2015-06-25, 15:53
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Allt hänger på kostnaden för detta. Vad kostar det att hyra samma lägenhet? Får man hyra ens?

Jag undrar, när kommer det svaret? Ingen har svarat!
Du lyssnar ju inte på alla tusen svar du fått. Svaret är att det är irrelevant, dvs även om det skulle vara en förklarande anledning till varför det blev en bubbla så är vi då likt förbaskat i en bubbla.

Det är däremot relevant att tex kika på om folk generellt har råd att betala 10k/månad ensamma (etta). Om de har det så har vi ju inga problem (då har vi täckning för skulderna). Jag tror inte de har det. Jag har helt okej inkomst, är tämligen flexibel och det skulle ändå vara någon tusenlapp för mycket att lägga på hyra.

Som vanligt skulle marknadshyra lösa detta, dvs vi skulle få styrning bättre förankrad i populationens betalningsförmåga. Men det är inte tillräckligt svensk-kommunistiskt. Vi ska göda kapitalet och homogenisera produktionsslavarna, där med basta.
Senast redigerad av Trillske 2015-06-25 kl. 15:57.
2015-06-25, 16:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du lyssnar ju inte på alla tusen svar du fått. Svaret är att det är irrelevant, dvs även om det skulle vara en förklarande anledning till varför det blev en bubbla så är vi då likt förbaskat i en bubbla.
Var är svaren?! Visa gärna! Jag har frågat många gånger nu vad alternativet till ägande är i sthlm idag.

Får man en hyresrätt utan kö? Svar nej!

Får man en billig hyresrätt utan kö? Glömma det!

Får man hyra dyrt i andra hand: Absolut, men kostnaden är flera gånger dyrare än att äga samma bostad själv trots höga priser. Och extremt jobbigt att flytta runt.

Får man tälta? Ja på vissa platser under en begränsad period enligt allemansrätten.

Citat:
Det är däremot relevant att tex kika på om folk generellt har råd att betala 10k/månad ensamma (etta). Om de har det så har vi ju inga problem (då har vi täckning för skulderna). Jag tror inte de har det. Jag har helt okej inkomst, är tämligen flexibel och det skulle ändå vara någon tusenlapp för mycket att lägga på hyra.
Jag räknade ju nyligen ut i tråden kostnaden för att bo i en trea för 5 millar. Trots att jag räknade på 10-årsräntan så blev inte totalkostnaden per månad mer än dryga 11 k. Det blir 5,5 k per person för ett par.

Inga problem alltså. Men i praktiken är det betydligt billigare och då blir det pengar över också att amortera för.

Citat:
Som vanligt skulle marknadshyra lösa detta, dvs vi skulle få styrning bättre förankrad i populationens betalningsförmåga. Men det är inte tillräckligt svensk-kommunistiskt. Vi ska göda kapitalet och homogenisera produktionsslavarna, där med basta.
Ja och hur troligt är det att marknadshyror införs i detta halvkommunistiska bostadsland?
2015-06-25, 16:15
Medlem
Citat:
Var är svaren?! Visa gärna! Jag har frågat många gånger nu vad alternativet till ägande är i sthlm idag.

Du har totalt snöat in på Ståkkholm.. man behöver inte bo där, de flesta bor faktiskt inte där, du har även snöat in på "kurt-sune" allt kretsar inte kring hur det ser ut i ditt liv.
Du tycks tro att alla bor i city med feta lån, alla vill inte det.

Man kan om man vill lära sig ett jobb som gör att man kan sitta vart som helst på planeten, hade du haft ett sådant jobb hade du då suttit där du sitter med dina lån eller hade du kanske valt en sjönära kåk utan skuld eller kanske en stuga i Åre, eller kanske spanskasolkusten eller varför inte London osv..

Att jag skriver så är för att jag valde för ett antal år sedan att fundera ut vad jag ville hahär i livet när jag sedan fått mina svar så började jag målmedvetet ta mig dit.
2015-06-25, 16:15
Medlem
Aritocs avatar
Vill mig minnas att den senaste utredningen rekommenderade att luckra upp hyresregleringen mot marknadshyror men i ett sparsamt tempo.
2015-06-25, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aritoc
Vill mig minnas att den senaste utredningen rekommenderade att luckra upp hyresregleringen mot marknadshyror men i ett sparsamt tempo.

Jo men hyrorna lär väl gå upp då kan jag tänka.
2015-06-25, 16:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du har totalt snöat in på Ståkkholm.. man behöver inte bo där, de flesta bor faktiskt inte där, du har även snöat in på "kurt-sune" allt kretsar inte kring hur det ser ut i ditt liv.
Du tycks tro att alla bor i city med feta lån, alla vill inte det.

Och du har snöat in dig på hålor med extremt låga bostadspriser. Stockholm brukar hela tiden dyka upp i debatten om det finns en bubbla eller ej, eftersom priserna är högst här.

Jag har gång på gång lagt upp relevanta argument för att det inte är en prisbubbla på bostäder i sthlm.

Men så fort dom bästa argumenten dyker upp, då blir det knäpptyst på bubbelbabblarna. De obefintliga alternativen till ägande är ett mycket bra exempel på det.

Att säga att det är ekonomiskt försvarbart att hyra i andrahand över längre tidsperioder är inget bra argument för att det skulle vara en bubbla på bostäder.

