Citat:
Ursprungligen postat av
Capulca
Jag ville se om någon annan känner likadant och kanske kunde hänföra det till saker som vi vet. Något som jag kanske inte tänkt på, men som talar för att det inte är de här människorna. Som jag skrev så har det inget med teknisk bevisning att göra - det finns ingen direkt teknisk bevisning i fallet ännu, det har ju till och med åklagaren yppat sig om. De har ingen teknisk bevisning, än.
Varför skulle min magkänsla vara mindre aktuell än alla hundratals mer eller mindre sannolika teorier som florerat här? Om du inte tycker det är intressant så är det bara att skita i att läsa det, det finns hundratals inlägg i den här tråden som är betydligt mer tramsiga och off topic.
Vad du tror om min kapacitet att göra rimliga bedömningar eller kunskap inom förundersökningsarbete är väl om något off topic och något du kan behålla själv.
Nej då din magkänsla är varken mer eller mindre värd än alla "teorier". Det är just det som är problemet. Det är inte bara ditt inlägg, utan att själva fallet som sådant drunknar i vad folk "känner" och vad folk "tror". Det är så urbota ointressant i det här läget eftersom mängden kända fakta är så liten.
Ett exempel:
En man heter Mohammed och gillar dadlar. Är Mohammed arab?
Alla normalbegåvade inser att vi har alldeles för lite fakta för att göra en rimlig gissning här. Mohammed KAN vara arab, men han skulle lika gärna kunna vara perser, pakistanier, indones, somalier etc. Jag förstår inte poängen med att folk då ska sitta och skriva att de "tror" eller har en "magkänsla" av att Mohammed är eller inte är arab. Vad tillför det?
För att vara tydlig: Den kunskap vi har om fallet just nu är obetydligt om ens det bättre än vad vi har om Mohammed. Vad det är för information som skulle kunna leda till att vi gör en annan, rimlig bedömning än åklagaren (som naturligtvis vet mycket mer än du och jag) får du gärna förklara för mig.