Citat:
Ursprungligen postat av
PhDSalander
Det är intressant med deras namn som slutar på betydelsen "ondska" - vicious
Malevicious....
Min uppfattning är den att den yngre av bröderna genomfört brottet på egen hand och sedan kontaktat storebrodern när han insett att det lilla roliga han tänkt att ha med Lisa gick fruktansvärt snett.
Frun har sedan genom hotelser från de båda blvit tvingad att fronta med att ljuga o ge dem alibi. Såklart att hon inte varit medhjälpande av egen fri vilja. Man ska komma ihåg att detta är enkla människor från landsbygden utan utbildning och med en jämförelsevis bedrövlig kvinnosyn i bagaget. Kvinnan står under mannen o sköter hushållet, männen är i sin egen sfär med supande o spel som fritidsaktiviteter. ( obs. reservation för fördomar som jag står för)
Det är inte ovanligt att folk från öststater o baltiska länder har en grotesk bild av Svenska Kvinnan och med tanke på den enorma prostitutionsvågen som väller in från dessa länder vittnar detta om en vidrig syn på kvinnor som handelsvara, sexobjekt och mindre värda, samtidigt som deras hustrur ses som asexuella hemmafruar som ska sköta matlagning o barn o släppa till när mannen så önskar utan att göra motstånd.
Det ligger då nära till hands att denna yngre broder och den andra haft ögonen på de unga tjejerna på cafet och haft gott om tid på sig att diskutera deras kroppar o behag o raljera över det. den yngre brodern fastnar för Lisas vackra utseende, hennes vackra hår och smala gestalt. Han får för sig i drömmar o under fylla att han nog ska kunna få henne , och denna dag så ser han sin chans.
Nu har jag uppfattningen att Lisa var en stark o tuff tjej och vad han inte räknat med var att hon skulle komma att göra kraftigt motstånd när han på det vis vi inte vet har lockat henne till sig och gjort sina framstötar. Lisa har troligen då gjort så chockartat motstånd genom att skrika o försöka komma loss att det utvecklat sig otroligt våldsamt. Han gör som så många andra förövare gör när offret sätter till krafttag att han kommer att ta stryptag alternativt slår henne mot golvet eller med ett tillhygge för att få tyst på henne. Just detta att få tyst på henne som förvandlar hans övertro på sig själv som en snygg adonis som har slagit vad med sig själv och eventuellt sin brorsa att lätt att han kan få den där tjejen, vänta bara. - till att han plötsligt blev en 31-årig mördare.
Sen har de andra två varit tvungna att bli inblandade, storebror som medhjälp till mord o brott mot griftefrid genom att de båda har flyttat kroppen till annan plats, frun till skyddande av brottsling genom att hon tvingats ge dem alibi och andra lögner i sin kontakt med polis o arbetsgivaren Arne.
Jag är benägen att hålla med dig till fullo och kan vara en tolkning och scenario som inte är främmande.
Det jag skulle vilja backa till är en tidig utsaga om en person som uppträtt möjligen stökigt eller iögonfallande i cafe't på lördagen. Det var en tidig och om jag förstår spontan uppgift där dock tråden for iväg mot en lite udda figur som man hittat på nätet.
Just den iakttagelsen som sedemera tystades ner kan vara kopplat till MGM och möjligen sällskap, det blev en viktig iakttagelse och då vill polisen inte att den figurerar i media. Just händelsen dementerades av ägaren om jag inte missminner mig.
Nu behöver det inte vara så men man bör ha det i bakfickan när det summeras och upprinnelsen till bortförandet och mordet kan ha sin förklaring i detta.
Vad jag menar är att det kan vara en tidpunkt offer/MGM korsat varandra i närtid för försvinnandet. Då kan typ sådana saker som "känner sig kränkt" och liknande fara genom huvudet MGM, kanske tillsagd, inte få svar på frågor etc. För en del stollar så behövs det tyvärr väldigt lite för att känna sig kränkt och då framförallt av kvinnor.