Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, den delen kommer att framgå av gärningsbeskrivningen .. däremot kan vittnesmål om vad de gjort med henne i detalj sekretessbeläggas .. Det är dock inte särskilt troligt.
Bilder på kroppen etc lär däremot sekretessas eftersom det sker oftare som regel än undantag numer.
Att risken finns att det kan sekretessbeläggas är dåligt, jag menar just akten av hela dådet säger ju en del om personen... Att det sekretessbeläggs för att respektera familj och nära hjälper ju knappt dem, om det är officiellt då finns det ju även chans för överklagan och få ett högre straff för dådet ifall någon från tredjepart kan se och förstå dådet och att en överklagan kan göras.
I vilket fall bilder skulle också vara hjälpsamt för utredning och så men visst förstår jag att det kanske inte vill utlämnas till offentligheten. Inte för att offentligheten ska utreda och vara med i domstol men för att kunna hjälpa medmänniskor i samhället för just sådana här fall, missing people är ju ändå alltid med när försvunna människor försvinner. Ju mer man vet angående historiska dåd så kan det alltid hjälpa till nästa gång även om det är en minsta detalj.
Tror även att polisen i sverige är lite stela i deras utredningsprocess, inte för att klampa någon på tårna men att kroppen befann sig så nära platsen där hon rövades bort ifrån är ju ganska hemskt. Jag menar tänk om hon var vid liv när människor klampade utanför men personerna kunde inte gå in eftersom det saknades rättsliga beslut på papper...