Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 16:31
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldcased
Min teori:

Godsherrens son är inblandad i det här, potentiellt GM till och med. Fadern får reda på vad som hänt och "täcker upp" för sin son. Godsherren har i sin tur bett/hotat sina gästarbetare att "ta hand" om det här, annars ser han till att dom blir utvisade (någon hållhake där, tex stölderna i området osv)

MG männen röjer upp och sprider ut bevisen (inte frivilligt) men de förstår i efterhand att de kommer hamna i skiten oavsett och att godsherren och sonen har sitt på det torra.

Möjligtvis kan de 3 andra okända arbetarna vara inblandade i min teori också.
Jag tror inte det är bekräftat att sonen ens befunnit sig i Sverige vid tidpunkten.
Han är ju skriven i ett annat land.
2015-06-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldcased
Min teori:

Godsherrens son är inblandad i det här, potentiellt GM till och med. Fadern får reda på vad som hänt och "täcker upp" för sin son. Godsherren har i sin tur bett/hotat sina gästarbetare att "ta hand" om det här, annars ser han till att dom blir utvisade (någon hållhake där, tex stölderna i området osv)

MG männen röjer upp och sprider ut bevisen (inte frivilligt) men de förstår i efterhand att de kommer hamna i skiten oavsett och att godsherren och sonen har sitt på det torra.

Möjligtvis kan de 3 andra okända arbetarna vara inblandade i min teori också.
Om någon på Blomberg är inblandad så är de svårt att förstå varför man lägger ut spår mot Blomberg. Jag tror att spåren märkligt nog kommer från brottsoffret, vilket ställer frågor på vilket sätt transporten från cafeterian till eller förbi säteriet skedde.
Medlem
[quote=FullADHD|53719673]En högst trolig teori till skillnad från många andra i tråden.[/QUO
Detta=ju så det gått till i de gamla Jeanette och Annette-fallen från 69-71 ! Skilln=att
de var ute mitt på småtim, vilket ökar risken enormt-------bägge fallen enl polis uppkl, dock
aldr ngn rätteång e.t.c ! De som ansågs skyldiga i dessa 2 fall var båda svenskar, utan ngn
utlänsk härkomst alls. På den tiden mkt mindre invandr o knappt ngn grövre brott bland de
som anlände, idag värv ju utlänska mörd från värld alla hörn. Öststatare med sin höga
andel drägg borde ju inte släppas in utan 1 större utredn----för att sålla bort de som inte
håller måttet !
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det är intressant med deras namn som slutar på betydelsen "ondska" - vicious
Malevicious....

Min uppfattning är den att den yngre av bröderna genomfört brottet på egen hand och sedan kontaktat storebrodern när han insett att det lilla roliga han tänkt att ha med Lisa gick fruktansvärt snett.

Frun har sedan genom hotelser från de båda blvit tvingad att fronta med att ljuga o ge dem alibi. Såklart att hon inte varit medhjälpande av egen fri vilja. Man ska komma ihåg att detta är enkla människor från landsbygden utan utbildning och med en jämförelsevis bedrövlig kvinnosyn i bagaget. Kvinnan står under mannen o sköter hushållet, männen är i sin egen sfär med supande o spel som fritidsaktiviteter. ( obs. reservation för fördomar som jag står för)

Det är inte ovanligt att folk från öststater o baltiska länder har en grotesk bild av Svenska Kvinnan och med tanke på den enorma prostitutionsvågen som väller in från dessa länder vittnar detta om en vidrig syn på kvinnor som handelsvara, sexobjekt och mindre värda, samtidigt som deras hustrur ses som asexuella hemmafruar som ska sköta matlagning o barn o släppa till när mannen så önskar utan att göra motstånd.

Det ligger då nära till hands att denna yngre broder och den andra haft ögonen på de unga tjejerna på cafet och haft gott om tid på sig att diskutera deras kroppar o behag o raljera över det. den yngre brodern fastnar för Lisas vackra utseende, hennes vackra hår och smala gestalt. Han får för sig i drömmar o under fylla att han nog ska kunna få henne , och denna dag så ser han sin chans.
Nu har jag uppfattningen att Lisa var en stark o tuff tjej och vad han inte räknat med var att hon skulle komma att göra kraftigt motstånd när han på det vis vi inte vet har lockat henne till sig och gjort sina framstötar. Lisa har troligen då gjort så chockartat motstånd genom att skrika o försöka komma loss att det utvecklat sig otroligt våldsamt. Han gör som så många andra förövare gör när offret sätter till krafttag att han kommer att ta stryptag alternativt slår henne mot golvet eller med ett tillhygge för att få tyst på henne. Just detta att få tyst på henne som förvandlar hans övertro på sig själv som en snygg adonis som har slagit vad med sig själv och eventuellt sin brorsa att lätt att han kan få den där tjejen, vänta bara. - till att han plötsligt blev en 31-årig mördare.