Citat:
Man kan om man vill lära sig ett jobb som gör att man kan sitta vart som helst på planeten, hade du haft ett sådant jobb hade du då suttit där du sitter med dina lån eller hade du kanske valt en sjönära kåk utan skuld eller kanske en stuga i Åre, eller kanske spanskasolkusten eller varför inte London osv..
Jaha vad skulle det var för jobb då?

Citat:
Att jag skriver så är för att jag valde för ett antal år sedan att fundera ut vad jag ville hahär i livet när jag sedan fått mina svar så började jag målmedvetet ta mig dit.
Ja det låter ju bra för dig, men alla är inte som du.
2015-06-25, 16:42
Avslutad
Citat:
Egentligen ganska konstig diskussion detta.. förr ansågs det som dåligt att stå i skuld och alla ville bli skuldfria så snabbt som möjligt, idag tycker många/de flesta att det är en självklarhet att ha skuld, gärna ända in i döden, Att detta kunde förändras på bara ett par generationer är intressant.
Numera anses det vara en rättighet för alla att kunna bo drägligt. En väl fungerande bolånemarknad är ett fundamenta för detta. Du ser alltså nostalgiskt tillbaka på den tiden när ett modernt och tillräckligt stort boende var förbehållet de rika?

Så blå jag är så är jag jävligt glad att den tiden är förbi, när folk skulle föda upp 3 ungar i en lusig etta. Men det är ju vad du förespråkar när du tycker folk ska prioritera skuldfrihet.
2015-06-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Numera anses det vara en rättighet för alla att kunna bo drägligt. En väl fungerande bolånemarknad är ett fundamenta för detta. Du ser alltså nostalgiskt tillbaka på den tiden när ett modernt och tillräckligt stort boende var förbehållet de rika?

Så blå jag är så är jag jävligt glad att den tiden är förbi, när folk skulle föda upp 3 ungar i en lusig etta. Men det är ju vad du förespråkar när du tycker folk ska prioritera skuldfrihet.

Mina föräldrar köpte en lägenhet 1974 för 10.000, dom var inte rika vid tillfället, utan vanliga arbetare.

Lägenheten såldes för ett par år sedan för 700.000, det som har skapat tänket att det skall vara en rättighet att bo drägligt är billiga pengar och goda tider, för länge.

Det är just det som skapar bubblan, vanligt folk tycker dom är värda en 5 miljonerskåk ( bara för att dom har råd just nu när räntorna är låga )
2015-06-25, 16:52
Medlem
Citat:

Jag har gång på gång lagt upp relevanta argument för att det inte är en prisbubbla på bostäder i sthlm.

Har du?
Trodde bara du snackat om att räntan är låg men det kommer den inte va i all evighet.

Bara för att du vill att det inte är en bubbla betyder ju inte att det inte är en.

1999 köpte jag en lägenhet i hålan jag bor för 7000:- Bodde bara där ett halvår eftersom jag köpt ett annat hus som jag höll på att renovera.

Sist jag såg att de sålde lägnheter där så kosta de ca 350 000:- Tycker man en sådan prisstegring är normal så har man problem.

Det är lika självklart för mig att vi är i en bubbla som det är självklart för dig att vi inte är i en.
2015-06-25, 16:56
Medlem
Citat:

Jaha vad skulle det var för jobb då?

Har precis "tvingat" min fru att läsa till redovisningskonsult, hon börjar till hösten på distans och är färdig om 3 år.

Då kan hon jobba med bokföring, löner och kan sitta vart hon vill världen.

Hon är sedan tidigare kemiingenjör men är liiite svårt att jobba på distans då.

Personligen jobbar jag på en plattform vilket gör att jag kan bo vart jag vill (vinterhalvåret pendlar jag mellan phuket o jobbet).

Finns helst säkert ännu flera jobb om man letar lite.
2015-06-25, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Mina föräldrar köpte en lägenhet 1974 för 10.000, dom var inte rika vid tillfället, utan vanliga arbetare.

Lägenheten såldes för ett par år sedan för 700.000, det som har skapat tänket att det skall vara en rättighet att bo drägligt är billiga pengar och goda tider, för länge.

Det är just det som skapar bubblan, vanligt folk tycker dom är värda en 5 miljonerskåk ( bara för att dom har råd just nu när räntorna är låga )
Då var lånemarknaden mycket mer reglerad vilket skapade problem för vanligt folk som ville köpa bostad. Det handlar alltså inte om någon attitydförändring utan om att man helt enkelt inte fick låna. Därför var många trångbodda. Vi bodde först 6 pers i en trea, när jag var 2 flyttade vi till en fyra. Delade rum med föräldrarna tills jag var 5-6. Visst är det härligt att blicka tillbaka?
2015-06-25, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Oj här snurrar du till det lie väl mycket

Så bara för att jag anser att man skall sträva efter att vara skuldfri så förespråkar jag att man skall föda upp 3 ungar i en lusig etta

Nej förespråkar att man lever efter sina tillgångar.

Ungefär när man ser grannarna som har 2 nya bilar, åker på thaisemester vart år, stort flott hus. sen när man kollar i taxeringskalendern har hela familjen lägre totalinkomst än vad jag har själv, sedan så står det ett stort fett minustecken på inkomst av kapital så de sitter alltså med feta skulder. Undrar hur gott de sover om natten eller vad som sker om de bryter benet och inte kan jobba på 2 månader, ett sådant liv vill jag aldrig ha, tror till och med jag hellre bor i en lusig etta med 3 ungar faktiskt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in