Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du är kränkt, för att du har positiva erfarenheter av jobbare från Litauen och Polen. Men det är också en fördom och en generalisering. Det är säkert så att de flesta som kommer hit och jobbar är trevliga och gör ett gott jobb, men det är de flesta, inte alla. Det samma gäller svenska byggjobbare, de flesta gör ett bra jobb, till kundernas belåtenhet. Men detta handlar om andra än de du känner, och de är inga undantag.

Det var bra att du tog upp detta ämne för jag och flera jag känner har mycket dålig erfarenhet, som att billiga jobb blir till dyra misstag, och ingen rätt att reklamera när felen upptäcks och ska åtgärdas. När man skulle kunna få klaga på en svensk byggfirma är dessa jobbare väck i hemländerna.

Denna arbetskraft kan bara jobba om de har en erfaren svensk som håller dem hårt. De arbetar bara om de har en specifik uppgift och är bevakade. De kan säkert lägga tak på en lagård om de får instruktioner, eller om man inte är så nogräknad.

Nu gör jag som dig och generaliserar utifrån det jag vet och hört där jag bor. Som på alla andra ställen i Sverige byggs det och renoveras som aldrig förr i mitt närområde. Det blir bra om de utländska jobbarna är anställda av seriösa firmor, men när de har egna firmor blir det oftast kaos. De sköter sig först, men varje gång de ska hem för att inte återvända tar de med sig egendom hem. Allt de kan få tag på och det blir många inbrott.

Så nu har du och jag bytt fördomar med varandra!

Utifrån mina erfarenheter är jag inte ett dugg förvånad att bortrövandet skedde i samband med att de skulle återvända hem för att bygga ut sitt eget hus och leva familjeliv.

Det handlar om våra fördomar, om att de borde vara tacksamma, en sak de inte är! De uppskattar oss inte för de tycker vi är skyldiga dem något.

Tycker det var mycket bra skrivet! Generaliseringar bör ifrågasättas på bägge "håll"
2015-06-16, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingmedcurry
Med tanke på att det tog över en dag att identifiera den döda kroppen som Lisa Holms, så måste hon väll vart styckad också?
RIP

Nej, med tanke på att hon blev identifierad av sina föräldrar så talar det för att hon inte blev styckad.

Men såg att en person hade skrivit såhär på ett ställe:
"Jag vet förmodligen mer än någon av er om mordet på Lisa och den kunskapen hade jag gärna varit utan." och en annan frågade varför:
"För att jag har känningar på en rikstäckande tidning. Och de skriver inte allt de vet. Inte än sålänge i alla fall."

Så något utöver det vanliga lär de vara eller så är det en person som inte är så magstark helt enkelt.
2015-06-16, 16:38
Medlem
Konstig att dom inte hittar nagot tekniskt bevis. Under Lisas naglar, i haret eller pa kroppen...
Inte vet man dodsorsak heller.
Medlem
Om uppgiften om att den 4e kollegan åkte 17:55 på sin moped, vart hade hon parkerat?

Om hon haft sin moped där de andra 2 hade sin bil så måste hon varit tillräckligt nära för att se eller höra från ladan? Om hon sett flera personer i ladan (2 +3) så försvinner teorin om att de 3 okända lämnat kl 16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det är intressant med deras namn som slutar på betydelsen "ondska" - vicious
Malevicious....

Citat:
Min uppfattning är den att den yngre av bröderna genomfört brottet på egen hand och sedan kontaktat storebrodern när han insett att det lilla roliga han tänkt att ha med Lisa gick fruktansvärt snett.

Frun har sedan genom hotelser från de båda blvit tvingad att fronta med att ljuga o ge dem alibi. Såklart att hon inte varit medhjälpande av egen fri vilja. Man ska komma ihåg att detta är enkla människor från landsbygden utan utbildning och med en jämförelsevis bedrövlig kvinnosyn i bagaget. Kvinnan står under mannen o sköter hushållet, männen är i sin egen sfär med supande o spel som fritidsaktiviteter. ( obs. reservation för fördomar som jag står för)

Det är inte ovanligt att folk från öststater o baltiska länder har en grotesk bild av Svenska Kvinnan och med tanke på den enorma prostitutionsvågen som väller in från dessa länder vittnar detta om en vidrig syn på kvinnor som handelsvara, sexobjekt och mindre värda,

Citat:
Ursprungligen postat av [B
T34Panzer[/b]|53719933]Äntligen - ytterligare en intelligent teori, och från av en av flashbacks bästa debattörer.
Mycket bra sammanfattat, jag tror precis som du att det inte är mer komplicerat än såhär. Kanske kan tomtarna och konspirationsfanatikerna snart fortsätta härja i en annan tråd.

Håller helt med, särskilt den sista raden
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Är det så? Att de inte kan häkta två misstänkta för mord om det är oklart vem som gjorde vad? Blir det då att båda häktas för delaktighet?

