Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 13:40
Medlem
Nietzschessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanX2
Vet ikke om det er postet siden i natt. Men her ser man god den lille hvite boden med sort tak:

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20964405/1200/normal/b16ada4f4fdfb/kropp.jpg

Var ser du boden?
2015-06-14, 13:41
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrissey1

KINNEKULLE/STOCKHOLM. Polisen bedriver en intensiv jakt på bevis mot dem som är anhållna misstänkta för mordet på Lisa Holm, 17.

Stort fokus riktas nu på en lada nära kaféet där Lisa arbetade.

– Polisens tekniker gräver i marken i ladan, säger Oskar Forsberg, Aftonbladets reporter på plats.

Vad tror ni dem letar efter?

Gissningsvis mordvapen, men svårt att svara på med den lilla informationen vi fått.
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjolnir
Apropå att polisen borde ha tagit tidig notis om att det jobbade utländska gästarbetare i närheten;

Samma kväll som Hagamannen begick en av sina grövsta våldtäkter hade Bilbolaget, hans arbetsgivare, en stor personalfest i närheten av brottsplatsen. Han var givetvis med på den festen. Polisen gjorde otroligt nog vid den tiden ingen kontroll av deltagarna på den festen och hade med en topsning av varje deltagare kunnat gripa honom flera år före de tog honom.

Med det vill jag säga att misstag begås, det är mänskliga faktorer inblandade. Det är dessutom många utredare och personal inblandade och ett komplext utredningspussel så det som för oss "hobbykriminalare" ter sig självklart utifrån är kanske inte helt givet inom utredningen.

Ang. att ta DNA-tester så gäller väl att man har en verklig anledning/misstanke att ta prov. Precis som att göra husransakan.
Inte så "enkelt" så man får en impuls och plockar fram pinnarna och säger gapa.
Det finns ju f.ö. regler för hur DNAtester får behållas om de inte har med brott att göra.
Jag har läst om detta tidigare och tror att det är så fortfarande.
Personlig integritet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Var ser du boden?

I mitten uppe nära brunnarna
2015-06-14, 13:42
Medlem
KaptenKarlssons avatar
Ska man tolka detta som att misstankarna är felaktiga om att fyndplatsen för kroppen var i området kring Martorp (t.ex. i arbetsboden)?

Citat:
Nu ska polisen på nytt göra en teknisk undersökning vid den lada där fynden gjordes under söndagen.
– Vi letar efter spår som kan användas som bevis i utredningen, säger Tommy Nyman, presstalesperson vid polisen.
Fyndet man gjorde kunde kopplas till Lisa vilket gjorde att polisen kunde gripa tre personer. Men man vill ännu inte berätta var kroppen efter den avlidna 17-åringen hittades.
– Det är en plats i sökområdet vid kaféet, säger Tommy Nyman.

http://www.expressen.se/gt/polisen-letar-nya-spar-pa-gamla-fyndplatsen/
Medlem
Nån som vet nåt om man hittat dom misstänktas mobiltelefoner?
3st inblandade är skumt kan den tredje alltså kvinnan ha filmat saker?

Om hon har varit nergrävd verkar ju som dom misstänkta har gjort väldigt mycket för att komma undan så att säga.Kanske inte första gången trion mördar och vet hur man ska sopa igen spåren.

Lisas telefon var ju kraschad bara en slump? eller visste trion polisen kan spåra telefonen.

Allt detta jobb med att förstöra bevis talar emot att det bara är en impulshandling tycker jag.
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Skaffar information åt vem?

Polisen tar tacksamt emot tips den vanliga vägen. Vet en utredning jag själv var föremål för där allmänheten hade lämnat in tips. Välviljan var beundransvärd men deras fantasier var nästintill pinsamma och långt ifrån verkligheten. DU tror att du är inne på rätt spår, så ring polisen och berätta utförligt vad du grundar det på. De har kompetens nog att avgöra om det är något att satsa resurser på eller inte.

Inte ge några pekpinnar, eller hur var det?

Jag skall avslöja en sak för dig, som du inte behöver berätta för alltför många då det är hemligt: Polisen har anställda som sysslat med sådant här förut. De har personer på plats som gått utbildningar i ämnet, både i Sverige och utomlands. Det här är ingen skjutning i någon storstadsförort eller inbrott i ett avlägset ödehus. De tar nog gärna emot dina tips men häng inte läpp om de inte tycker att det är något att gå på.

