Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
Du lyssnar ju inte på alla tusen svar du fått. Svaret är att det är irrelevant, dvs även om det skulle vara en förklarande anledning till varför det blev en bubbla så är vi då likt förbaskat i en bubbla.
Var är svaren?! Visa gärna! Jag har frågat många gånger nu vad alternativet till ägande är i sthlm idag.
Får man en hyresrätt utan kö? Svar nej!
Får man en billig hyresrätt utan kö? Glömma det!
Får man hyra dyrt i andra hand: Absolut, men kostnaden är flera gånger dyrare än att äga samma bostad själv trots höga priser. Och extremt jobbigt att flytta runt.
Får man tälta? Ja på vissa platser under en begränsad period enligt allemansrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
Det är däremot relevant att tex kika på om folk generellt har råd att betala 10k/månad ensamma (etta). Om de har det så har vi ju inga problem (då har vi täckning för skulderna). Jag tror inte de har det. Jag har helt okej inkomst, är tämligen flexibel och det skulle ändå vara någon tusenlapp för mycket att lägga på hyra.
Jag räknade ju nyligen ut i tråden kostnaden för att bo i en trea för 5 millar. Trots att jag räknade på 10-årsräntan så blev inte totalkostnaden per månad mer än dryga 11 k. Det blir 5,5 k per person för ett par.
Inga problem alltså. Men i praktiken är det betydligt billigare och då blir det pengar över också att amortera för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
Som vanligt skulle marknadshyra lösa detta, dvs vi skulle få styrning bättre förankrad i populationens betalningsförmåga. Men det är inte tillräckligt svensk-kommunistiskt. Vi ska göda kapitalet och homogenisera produktionsslavarna, där med basta.
Ja och hur troligt är det att marknadshyror införs i detta halvkommunistiska bostadsland?