Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Visst riskerar du absolut minst i en hyresrätt, men du får å andra sidan betala någon annan för att slippa den risken. Och risk kostar pengar. Det blir oerhört dyrt att foliehatta sig ett helt liv och bara hyra istället för att köpa något eget på den ägda marknaden och börja betala av till sig själv istället för på någon annans lån.
Det handlar inte om det. Det handlar om att man ska betala till sig själv och inte till någon annans "vinstsyften".
Själv skiter jag fullständigt i vinst. Jag vill bara bo billigt och därför har jag sedan länge valt den ägda boendeformen. Vinsten kommer på köpet. Men den ser jag inte till. Den hjälper mig bara att hålla nere min risk och mina kostnader, samt ger mig mer möjligheter inför framtiden att bo exakt som jag vill på mina egna villkor.
Du resonerar sunt i den meningen att du själv har gjort en bra resa, men det betyder ju knappast att den som 2015 köper ett hus gör en bra affär.
Sedan kan man ju se räntan på bostadslånet som betalning till någon annans vinstsyften.
När jag hyr köper jag en funktion, ett boende till väldigt låg risk, visst jag skapar inget bestående värde, lite som att äga en bil.
När jag köper exponerar jag mig för en risk, och den risken är helt och hållet beroende av inköpspriset, och just nu har priserna aldrig varit högre, det känns som en dålig tidpunkt att köpa på.
Det är inte svart eller vitt, självfallet förstår man att folk köper hus, vart ska dom ta vägen när familjen växer osv, men man behöver ju inte hejja på dom med fagra löften om att det är en tvärsäker investering när man prismässigt är på toppen.
Bor som sagt i radhus som jag hyr, men äger också ett hus och är helt skuldfri, inte speciellt bitter men ser ett systemfel som förr eller senare kommer haverera.