Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vanligtvis är det begravningsentreprenören som tar hand om döda kroppar. I brottmål är det transport till rättsmedicinsk institution som gäller, befordrad av begravningsentreprenören.

Vanligtvis ja. Men här verkar ingen veta och jag kan inte se vad det ska spela för roll egentligen...
2015-06-14, 15:12
Medlem
Någon som vet om de blir hemskickade eller får avtjäna straff i Sverige om de blir dömda?

Framgår det att de våldtagit henne kommer det ta hus i helvete i fängelset. Åtminstone hoppas jag det. Kolla hur det gick för Anders Eklund
2015-06-14, 15:13
Medlem
Montaignes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Är du efterlyst eller anhållen så behandlas du som en brottsling. Är du efterlyst så kan du ju inte ens lämna landet.

Nej, vederbörande behandlas som misstänkt, inte brottsling.
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hon kan ha känt sig lite obekväm i situationen och varit allmänt stressad mentalt. Eller nåt slags statement om att hon egentligen vill ha allt avklarat på stört och sen åka hem?
Jag skulle nog per automatik tagit ut nycklarna men behållit hjälmen (på eller sen bärandes) för att påskina att jag har bråttom iväg.

Inte omöjligt. Men normalt sett fick hon skjuts till jobbet och just bara denna gången tog hon mopeden. Så för att vara ett planerat överfall så hade inte deras lockbete plan fungerat.
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
I det signalement som polisen gick ut med står det svarta adidasbyxor eller jeans.
Ställer mig frågande till detta. En möjlighet är att BO använder Adidasbyxorna som överdragskläder mot vinddrag vid mopedåkningen. Medarbetarna måste väl ha vetat när dom stängde butiken vilken färg på byxor som Lisa hade. Om dom inte kan uppge den uppgiften så är det inte troligt att dom observerat något annat heller i omgivningen, endast fokus till bilen och åka härifrån.
Om nu BO ex skulle gå runt hörnet till mopeden och där dra på sig sina adidasbyxor över jeansen
så skulle ju signalementet från polisen varit endast svarta adidasbyxor. Om hon inte tog på sig adidasbyxorna så undrar jag- var är de svarta adidasbyxorna?

Kanske i den påse med tillhörigheter som hängde på mopedens styre. Men förmodligen inte, för så hade inte polisen gått ut med Adidasbyxorna i signalementet.

Hon hade två par byxor. Polisen ville inte låsa signalementet när de inte visste, när signalementet gick ut fanns fortfarande möjligheten att hon hade rymt själv.
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Hittar inget i den artikeln som nämner trafficking. Men tanke på att de använder FB som en av källorna så ska man någ inte ta innehållet allt för seriöst.
I en mening finns ordet interpol och ordet människohandel tillsammans. Om du översätter till engelska istället så översätts människohandel till trafficking.
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Hittar inget i den artikeln som nämner trafficking. Men tanke på att de använder FB som en av källorna så ska man någ inte ta innehållet allt för seriöst.

Prekybą žmonėmis = handel med människor = trafficking.
2015-06-14, 15:14
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Jag frågade efter likbilen på platsen inte hur den såg ut
Kroppen forslas med polititransporten till rättsmedicinska i Göteborg eller Linköping.
2015-06-14, 15:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Detta är p.g.a den svenska Polisen har get den Litahuenska polisen munkavel.
Lit polisen uttalade sig om att den ena var misstänkt för trafficing.

Ett dygn senare säger dom att dom inte kan bekräfta eller förneka uppgifterna.

Det handlar väl snarare om publicerings datum...

Expressen
Publicerad 14 jun 2015 10:48

Aftonbladet
2015-06-13

De senare uppgifterna anger alltså "en tidigare känd av polisen" -- Det är också vad som anges i litauisk media.
2015-06-14, 15:15
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
SKÄRPNING FÖR HELVETE

Vad vi vet:

1) Lisa hittades någonstans i detta området
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20964405/1200/normal/b16ada4f4fdfb/kropp.jpg
http://s3.netdialog.se/9_20150610181148_lada.JPG
http://i.imgur.com/f3tgr5W.jpg

2) Två män och en kvinna har blivit gripna misstänkta för mord och grovt skyddande av brottsling

3) Lisa har identifierats av föräldrarna

4) Polisen satsar på åtal för mord

1) Byggboden högt till höger i bild är noga genomsökt. Vad som hittats eller inte hittats är oklart. Men gissningsvis så har dom letat efter spadar/skyfflar/spett eller liknande.. Anledningen till att Polisen bär masker är för att inte riskera att kontaminera eventuella fynd...
Exakt var på bilden Lisa hittades är oklart. Men det finns bilder inifrån en av ladorna där en grävmaskin har grävt upp ett stort hål.. Så med största sannolikhet har liket varit nedgrävt. Därav har kroppen varit delvis svår att identifiera..

