2015-07-04, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Det är ständiga investeringsuppmaningar.

"Ni som är övertygade om att ni vet bättre än marknaden kan hämta hem säkra pengar genom att ta positioner efter er övertygelse. "

"Du däremot verkar inte våga eller ha kunskapen om hur du hämtar hem dina gratis pengar som beror på felprissättningen du ser. "

Så som du argumenterar förutsätter jag att dina bostadsrätter är, enligt dig, lågriskplaceringar. Men då förstår jag inte varför du slösat pengar på att amortera? Om de är lågrisk borde du inte då använt de pengarna på ett bättre sätt med bättre avkastning istället för att amortera ner alla dina lån? Eller har du gjort det för att dina bostadsrätter är högriskplaceringar?

Själv är han obelånad men rekommenderar andra att hellre investera med bättre avkastning hellre än att amortera. Men är man ekonomiskt oberoende tre gånger om så behöver man väl förstås inte leva som man lär.
2015-07-04, 01:06
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du är verkligen helt tappad bakom en vagn. Det är klart räntehöjningar påverkar preferensaktier det råder det inget tvivel om. Däremot ville jag ha en intelligent diskussion om hur mycket en måttlig räntehöjning bör påverka värderingen.

Det här är förstås helt bortom din förmåga att förstå så det bästa är väl om du bara somnsr om eller läser trådar som du kan förstå.

Naturligvis sjunker efterfrågan och därför värdet på ett innehav av ett antal preferensaktier om obligationsräntan på långa innehav ökar, främst p g a omplaceringar och de ökande alternativ på bra placeringar som placerare har att välja...

Är du innehavare av preferensaktier så fortsätter penningflödet som vanligt även om andrahandsvärdet på innehavet sjunker p g a att det finns ett ökat antal av alternativa placeringsformer med bra avkastning om räntan stiger.

Fan----det är enkel logik.
Senast redigerad av Rektangel 2015-07-04 kl. 01:10.
2015-07-04, 01:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Det är ständiga investeringsuppmaningar.

"Ni som är övertygade om att ni vet bättre än marknaden kan hämta hem säkra pengar genom att ta positioner efter er övertygelse. "

"Du däremot verkar inte våga eller ha kunskapen om hur du hämtar hem dina gratis pengar som beror på felprissättningen du ser. "

Så som du argumenterar förutsätter jag att dina bostadsrätter är, enligt dig, lågriskplaceringar. Men då förstår jag inte varför du slösat pengar på att amortera? Om de är lågrisk borde du inte då använt de pengarna på ett bättre sätt med bättre avkastning istället för att amortera ner alla dina lån? Eller har du gjort det för att dina bostadsrätter är högriskplaceringar?

Det jag skriver för är att den som vet att marknaden gör en felprissättning har gratis pengar att hämta. Och gratis pengar bör man förstås hämta utan att tveka.

Jag anser däremot inte att marknaden för en felprissättning.
2015-07-04, 01:08
Medlem
Citat:
Du är verkligen helt tappad bakom en vagn. Det är klart räntehöjningar påverkar preferensaktier det råder det inget tvivel om. Däremot ville jag ha en intelligent diskussion om hur mycket en måttlig räntehöjning bör påverka värderingen.

Det här är förstås helt bortom din förmåga att förstå så det bästa är väl om du bara somnsr om eller läser trådar som du kan förstå.

Nuvärdesberäkningar är triviala och inget som ekonomiskt kunniga orkar föra diskussioner om.
Men det är nog bortom din förmåga att förstå.
2015-07-04, 01:12
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Jag tror det finns en korrelation men den är inte ett till ett. Det framgår om vi studerar den historiska utvecklingen.
Jag frågade inte om korrelationen var =1. Du anser dig sprida risker, det gör man med tillgångsslag som inte är korrelerade. Stämmer det att du inte sprider risker och sade fel eller menar du att de inte är korrelerade?
2015-07-04, 01:12
Medlem
Citat:
Även om värderingen är korrekt har olika placeringar olika risk och även olika förväntad avkastning. Kan du ingenting?

Tja, antingen frågar man för att lära mig eller så ställer man retoriska frågor.
2015-07-04, 01:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Naturligvis sjunker efterfrågan och därför värdet på ett innehav av ett antal preferensaktier om obligationsräntan på långa innehav ökar, främst p g a omplaceringar och de ökande alternativ på bra placeringar som placerare har att välja...

Självklart men det går att ha en intelligent diskussion om i vilken omfattning vid olika nivåer på räntehöjningar samt en hel del andra frågeställningar. Det är OT för denna tråd men om du anser att du har kompetens nog att föra en intelligent diskussion om det tar jag gärna det i rätt tråd.
2015-07-04, 01:16
Medlem
Citat:
Självklart men det går att ha en intelligent diskussion om i vilken omfattning vid olika nivåer på räntehöjningar samt en hel del andra frågeställningar. Det är OT för denna tråd men om du anser att du har kompetens nog att föra en intelligent diskussion om det tar jag gärna det i rätt tråd.

Jag ser fram emot att följa dina intelligenta diskussioner och analyser i den tråden.
2015-07-04, 01:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Jag frågade inte om korrelationen var =1. Du anser dig sprida risker, det gör man med tillgångsslag som inte är korrelerade. Stämmer det att du inte sprider risker och sade fel eller menar du att de inte är korrelerade?

De följer inte varandra slaviskt så det innebär en riskspridning även om börskurserna har en påverkan på BR.

All ekonomi hänger för övrigt ihop.
2015-07-04, 01:19
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
De följer inte varandra slaviskt så det innebär en riskspridning även om börskurserna har en påverkan på BR.

All ekonomi hänger för övrigt ihop.
så du vet inte vad riskspridning innebär alltså.

Så du menar att krisen 2008 aldrig kan upprepas?
2015-07-04, 01:20
Medlem
Citat:
Det jag skriver för är att den som vet att marknaden gör en felprissättning har gratis pengar att hämta. Och gratis pengar bör man förstås hämta utan att tveka.

Jag anser däremot inte att marknaden för en felprissättning.

Det är enbart du som använt ordet felprissättning. Ingen annan.

Jag är fortfarande intresserad av din bedömning av dina bostadsrätter. Är de låg- eller högrisk?
2015-07-04, 01:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Jag ser fram emot att följa dina intelligenta diskussioner och analyser i den tråden.

Ja om någon kommer dit så men delta inte själv för då blir det bara skit. Sådans ämnen slänger jag inte bort tid på om det inte finns intelligenta person att diskutera med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in