Sen har de andra två varit tvungna att bli inblandade, storebror som medhjälp till mord o brott mot griftefrid genom att de båda har flyttat kroppen till annan plats, frun till skyddande av brottsling genom att hon tvingats ge dem alibi och andra lögner i sin kontakt med polis o arbetsgivaren Arne.

Jag är benägen att hålla med dig till fullo och kan vara en tolkning och scenario som inte är främmande.

Det jag skulle vilja backa till är en tidig utsaga om en person som uppträtt möjligen stökigt eller iögonfallande i cafe't på lördagen. Det var en tidig och om jag förstår spontan uppgift där dock tråden for iväg mot en lite udda figur som man hittat på nätet.

Just den iakttagelsen som sedemera tystades ner kan vara kopplat till MGM och möjligen sällskap, det blev en viktig iakttagelse och då vill polisen inte att den figurerar i media. Just händelsen dementerades av ägaren om jag inte missminner mig.

Nu behöver det inte vara så men man bör ha det i bakfickan när det summeras och upprinnelsen till bortförandet och mordet kan ha sin förklaring i detta.

Vad jag menar är att det kan vara en tidpunkt offer/MGM korsat varandra i närtid för försvinnandet. Då kan typ sådana saker som "känner sig kränkt" och liknande fara genom huvudet MGM, kanske tillsagd, inte få svar på frågor etc. För en del stollar så behövs det tyvärr väldigt lite för att känna sig kränkt och då framförallt av kvinnor.
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det är intressant med deras namn som slutar på betydelsen "ondska" - vicious
Malevicious....

Min uppfattning är den att den yngre av bröderna genomfört brottet på egen hand och sedan kontaktat storebrodern när han insett att det lilla roliga han tänkt att ha med Lisa gick fruktansvärt snett.

Frun har sedan genom hotelser från de båda blvit tvingad att fronta med att ljuga o ge dem alibi. Såklart att hon inte varit medhjälpande av egen fri vilja. Man ska komma ihåg att detta är enkla människor från landsbygden utan utbildning och med en jämförelsevis bedrövlig kvinnosyn i bagaget. Kvinnan står under mannen o sköter hushållet, männen är i sin egen sfär med supande o spel som fritidsaktiviteter. ( obs. reservation för fördomar som jag står för)

Det är inte ovanligt att folk från öststater o baltiska länder har en grotesk bild av Svenska Kvinnan och med tanke på den enorma prostitutionsvågen som väller in från dessa länder vittnar detta om en vidrig syn på kvinnor som handelsvara, sexobjekt och mindre värda, samtidigt som deras hustrur ses som asexuella hemmafruar som ska sköta matlagning o barn o släppa till när mannen så önskar utan att göra motstånd.

Det ligger då nära till hands att denna yngre broder och den andra haft ögonen på de unga tjejerna på cafet och haft gott om tid på sig att diskutera deras kroppar o behag o raljera över det. den yngre brodern fastnar för Lisas vackra utseende, hennes vackra hår och smala gestalt. Han får för sig i drömmar o under fylla att han nog ska kunna få henne , och denna dag så ser han sin chans.
Nu har jag uppfattningen att Lisa var en stark o tuff tjej och vad han inte räknat med var att hon skulle komma att göra kraftigt motstånd när han på det vis vi inte vet har lockat henne till sig och gjort sina framstötar. Lisa har troligen då gjort så chockartat motstånd genom att skrika o försöka komma loss att det utvecklat sig otroligt våldsamt. Han gör som så många andra förövare gör när offret sätter till krafttag att han kommer att ta stryptag alternativt slår henne mot golvet eller med ett tillhygge för att få tyst på henne. Just detta att få tyst på henne som förvandlar hans övertro på sig själv som en snygg adonis som har slagit vad med sig själv och eventuellt sin brorsa att lätt att han kan få den där tjejen, vänta bara. - till att han plötsligt blev en 31-årig mördare.

Sen har de andra två varit tvungna att bli inblandade, storebror som medhjälp till mord o brott mot griftefrid genom att de båda har flyttat kroppen till annan plats, frun till skyddande av brottsling genom att hon tvingats ge dem alibi och andra lögner i sin kontakt med polis o arbetsgivaren Arne.