2) Eftersom männen är gripna med misstankar om _mord_ så är chansen stor att Polisens information tydligt visar att det inte är en olyckshändelse som gjort att Lisa dött... Så med informationen vi har så pekar det tydligt på att männen haft uppsåt att mörda Lisa.

3) Lisa har identifierats av sina föräldrar. Hade hon varit styckad så hade Polisen aldrig tagit in dom för identifikation. Då hade dom istället väntat på DNA... Inte ens en eventuell kapten för SOG vill se sin styckmördade dotter på obduktionsbordet.

4) Polisen satsar nu på åtal.. Och dom kommer göra allt dom kan för att ha så mycket kött på benen som möjligt innan dess... Mycket tider på att åtminstone en av 2 gm eller kvinnan börjat prata. Dom behöver inte ha erkänt. Men Polisen har duktiga utredare och kan läsa ut väldigt mycket information bara igenom att pressa dom under förhör...

Min personliga teori

Lisa och hennes kollegor har slutat arbetet.. Dom går ut tillsammans efter låsning och hennes kollegor åker iväg i sin bil.. Lisa tar på sig sin mopedhjälm. Tar fram nycklarna och sätter dig på sin moped.. Precis när hon gör detta blir hon överfallen av en eller två GM som har gömt sig runt husknuten av kafét..

Hon gör våldsamt motstånd. Men en kvinna på 50kg emot en eller två litathuer på uppskattningsvis 80-95 kg styck har tyvärr inte mycket att göra..

Dom lyfter in henne bak i sin minibuss (Minibussen som har bärgats ifrån GMs hus) och kör emot området där gödseltankarna fanns... På vägen eller omvägen dit så slänger dom ut hennes mobiltelefon..

Byggboden tror jag hon har förvarats i levande ett par dygn för systematisk våldtäkt..
Eftersom byggboden ligger såpas långt i utkanten av den övriga delen av gården så kan ingen ha hört ett knyst om dom bara knutit fast henne med en trasa i munnen och silvertejp runt huvudet.

När GM märkte vilket enormt pådrag det blev ifrån Polis och MP så tror jag att dom åkt till BO (Lisa) och mördat henne tillsammans. För att sedan gräva ner henne inne i ladan (Bild ovan)

Men eftersom Polisen haft delvis uppsyn på dessa männen ifrån Dag 2 så har dom förstått att något lurt varit på gång... Men det är inte bara slänga sig in i ladan och börja gräva. Dom behöver husrannsakan ifrån åklagare och om det visar sig att kvinnan inte var där så ville dom inte bränna sina spår...

Kvinnan som skyddat GM tror jag inte sett eller lagt en hand på kvinnan. Men hon bodde med de båda GM och förstod snabbt att dom hade gjort något dumt.. Och efter allt pådrag så var det inte svårt för henne att plussa ihop 1 plus 1 när hon märker gms reaktioner kring allt ståhej...

Vila i frid Lisa!

Mycket bra inlägg! Däremot tror jag att dom båda männen dödat henne redan från vid den eventuella våldtäkten som de båda uvarit delaktiga i.
Hur sakerna blivit utsprida är ju högst förbryllande.
Möjligt att det är så som du säger, GM vet inte vid detta laget hur stort antal människor som kommer leta i området...

Eller så vill dom förvilla...

Varför inte lägga lisa och alla tillhörigheter på samma Ställe? Är det hon själv som slängt sakerna?
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det hävdas inte i den artikeln.

Det står att en är tidigare känd av polisen - inte den andre.

Läs hela.
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Likbilen? Varför just en likbil? Du tror inte en ambulans skulle klara att ta med sig kroppen?

Ambulans transportera av skilda skäl inte lik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in