Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 18:07
Medlem
rotesaus avatar
Hittills skulle jag säga att rättsprocessen är... Säregen. Då gällande handläggnings-tiderna.
Storebror kvar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
När åtal väcks kommer all information offentliggöras som inte är alltför kränkande gentemot Lisa.

Och den kränkande information kommer aldrig att offentliggöras?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanhorn
Kan man anta att man har hittat DNA från den äldre brodern, exempelvis sperma som då gör han misstänkt för mordet och lillebrodern enbart blir misstänkt delaktighet.

Skulle det vara så att den äldre brodern häktas såsom sannolika skäl för mord och den yngre för delaktighet så kan man anta vem det är som bevisen är starkast emot.

Jag tror dock båda kommer häktas för delaktighet i avvaktan på den tekniska bevisningen, men om det nu blir enligt ovan är det mycket intressant.
2015-06-16, 18:08
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
17:48
Den äldre brodern tittar länge på publiken innan han sätter sig ned

Låter inte alls trevligt med tanke på vilken otäck blick han har på denna bild...
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/1980034_529920933783856_3457574627092658561_o.jpg
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knifefacefuck
Finns massor med "etniska ryssar" i gamla sovjetländer och de är ofta tvåspråkiga. Ofta, inte alltid, så kvinnan kanske helt enkelt bara kan ryska medan bröderna kan konversera med den tolk de förmodligen först drog dit pga av deras medborgarskap.
Edit: såg nu att brödernas efternamn var Litauiskt

Tolk måste användas oavsett, så varför INTE välja rysk tolk?!

Om jag skulle förhöras i ett land där jag inte kan språket så skulle jag självklart välja en svensk tolk, inte engelsk, trots att min engelska är näst intill lika bra som min svenska (i princip modersmålsnivå), men fortfarande är ju svenska det som ligger mig närmast till hands, speciellt i en pressad situation som vid ett förhör.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fakiren08
Och den kränkande information kommer aldrig att offentliggöras?

Nej det kommer den inte.

Eller ska aldrig säg aldrig, ju längre dit som går desto mindre "men" för den i detta fall de anhöriga är informationen.

Det som sker är i vart fall att när man begär ut viss information görs en sekretessprövning i varje enskilt fall och den är beroende av t.ex. hur lång tid som förlöpt mellan händelsen och då du begär att få ut informationen.
2015-06-16, 18:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av fridayfreedom
Fråga, typ åt Hamilkar. Kan man anta att åklagarsidan i en häktningsförhandling som denna skulle kunna hålla inne med bevis av förhörstaktiska skäl.
Det ser i vart fall jag som högst osannolikt.
Jag har varit med om att åklagare inte visat fler kort än de bedömde var tillfyllest för att få den misstänkte omhäktad, men när det gäller den första häktningsförhandlingen tror jag, precis som du, knappast att det förekommer. Den åklagare som visar för lite, och därför får sin misstänkte släppt, har ju skjutit sig i foten big time.
Medlem
SR Live:
"Mats:
Åklagaren ville ha honom häktad för mord, men beslutet blev delaktighet i mord. Vi ska kolla med rådmannen efter förhandling hur detta ska tolkas."

Ska bli intressant att se om tingsrätten även korrigerar åklagarens framställan mot den äldre brodern.
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Tack, kan som sagt bero på att de ville diskutera lite extra eftersom de inte gick på åklagarens linje om sannolika skäl.

Hennes häktning var vidare ett bevis på att denna rådman inte köper vad som helst som åklagaren lägger fram, beakta det samtidigt som han häktade den yngre brodern på under fem minuter.

Men Hallå! Vem går hem till sin fru och berättar att han våldtagit/mördat en annan kvinna?? Frun är givetvis ovetande.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Vem har tillgång att placera kroppen i en bod på en gård bara 1 km från där de misstänkta bodde? GW går efter statistik men erkänner att fallet sticker ut mot det normala. Dessutom var de misstänkta i en verkstad 100 m från boden.

Mvh

De greps ju i bostaden Blombergs Säteri 2. I villket sammanhang kunde det konstateras att de var
100 m från Boden?? MP-incidenten??

Och det var väl i boden kroppen hittades, inte i det gula huset inne på själva gårdsområdet, eller??
2015-06-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Algifari
Mats:
Beslutet är att mannen är på sannolika skäl misstänkt för mord
15:02, 16 June 2015

Pernilla:
Det är alltså så att den yngre brodern, 31-åringen, är häktad för delaktighet i mord. Det är en viss gradskillnad, förklarar lagman Anna-Karin Lundberg vid tingsrätten. Detta kan betyda att det är den äldre brodern som enligt åklagaren misstänks vara mördaren och att hans lillebror varit delaktig på något sätt.
17:42, 16 June 2015
2015-06-16, 18:10
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Låter inte alls trevligt med tanke på vilken otäck blick han har på denna bild...
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/1980034_529920933783856_3457574627092658561_o.jpg

Samma byxor som när de togs in till förhör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in