Jag skulle tro att gärningsbeskrivningen "delaktighet" är nödvändig just för att man i nuläget inte har data för att säga vem (om det nu bara var en) som utförde själva dödandet. Även rubriceringen "mord" grundar sig sannolikt på en preliminär bedömning av dödsorsak, då obduktionsrapporten inte är färdig ännu.

Som jag skrev i ett annat inlägg häromdagen så är det här till fördel för åklagaren i inledningsskedet, men ska det bli åtal så måste åklagaren förstås som regel ha mer preciserade uppgifter om vem som gjort vad. Det är inte ens säkert att domstolen kommer att gå med på att förlänga häktningstiden hur många gånger som helst för båda bröderna heller om det inte blir mer säkra besked från åklagaren.

Observera också att det inte finns någon brottsrubricering som heter "delaktighet i mord"

Angående att häkta två personer för samma mord så har det diskuterats i tidigare trådar vad lagen egentligen säger. Det verkar inte vara helt klart, men flera experter verkar luta åt att "Sannolika skäl" måste betyda att det är mer än 50% sannolikhet att personen kommer att dömas för brottet. Därmed skulle du inte kunna häkta två personer oberoende av varandra på sannolika skäl för samma mord och hävda att en av dem begick det ensam, men du vet inte riktigt vem än, eftersom det omöjligt kan vara mer än 50% sannolikhet för bägge två.

Det finns dock inget absolut hinder mot att döma två personer för mord om man utfört det i samråd, även om bara en av dem hållit i själva mordvapnet.
2015-06-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag ska inte föregripa någonting, men åtminstone en del av bevisningen torde vara gemensam för samtliga anhållna, så sannolikheten att de andra häktas, och häktas på sannolika är klart större nu än vad den var innan.
Låter väldigt rimligt. Och när provsvar och analyser börjar komma in kan, förmodar jag, rubriceringarna ändras. Det låter ju rimligt i mina ögon med en mördare, en medhjälpare och en skyddande av brottsling, alternativt en mördare och två skyddare av brottsling (eller två medhjälpare, kan väl inte heller uteslutas). Så, som du säger, bevisningen i nuläget är säkert gemensam i stora delar, därför är rubriceringen identisk för de båda männen.
2015-06-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldcased
Om uppgiften om att den 4e kollegan åkte 17:55 på sin moped, vart hade hon parkerat?

Om hon haft sin moped där de andra 2 hade sin bil så måste hon varit tillräckligt nära för att se eller höra från ladan? Om hon sett flera personer i ladan (2 +3) så försvinner teorin om att de 3 okända lämnat kl 16

Har för mig att den stod vid Lisas
2015-06-16, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Nej, med tanke på att hon blev identifierad av sina föräldrar så talar det för att hon inte blev styckad.

"Jag vet förmodligen mer än någon av er om mordet på Lisa och den kunskapen hade jag gärna varit utan." och en annan frågade varför:
"För att jag har känningar på en rikstäckande tidning. Och de skriver inte allt de vet. Inte än sålänge i alla fall."

Så något utöver det vanliga lär de vara eller så är det en person som inte är så magstark helt enkelt.

Min kompis pratade med en av poliserna som var först på plats och enligt hen så var det ingen vacker syn
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Det är uppenbart av kvinnans beteende att hon är skyldig som synden.

Förmodligen är hon religiös och inser att hon inte bara kommer att få sitta i fängelset utan även brinna i helvetet när hon dör.

Polisen kommer att ha dragit hela historien ur henne innan natten är slut.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskbacker
Alla i närområdet har blivit förhörda

Fyndplatsen ligger en kilometer från ladan och kaffet. Där stött MP på dem det har framgått i media.
Vad gjorde de där ????
Hur de såg ut minspel, känslouttryck, uppträdde sa, till MP är inget vi vet något om och antagligen helt avgörande för att ta in dem.

Det är ingen som vet. MP personerna är, vid vite, belagda med munkavle det kan man vara helt säker på
MP kan väl inte vara belagda med yppandeförbud, det är nåt som förordnas vid en häktningsförhandling som sker bakom stängda dörrar. Rätten kan inte beordra ett vittne att de inte får säga vad de sett. Det skulle vara ett intrång på yttrandefriheten. Eller jag tror inte att det får de iaf, kan inte säga jag är helt säker. Skulle möjligtvis isåfall vara om de kallat in vittnet för att vittna under häktningsförhandlingen som vittnet kanske skulle kunna bli bunden av yppandeförbudet.

Sen angående att bröderna var vid fyndplatsen.. kan det vara så att de bara var nyfikna på vad som hände.. de bor ju inte precis i en storstad och det kan ju inte hända så mycket. De var kanske helt enkelt nyfikna. Och 1 km är ju inget avstånd, det är ju bara en kort promenad.
Senast redigerad av rockdoll 2015-06-16 kl. 16:43.
2015-06-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca

Vad är det folk inte begriper? Att se en död tjej, förmodligen inlindad i en sopsäck eller dylikt, med strypmärken eller hål i huvudet till följd av slag med hammare är magstarkt. Mord är inte vanligt och långt ifrån alla poliser har sett en mördad människa förut. Sluta överanalysera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in