Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 16:47
Medlem
Creepy24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldcased
Min teori:

Godsherrens son är inblandad i det här, potentiellt GM till och med. Fadern får reda på vad som hänt och "täcker upp" för sin son. Godsherren har i sin tur bett/hotat sina gästarbetare att "ta hand" om det här, annars ser han till att dom blir utvisade (någon hållhake där, tex stölderna i området osv)

MG männen röjer upp och sprider ut bevisen (inte frivilligt) men de förstår i efterhand att de kommer hamna i skiten oavsett och att godsherren och sonen har sitt på det torra.

Möjligtvis kan de 3 andra okända arbetarna vara inblandade i min teori också.

Klart som fan Godsherren är Inblandad eller hans son kolla på gubben bara.. Usch vill inte spekulera mer i det men det kan dras mycket kopplingar...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Varför tar du då inte och kontaktar tingsrätten och kräver att dom skall släppas omedelbart på grund av att din magkänsla säger att dom är oskyldiga. Det är ju verkligen handfasta bevis du kommer med.

Varför idiot förklarar du dig själv i ett dåligt försök att vara skämtsamt elak?

Jag håller dock med Capulca min magkänsla säger mig också att det är nåt som inte står rätt till.
Men magkänslor har haft fel förr, det är bara vänta och se vad som kommer fram. Dock är det ganska trevligt att läsa alla hobby kriminologer och självutnämnda experter här i tråden. Dock har jag inte blivit mkt klokare
Medlem
Rumpelstiltskinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
MP kan väl inte vara belagda med yppandeförbud, det är nåt som förordnas vid en häktningsförhandling som sker bakom stängda dörrar. Rätten kan inte beordra ett vittne att de inte får säga vad de sett. Det skulle vara ett intrång på yttrandefriheten. Eller jag tror inte att det får de iaf, kan inte säga jag är helt säker. Skulle möjligtvis isåfall vara om de kallat in vittnet för att vittna under häktningsförhandlingen som vittnet kanske skulle kunna bli bunden av yppandeförbudet.

Sen angående att bröderna var vid fyndplatsen.. kan det vara så att de bara var nyfikna på vad som hände.. de bor ju inte precis i en storstad och det kan ju inte hända så mycket. De var kanske helt enkelt nyfikna. Och 1 km är ju inget avstånd, det är ju bara en kort promenad.

Minns jag inte helt fel nu så kan privatpersoner också beläggas med yppandeförbud. Så också journalister. Men kan liksom dig ha fel.
2015-06-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
Min kompis pratade med en av poliserna som var först på plats och enligt hen så var det ingen vacker syn

Din kompis snackar skit.
Vad får dig att tro att en polis skulle säga något alls om fallet till någon random person
Medlem
Min tro och förhoppning är att polisen har och kommer fortsätta gå hårt åt kvinnan i dom förhör som hållits och kommer hållas. Det känns som att ett eventuellt erkännande har störst chans att komma därifrån då hon (ännu iaf) inte är misstänkt för mord och eventuellt känner att det får räcka nu helt enkelt.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Jag ville se om någon annan känner likadant och kanske kunde hänföra det till saker som vi vet. Något som jag kanske inte tänkt på, men som talar för att det inte är de här människorna. Som jag skrev så har det inget med teknisk bevisning att göra - det finns ingen direkt teknisk bevisning i fallet ännu, det har ju till och med åklagaren yppat sig om. De har ingen teknisk bevisning, än.

Varför skulle min magkänsla vara mindre aktuell än alla hundratals mer eller mindre sannolika teorier som florerat här? Om du inte tycker det är intressant så är det bara att skita i att läsa det, det finns hundratals inlägg i den här tråden som är betydligt mer tramsiga och off topic.

Vad du tror om min kapacitet att göra rimliga bedömningar eller kunskap inom förundersökningsarbete är väl om något off topic och något du kan behålla själv.

Nej då din magkänsla är varken mer eller mindre värd än alla "teorier". Det är just det som är problemet. Det är inte bara ditt inlägg, utan att själva fallet som sådant drunknar i vad folk "känner" och vad folk "tror". Det är så urbota ointressant i det här läget eftersom mängden kända fakta är så liten.

Ett exempel: En man heter Mohammed och gillar dadlar. Är Mohammed arab?

Alla normalbegåvade inser att vi har alldeles för lite fakta för att göra en rimlig gissning här. Mohammed KAN vara arab, men han skulle lika gärna kunna vara perser, pakistanier, indones, somalier etc. Jag förstår inte poängen med att folk då ska sitta och skriva att de "tror" eller har en "magkänsla" av att Mohammed är eller inte är arab. Vad tillför det?

För att vara tydlig: Den kunskap vi har om fallet just nu är obetydligt om ens det bättre än vad vi har om Mohammed. Vad det är för information som skulle kunna leda till att vi gör en annan, rimlig bedömning än åklagaren (som naturligtvis vet mycket mer än du och jag) får du gärna förklara för mig.
2015-06-16, 16:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creepy24
Klart som fan Godsherren är Inblandad eller hans son kolla på gubben bara.. Usch vill inte spekulera mer i det men det kan dras mycket kopplingar...

Berätta nu om dessa kopplingar som gör att du kan veta det så säkert.

OBS att kopplingar inte = kopplingar inne i ditt eget huvud.
2015-06-16, 16:51
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingmedcurry
Med tanke på att det tog över en dag att identifiera den döda kroppen som Lisa Holms, så måste hon väll vart styckad också?
RIP

Polisen "identifierade" henne omedelbart, men "identifiera" är ett juridiskt begrepp där det inte räcker att polisen ser att det är offret, eftersom det måste ske en FORMELL identifiering av anhöriga, DNA, eller motsvarande.

Polisen visste att det var Lisa men får enligt lag inte uttrycka sig på det sättet, varför de fick nöja sig med att säga "med största sannolikhet" och "vi gör bedömningen att".

Den formella identifieringen skedde under natten av Lisas föräldrar. Dvs någon timme efter Lisa hittades. Absolut inte "över en dag" som du påstår påstår.
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 456Komvux
Har protokoll från dagens häktesförhandling/-ar publicerats här i tråden? Har sökt men utan större framgång...

Det här postades tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Häktningsframställan - IB
Häktningsframställan - NB
Häktningsframställan - AB
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpelstiltskina
Minns jag inte helt fel nu så kan privatpersoner också beläggas med yppandeförbud. Så också journalister. Men kan liksom dig ha fel.
Alltså yppandeförbud är något som rätten förordnar under en förhandling bakom stängda dörrar. Så det är ju bara dem som är med bakom de stängda dörrarna som kan beläggas med yppandeförbudet. Så om en journalist får reda på en uppgift så kan inte han beläggas med yppandeförbud utan det är ju personen som gett honom uppgiften som är belagd med förbudet.

Om en journalist varit med bakom de stänga dörrarna så har han ju inte varit det i sin egenskap som journalist.
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det brukar avsättas tillräckligt mycket DNA bara man tar i något för att det ska gå att göra en LCNA-analys. Se mitt inlägg ovan.

Missade det, intressant! Skrämmande & fascinerande på samma gång vilka knep det finns!
Medlem
CMBes avatar
Vet ni om det går att utesluta att Lisa på något sätt blivit sexuellt utnyttjad av 31-åringen? Eller får man vänta till DNA-bevisningen är klar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in