Scenariot är inte nytt i tråden, frågan är VAR detta skulle ha skett? Vid mopeden, i ladan, på caféet, någon annanstans efter att hon blivit bortförd med bil?
2015-06-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Du tror alltså att litauiska gästarbetare utan utbildning utför arbeten som ses på bilden?

http://nlt.se/image_processor/1.4058486.1433951683!/image/3961677902.jpg_gen/derivatives/wide/3961677902.jpg?maxWidth=1903&maxWidthInline=595&ma xHeight=955&maxHeightInline=400

Här vill jag inflika av egen erfarenhet av baltsnickare, eller snickare kallar de sig ju bara.
Ja skulle hellre studera till snickare och genomföra mitt nästa projekt själv, än att ha den typen av idioter för 99% fuskar sååå in i, så det kan mkt väl vara deras verk i ladan
2015-06-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tycker du att vi ska ta in lite medium i tråden också som kan sitta och profetera över vad som hänt och inte hänt?

Om inte så förstår jag inte varför din "magkänsla" skulle vara av minsta intresse. Du har tillgång till ytterst lite information i ärendet och kan därför inte göra någon rimlig bedömning av det. Jag skulle inte tro att du är expert på området heller.

Jag tycker vi håller våra magar utanför detta tills det åtminstone finns en FUP att läsa i.

Jag ville se om någon annan känner likadant och kanske kunde hänföra det till saker som vi vet. Något som jag kanske inte tänkt på, men som talar för att det inte är de här människorna. Som jag skrev så har det inget med teknisk bevisning att göra - det finns ingen direkt teknisk bevisning i fallet ännu, det har ju till och med åklagaren yppat sig om. De har ingen teknisk bevisning, än.

Varför skulle min magkänsla vara mindre aktuell än alla hundratals mer eller mindre sannolika teorier som florerat här? Om du inte tycker det är intressant så är det bara att skita i att läsa det, det finns hundratals inlägg i den här tråden som är betydligt mer tramsiga och off topic.

Vad du tror om min kapacitet att göra rimliga bedömningar eller kunskap inom förundersökningsarbete är väl om något off topic och något du kan behålla själv.
2015-06-16, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Äntligen - ytterligare en intelligent teori, och från av en av flashbacks bästa debattörer.
Mycket bra sammanfattat, jag tror precis som du att det inte är mer komplicerat än såhär.
Kanske kan tomtarna och konspirationsfanatikerna snart fortsätta härja i en annan tråd.

Snälla! Ge fan i att måla på dessa människor egenskaper som ni fantiserar fram om folk från "öststaterna" Kvinnosyn mm.
Ni har inte den blekaste aning om vilken kvinnosyn dessa personer har.
2015-06-16, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Provsvar brukar inte komma riktigt så snabbt, inte ens om förtur begärs.

Räkna med att det kommer att droppa in svar under de närmaste veckorna på vad det nu är för olika prov som tagits.

Massor av DNA prov, fingeravtryck, fotspår, mickrospår som hårstrån, fibrer från Lisa på gärningsmännens kläder och kroppar. Borde finnas enormt mycket att analysera.

Enligt vad jag tror kommer det att finnas mycket material som entydigt pekar i en riktning när labbproven väl är klara.
2015-06-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halmstadbo
Här vill jag inflika av egen erfarenhet av baltsnickare, eller snickare kallar de sig ju bara.
Ja skulle hellre studera till snickare och genomföra mitt nästa projekt själv, än att ha den typen av idioter för 99% fuskar sååå in i, så det kan mkt väl vara deras verk i ladan
Imponerande isf. Montera stora stålbalkar, gjuta betongväggar, snickra regelverk och lägga rör med grävmaskin.
2015-06-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Visst villfar ofta domstolar häktningsframställningar, men det kan ju i sig lika gärna bero på att åklagarna gör sitt jobb bra som att domstolarna är släpphänta. Däremot vill jag påpeka att domstolen i det här fallet har häktat på den högre misstankegraden. Då är det inte riktigt vad skit som helst.

Enligt forskningen jag var involverad i så beror det snarare på att förundersökningen är till sitt format fördelaktigt för åklagaren, vilket inte är sant under huvudförhandligen, dock - också pga hur syhstemet är utformat
2015-06-16, 16:36
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Da min datter ble myrdet tok det ganske mange uker før alle obduksjonsresultatene var klare.

Jag beklagar verkligen sorgen.

Och du har helt rätt i att det kan ta ganska lång tid att få fram fullständiga obduktionsrapporter. Att det snart är semestertider i Sverige kommer heller inte att snabba på processen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in