Jag själv har avvaktat, följt media och hoppats att Lisa skulle hittas levande och oskadd. Nu när hon hittats död så hoppas jag att det beror på en bilolycka och att inget sexuellt våld har utförts mot henne. Mer kan jag inte göra, det är bättre att polisen, med behörig och kompetent personal, får sköta det utan att jag skall vara där och störa...

Men du kanske är utbildad i ämnet och vet hur det skall skötas? På "rätt sätt" menar jag?

Mycket bra skrivet. Hur fan kan folk sitta här med nämnda pekpinnar och tro att de har listat ut en massa skit polisen inte tänkt på? Det är klart som fan att polisen haft alla möjliga scenarion och teorier i åtanke, men avfärdar givetvis de orimliga (efter noggranna underlag).

Vi har ju endast fått Medias uppmålande av det hela och i sin patetiskt desperata jakt på att få läsare så är de ju, som vanligt, duktiga på att röra ihop saker och ting.
2015-06-14, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, den delen kommer att framgå av gärningsbeskrivningen .. däremot kan vittnesmål om vad de gjort med henne i detalj sekretessbeläggas .. Det är dock inte särskilt troligt.

Bilder på kroppen etc lär däremot sekretessas eftersom det sker oftare som regel än undantag numer.
Att risken finns att det kan sekretessbeläggas är dåligt, jag menar just akten av hela dådet säger ju en del om personen... Att det sekretessbeläggs för att respektera familj och nära hjälper ju knappt dem, om det är officiellt då finns det ju även chans för överklagan och få ett högre straff för dådet ifall någon från tredjepart kan se och förstå dådet och att en överklagan kan göras.

I vilket fall bilder skulle också vara hjälpsamt för utredning och så men visst förstår jag att det kanske inte vill utlämnas till offentligheten. Inte för att offentligheten ska utreda och vara med i domstol men för att kunna hjälpa medmänniskor i samhället för just sådana här fall, missing people är ju ändå alltid med när försvunna människor försvinner. Ju mer man vet angående historiska dåd så kan det alltid hjälpa till nästa gång även om det är en minsta detalj.

Tror även att polisen i sverige är lite stela i deras utredningsprocess, inte för att klampa någon på tårna men att kroppen befann sig så nära platsen där hon rövades bort ifrån är ju ganska hemskt. Jag menar tänk om hon var vid liv när människor klampade utanför men personerna kunde inte gå in eftersom det saknades rättsliga beslut på papper...
2015-06-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Vad anser du fortsatt behöver lindas in. En styckning är väl en styckning för fan. Det uppslaget kommer inte från mej. Är man död så är man väl död. Ingenting jag undrar över kan väl ändra på det? Tagga ner ditt självbedrägeri.

Fast vi har väl inga som helst belägg för att hon blev styckad (förutom forumets halvdöva muppar som lyssnade på nån halvknakig ljudfil alltså), eller? Det har ju inte lämnats ut nån information som ens tyder på det. Styckning görs antingen av ilska eller för att dölja kroppen, inget av dem känns särskilt sannolikt i den här fallet.

Jag tippar snarare på att ett mordvapen hittades, eller kanske hjälmen som ju uppenbart var ett av målen.
Medlem
NightskyInfinitums avatar
Någon annan än jag som tycker de känns något lurt med gubben "Godsägaren" ? Kan han ha vetat mer än vad som kommit fram kring detta redan från första början?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
Nu när det bekräftats att ena är känd av Litauisk polis och Litauiska sidan skrev att de(polisen också?) misstänkte att han var jagad av Interpol för trafficking så har väl chansen att det är någon av de här 2 ökat ganska mycket?

http://www.interpol.int/notice/search/wanted/2010-14073

http://www.interpol.int/notice/search/wanted/2009-17304

Tycker Otto Enkrist är väldigt lik det man sett av den första mannen de förde ut.
Man kan ju fråga sig hur i han kan bo och arbeta i Sverige när han är efterlyst av interpool för trafficking?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Hjälmen?
Att GMs grävt ner något är inte osannolikt. Det var ju stora gropar där inne.
Någon som har kvar bilderna innefrån ladan? (När avspärrningen var lyft en kort tid)

Kanske var så att dom fann henne utan kläder. Och letar efter dom?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in