 17:50.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qeenz
Kan det var så att hon fick den lägre graden för hon sa tjallade om något?

Dravel! Hon fick den lägre graden eftersom det inte finns några bevis!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Äntligen - ytterligare en intelligent teori, och från av en av flashbacks bästa debattörer.
Mycket bra sammanfattat, jag tror precis som du att det inte är mer komplicerat än såhär.
Kanske kan tomtarna och konspirationsfanatikerna snart fortsätta härja i en annan tråd.
Vilket trams. Det säger mer om din intelligens att kalla något som inte är det, för "teori". Om den "teoretiska grunden" är att den ena av männen är mördaren, den andra mannen hjälpte till med grovjobbet av hanteringen av kroppen och kvinnan skyddar de båda, ja då är det nog en slutsats som nog de allra flesta redan har kommit till, på egen maskin.

Så var hittar du "intelligensen"? Är det i de utbroderade fördomarna? Är det i att "teorin" inte har anknutit till något av de detaljer vi vet (var?, när?, hur?)? Är det okunskapen om vårt grannland eller bara de snaskiga detaljer som PhDSalander helt och hållet fantiserat ihop?

Nej du, den "teorin" är rena trivialiteterna invävda i irrelevanta fantasier. Inte mycket till intelligens, desto mer fantasi och okunskap.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att ge en vecka på skäligen är ofta just för att TR går på åklagarens linje och vill ge tid att bygga bevisning trots att skälen inte är så hållbara vid första förhandlingen.

Åklagaren hade i framställan på kvinnan satt "sannolika skäl", vilket TR avgjorde ändring på. Så TR har uppenbarligen inte gått på åklagarens linje gällande kvinnan. Vilket jag också påtalat inte är någon slags praxis.

EDIT
Häktningsframställan på alla 3 tilltalade är numer låst på första sidan. (Läs)
2015-06-16, 17:48
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den misstänkte ser så bra ut alltså! Då stämmer i alla fall inte den psykologiska teori som vissa skrivit här i tråden, att han våldtog henne för att det var hans enda chans att få äga en så vacker flicka. Han hade mycket väl kunnat få en lika vacker flicka helt frivilligt. Vilket får mig att undra, om något hade hunnit inledas mellan mannen och flickan - något frivilligt alltså - under veckorna de arbetade nära varandra och säkerligen var medvetna om varandra?

LÄGG AV FÖR FAN! Lisa hade arbetat i totalt sex dagar där, ett busy fik, männen har inte uppehållit sig på fiket enligt uppgifter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in