2015-06-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Därför att det är majoriteten som är inne i marknaden som styr priserna.

Det är de som är inne i marknaden som driver priserna uppåt eftersom räntan sänkts långsiktigt.

Stannar du någon gång upp och funderar på hur motsägelsefull du är? Två av dina huvudargument är raka motsatser.

1. Det är bostadsbrist!
2. Det är de som är som är inne i marknaden som styr priserna.

Om det är de som är innanför marknaden som styr priserna hur fan kan det då vara bostadsbristen för de som är utanför marknaden som driver upp priserna?
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-16 kl. 14:20.
2015-06-16, 14:04
Medlem
Citat:
Visa gärna med ett räkneexempel hur du kan tjäna på att hyra din bostad vs att äga densamma över längre tidsperioder.

Det handlar inte om vilket alternativ man tjänar mest på, utan med vilket alternativ man riskerar minst.

Som du själv säger, man bor för att bo, varför skall det helt plötsligt vara spekulativt i vinstsyfte?
2015-06-16, 14:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Stannar du upp någon gång upp och funderar på hur motsägelsefull du är? Två av dina huvudargument är raka motsatser.
Varför skulle det vara motsatser? Och har jag ens sagt att det är brist?

Citat:
1. Det är bostadsbrist!
inte nödvändigtvis. Däremot kan det vara brist på billiga hyresrätter. Men det är en konsekvens av att de är just billiga och underprissatta.
Citat:
2. Det är de som är som är inne i marknaden som styr priserna.
Japp det är precis så det förhåller sig, eftersom de som är inne i marknaden har låga kostnader. Och när man har tillräckligt många med bra kapitalinsatser gömt i bostaden, så kan det inte bli något annat än höga bostadspriser.

Citat:
Om det är de som är innanför marknaden som styr priserna hur fan kan det då vara bostadsbristen för de som är utanför marknaden som driver upp priserna?
Det har jag aldrig hävdat. "Bostadsbristen" tror jag är lite överdriven ärligt talat. Det är klart att det alltid blir brist på sådant som har för lågt pris.

Däremot är jag helt övertygad om att det är det är kostnadsnivåerna samt de förväntade framtida kostnadsnivånerna som sätter prisnivån på bostäderna.

WSP gjorde nyligen en mycket intressant rapport om vilka det är som styr priserna och det är inte de du tror. De som står utanför har ingen chans att styra några priser nämligen.

http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/stockholm-staengt-foer-inflyttare-12433
Senast redigerad av kurt-sune 2015-06-16 kl. 14:37.
2015-06-16, 14:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det handlar inte om vilket alternativ man tjänar mest på, utan med vilket alternativ man riskerar minst.
Visst riskerar du absolut minst i en hyresrätt, men du får å andra sidan betala någon annan för att slippa den risken. Och risk kostar pengar. Det blir oerhört dyrt att foliehatta sig ett helt liv och bara hyra istället för att köpa något eget på den ägda marknaden och börja betala av till sig själv istället för på någon annans lån.

Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Som du själv säger, man bor för att bo, varför skall det helt plötsligt vara spekulativt i vinstsyfte?

Det handlar inte om det. Det handlar om att man ska betala till sig själv och inte till någon annans "vinstsyften".

Själv skiter jag fullständigt i vinst. Jag vill bara bo billigt och därför har jag sedan länge valt den ägda boendeformen. Vinsten kommer på köpet. Men den ser jag inte till. Den hjälper mig bara att hålla nere min risk och mina kostnader, samt ger mig mer möjligheter inför framtiden att bo exakt som jag vill på mina egna villkor.
2015-06-16, 14:37
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara motsatser? Och har jag ens sagt att det är brist?

inte nödvändigtvis. Däremot kan det vara brist på billiga hyresrätter. Men det är en konsekvens av att de är just billiga och underprissatta.
Japp det är precis så det förhåller sig, eftersom de som är inne i marknaden har låga kostnader. Och när man har tillräckligt många med bra kapitalinsatser gömt i bostaden, så kan det inte bli något annat än höga bostadspriser.

Det har jag aldrig hävdat. "Bostadsbristen" tror jag är lite överdriven ärligt talat. Det är klart att det alltid blir brist på sådant som har för lågt pris.

