Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Du menar väl inte på allvar att majoriteten behöver vara med för att driva priset uppåt?
Jo det är precis det jag menar. Det är de som är inne i marknaden som driver priserna uppåt eftersom räntan sänkts långsiktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Antag 100 bostäder finns i ett område. 20 av de säljs där priset drivs uppåt för varje försäljning.
Nu är "alla" bostäder i området värt mer än ursprungspriset trots att en minoritet har omsatts och drivit upp priset. Det är ju så det resoneras idag. Knappast så att alla eller ens en majoritet av bostäderna behöver omsättas för att ett helt område ska anses öka i värde.
Jag tror inte riktigt du förstår hur en köpare resonerar. Om kostnaden går ner för att låna pengar långsiktigt så gör det att köparen kan betala ett högre pris för bostaden. Detta har personer som redan är inne i marknaden inga som helst problem med. De får mer för sin bostad vid försäljning och kan betala mer för nästa bostad på samma sätt.
Står man däremot utanför marknaden blir det bara jobbigare och jobbigare att komma in. Vissa i tråden har definierat det som "dyrt". Men det är inte denna grupp som driver priserna heller, vilket många i den här tråden verkar tro. Själv tycker jag inte alls att det är dyrt, eftersom jag aldrig någonsin bott så här billigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Skärpning kurre...
Min fråga om vad som händer om utbudet ökar med 10% var relaterat till att varje procents ökning i utbud kan riskera ett prisfall som inte nödvändigtvis behöver vara linjärt. Sluta haka upp dig på själva siffran.
Ja men min poäng är att utbudet inte kan öka hur mycket som helst i populära områden det redan är färdigbyggt. Vilket också styrker min tes om att sthlms innerstad är bland de mest säkra områdena att köpa bostad i trots de höga priserna.
Det byggs ju idag mer än någonsin men jag har inte sett att några priser har dämpats direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Vad ska utlösa prisfall? Lägg av. Nä ok. Inget kan utlösa prisfall. Priserna kan bara gå uppåt. Upp upp upp.
Ja det är ju en intressant fråga som ingen bubbelbabblare har gett ett vettigt svar på ännu. Mer än att: "Men om räntan går upp, då jävlar".
Men det blir inga extrema räntor den närmaste framtiden. Det finns inget och absolut inget som tyder på det.