Däremot är jag helt övertygad om att det är det är kostnadsnivåerna samt de förväntade framtida kostnadsnivånerna som sätter prisnivån på bostäderna.

WSP gjorde en mycket intressant rapport om vilka det är som styr priserna och det är inte de du tror. De som står utanför har ingen chans att styra några priser nämligen.

http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/stockholm-staengt-foer-inflyttare-12433

Jag håller med om mycket som står i artikeln men hur kan du tycka att det stödjer din bild av fortsatt ökade priser utan ett fall?

"Skillnaderna visar också att stockholmare som har råd inte har några skriande behov. Medan de som redan bor trångt, i områden dit en stor del av de nya stockholmarna flyttar, ofta inte kan betala för nya bostäder. Och utan ekonomiska resurser uppstår ingen verklig efterfrågan, hur stora behoven än är."

Det jag håller med om mest i artikeln är att utan ekonomiska resurser uppstår ingen verklig efterfrågan. Priserna som ökar beror på att en bubbla har blåsts upp och med hjälp av det kapitalet så ökar priserna.

Nu är det upp till dig att förklara hur priser långsiktigt kan fortsätta gå upp utan verklig efterfrågan.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-16 kl. 14:48.
2015-06-16, 14:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag håller med om mycket som står i artikeln men hur kan du tycka att det stödjer din bild av fortsatt ökade priser utan ett fall?
Nja det är inte vad jag tror. Självklart kan priserna också falla, men totalt sett så tjänar man ändå på att äga i långa loppet är min fasta övertygelse.

Citat:
"Skillnaderna visar också att stockholmare som har råd inte har några skriande behov. Medan de som redan bor trångt, i områden dit en stor del av de nya stockholmarna flyttar, ofta inte kan betala för nya bostäder. Och utan ekonomiska resurser uppstår ingen verklig efterfrågan, hur stora behoven än är."
Precis. Och det bekräftar ju bara det jag sagt att de som står utanför inte har någon som helst möjlighet att trissa upp priserna pga "bostadsbristen". Och att bostadsbristen inte kan byggas bort för bostadslösa.

Men det finns ju en ganska stor grupp som har råd att betala för sig och som har mycket stort kapital i sina ägda bostäder. Och det är är dessa personer som sätter priserna i praktiken.

Att titta på en minoritet som inte har råd och säga att det är för höga priser är att skjuta sig lite i foten i bubbeldebatten.

Citat:
Det jag håller med om mest i artikeln är att utan ekonomiska resurser uppstår ingen verklig efterfrågan. Priserna som ökar beror på att en bubbla har blåsts upp och med hjälp av det kapitalet så ökar priserna.
Jag tror inte att det är en bubbla. Tillgångarna har också ökat i värde, vilket sänker risken för en bubbla. Och detta beror till största delen på att räntorna körts totalt i botten och kommer också att vara så för en lång tid framöver.

Citat:
Nu är det upp till dig att förklara hur priser långsiktigt kan fortsätta gå upp utan verklig efterfrågan.
Ja det är bara att titta på rätt grupp som styr priserna. Du verkar stirra dig blind på den grupp som ändå inte har råd att efterfråga nya bostäder. Sådant är inte intressant i sammanhanget.

Titta istället på folk som köper bostäder och vad de har för ekonomi. Min uppfattning är att de oftast har mycket goda marginaler när de köper en bostad.

Och lägg där till alla problem med segregation som bara verkar öka och öka så kan jag inte se något annat än att priserna kommer att gå upp i vissa områden och kanske ner i andra.
2015-06-16, 15:04
Medlem
Citat:
Jaha när då menar du?
Hade jag vetat det så hade jag kunnat bli miljadär en självfallet så kommer huspriser förr eller senare gå ner... och upp

Nej det är inte alls säkert. Normalt betyder stigande räntor att ekonomin går bra och att folk fått mer i plånböckerna.
Jodå många kommer att få det tufft.. en del går i pension, andra separerar osv.. så alla får inte mer i plånböckerna.

Det blir aldrig någon undergång. De enda som kommer att förlora är de som aldrig ger sig in på den ägda marknaden. Det dyraste alternativet i långa loppet är att stå utanför och det kommer att bli extra tydligt när alla billiga hyresrätter försvinner i sinom tid, då de behövs rustas upp med dyra stambyten och energieffektiviseras.

Äger villa, sommarhus på Puket och även en hyresfastighet så jag har gett mig in på marknaden med råge men nja att du skulle va dyrare att stå utanför tror jag inte, hade jag bott i en billig hyreslägenhet och lagt alla de pengar som jag lagt på räntor, amorteringar, underhåll, nya kök och badrum osv.. på ett par aktiefonder så hade jag varit multimiljonär idag (köpte mitt första boende 1989).

2015-06-16, 15:06
Medlem
Citat:
Visa gärna med ett räkneexempel hur du kan tjäna på att hyra din bostad vs att äga densamma över längre tidsperioder.

Sen när kan man bo i aktier? Bostadspriserna är starkt kopplade till kostnaden för att bo i bostäderna. Och trots höga priser är kostnaden låg. Den är till och med mycket låg för de som varit med på marknaden ett tag, vilket också är en konsekvens av att boende är en långsiktig investering, som inte kan jämföras med svindyra IT-aktier i bolag utan vinster.

Människor styrs inte av förhoppningar på bostadsmarknaden. Snarare av behov, och bo behöver man göra konstant året om. Att jämföra bostäder med gravt övervärderade IT-aktier är bara en pinsam jämförelse.

Visa nu istället på hur jag skulle tjäna på att hyra istället för att äga mitt boende! Och berätta gärna var de billiga hyresrätterna finns!

Eller har du tänkt att man ska tälta? Det är ju det absolut billigaste såklart...

Du försvarar priserna på hus och hem med näbbar och klor.. är du en så kallad bolånetorsk?
2015-06-16, 15:08
Medlem
Citat:

Det handlar inte om det. Det handlar om att man ska betala till sig själv och inte till någon annans "vinstsyften".

Det där med att äga hyreshus verkar va rena guldgruvan.. att inte alla äger en?
2015-06-16, 15:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du försvarar priserna på hus och hem med näbbar och klor.. är du en så kallad bolånetorsk?

Försvarar och försvarar. Jag konstaterar bara fakta.... Något som många här inne i den här tråden verkar ha mycket svårt för.

jo tack jag har bostadslån, men någon torsk är jag inte. Tvärtom har det hjälpt mig något oerhört att jag tagit bostadslån från första början. Så jag får nog kalla mig för lånevinnare....
2015-06-16, 15:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Det där med att äga hyreshus verkar va rena guldgruvan.. att inte alla äger en?

Nej det är det inte eftersom hyrorna är reglerade. Och om det vore så lönsamt hade nog fler hyresrätter byggts.
2015-06-16, 15:47
Medlem
Citat:
Visst riskerar du absolut minst i en hyresrätt, men du får å andra sidan betala någon annan för att slippa den risken. Och risk kostar pengar. Det blir oerhört dyrt att foliehatta sig ett helt liv och bara hyra istället för att köpa något eget på den ägda marknaden och börja betala av till sig själv istället för på någon annans lån.

Själv skiter jag fullständigt i vinst. Jag vill bara bo billigt och därför har jag sedan länge valt den ägda boendeformen. Vinsten kommer på köpet. Men den ser jag inte till. Den hjälper mig bara att hålla nere min risk och mina kostnader, samt ger mig mer möjligheter inför framtiden att bo exakt som jag vill på mina egna villkor.

Du resonerar sunt i den meningen att du själv har gjort en bra resa, men det betyder ju knappast att den som 2015 köper ett hus gör en bra affär.

Sedan kan man ju se räntan på bostadslånet som betalning till någon annans vinstsyften.

När jag hyr köper jag en funktion, ett boende till väldigt låg risk, visst jag skapar inget bestående värde, lite som att äga en bil.

När jag köper exponerar jag mig för en risk, och den risken är helt och hållet beroende av inköpspriset, och just nu har priserna aldrig varit högre, det känns som en dålig tidpunkt att köpa på.

Det är inte svart eller vitt, självfallet förstår man att folk köper hus, vart ska dom ta vägen när familjen växer osv, men man behöver ju inte hejja på dom med fagra löften om att det är en tvärsäker investering när man prismässigt är på toppen.

Bor som sagt i radhus som jag hyr, men äger också ett hus och är helt skuldfri, inte speciellt bitter men ser ett systemfel som förr eller senare kommer haverera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in