Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 11:53
Medlem
CMBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Om hon nu skulle blivit våldtagen av männen, vad säger att det inte är kvinnan som står för själva mordet? Av ursinnig svartsjuka...

För att det med 99,99% chans helt enkelt inte gick till så. Sen vet nog polis/åklagare mer om omständigheterna och detaljerna än oss.
2015-06-16, 11:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canibus
Det borde ju finnas någon form av spår ifrån gärningsmannen/männen som går att använda som teknisk bevisning. Att dom misstänkta nu häktas utan någon teknisk bevisning skall man tolka det som man inte har fått svar än ifrån skl?

Det skall man inte. Preliminära besked kan komma tidigt, men den tekniska bevisningen kan också gå i två riktningar: Antingen stärker de misstankarna, eller så pekar de i en annan riktning, bort från de misstänkta.

Men för att kunna genomföra utredningen (teknikintensiv) krävs mer tid än bara anhållandetiden, och det är troligt att åklagaren ("polisen") får en vecka utan stora bekymmer, kanske två om det finns bevisning som pekar i riktning mot de misstänkta.

I det här fallet kan det finnas flera möjligheter vid sidan av två gärningsmän och en personm som misstänks för "skyddande av brottsling". En av de två kan vara skyldig, brottet behöver inte vara mord i lagens mening (vållande, grovt vållande), en eller flera kan vara inblandade efteråt osv. En rätt rimlig gissning är till exempel att kvinnan (som misstänks för "skyddande av brottsling" helt enkelt har ljugit för att skydda sin make, utan att veta så mycket vad saken handlat om.
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Nu har jag inte följt det här fallet så noga, men mitt intryck från nyheter m.m är den motsatta: att de inte missar eller tappar de olika spåren, utan att de ertappats med att gå omkring och lägga dem med flit där missing people ska hitta dem. Så de har dykt upp gång på gång på ordentligt avstånd från sitt eget hem.

Exempel: "På fredagen hade frivilliga från organisationen Missing People kontaktat polisen om ett fynd som eventuellt kunde kopplas till försvinnandet. De hade också träffat några personer ungefär 500 meter därifrån som väckte misstankar." http://www.dn.se/nyheter/sverige/misstankta-mannens-upptradande-satte-polisen-pa-sparet/

Detta gör också att de olika fynden inte berättar någon som helst story, och förklarar varför de var så lätta att identifiera. De var till för att lätt kunna kopplas till offret.

Ordentligt avstånd vill jag inte påstå, ett par hundra meter och fynden följer vägen hem till litauerna. Verkar inte hundra genomtänkt som villospår.
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Eller mörka något..

Ja i en Poirot-deckare är det ofta så. Men i verkligheten, försök sätta dig själv in i situationen, det finns oftast någon slags logik i saker och ting man gör, även om det kan verka irrationellt för andra.

Själv blev jag akut inlagd på sjukhus förra året, vem ringde min sambo först av alla när jag lämnat hemmet, just det, min arbetsgivare, det hade varit lite märkligt för honom om jag inte dök upp utan att ha lämnat någon form av besked, eller hur?
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miggs
Ifrån GT när de pratar med grannen till Litauerna:

"Grannen som var hemma vid gripandet blev tagen på sängen när poliserna stormade fram till huset och grep männen.
– Kvinnan kom springandes till mig och sa att jag måste ringa till deras arbetsgivare. Jag frågade om hon inte hade sin egen mobil men då sa poliserna att hon inte fick röra telefonen, säger kvinnan.
Därefter fördes även kvinnan i väg i polisbil."

De blir hämtade av polisen och den Litauiska kvinnan vill alltså att grannen ska ringa till arbetsgivaren och ingen annan. Om man nu vet med sig att man är medskyldig till detta brott -varför är det viktigt att ringa arbetsgivaren? För att arbetsgivaren är den enda som kan rentvå dem?

Hon tänkte kanske att det kommer att uppstå problem om de inte kommer till jobbet nästa dag, problem som de inte ska behöva råka ut för därför att de är oskyldiga.
2015-06-16, 11:55
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Styrker ännu mer min teori om att något oplanerat inträffat som ex en olycka.
Att en eller båda litauerna skulle ha planerat detta förfaller totalt orimligt då Lisa för första gången skulle köra moppe hem själv. De kunde omöjligt veta att hon skulle bli kvar en liten stund efter att kollegorna gått. Dessutom skulle de inte slängt ut tillhörigheterna på väg hem till sig själva om det var planerat. De skulle inte heller berättat det för den ena mannens fru om de hade haft chansen att planera det.

Spontanhandling/sexuellt brott känns också fel. Att en eller båda råkat åka förbi precis i den stund hon ska låsa och då och där hinner bestämma sig för att han eller de ska ta henne och våldta henne känns också krystat. Det finns inga tecken på någon form av kamp vid mopeden, eller någon annanstans vad vi vet. Samma sak här, han eller de skulle rimligtvis inte berättat för frun att de hade våldtagit och mördat någon. Hon står anklagad för grovt skyddande av brottsling.

Med tanke på litauernas livssitation, fru/flickvän/barn, beskrivs som trevliga, hårt arbetande mm så återstår enligt mig bara två teorier som känns trovärdiga. Det ena är någon form av olycka och de har fått panik. Eller att de skulle utföra någon form av stöld och hon såg dem, det förefaller också osannolikt då de efter att ha arbetat där i flera år visste om öppettider mm.

Personligen tror jag på någon form av olycka med bilen, som slagit Lisa till marken varvid mobilen hon höll i handen fick en krossad display och att skalet lossnade. Medvetslös Lisa lastas in i bilen i ren panik, mobil och skal tas upp, handsken missar de/den då det blåste väldigt mycket. Sakerna kastats ut på vägen hem, de diskuterar vad de ska göra av henne, och resten "vet" vi. Hon dödas och göms undan.
Eftersom allt är så slarvigt gjort, spåren så tydliga till de som häktats så talar allt för en ogenomtänkt gärning. Panik, diskutera vad de ska göra, frun hör och vet men deltar inte i själv.

Självklart kan det ha gått till på massa andra sätt och det finns saker som är märkliga, varför spärrar de åter av ladan mitt emot kafét när hundar och poliser gått där utan resultat de första dagarna och de efter det tog bort avspärrningarna och släppte in allmänheten. Vad hoppas de finna? Blod/sperma/lik är uteslutet.

Varför var det ett så stort intresse runt den vita lilla boden på gården där hon hittades? Det står här att hon hittades i en av "ladorna".

Det är svårt att få ihop detta och jag vill poängtera attt ALLA teorier som framkommer i denna tråden är spekulationer. Ingen av oss vet. Det finns dock de av oss som är intresserade av att diskutera fall och händelseförlopp men det betyder inte att någon av oss har rätt.

Ja det är något som INTE stämmer om man ska gå efter "Regelboken för brott".
Om man ser på filmer från platsen så har polisen grävt så djupt att bara huvudena sticker upp över marken.Vad gör de där nere?
2015-06-16, 11:56
Medlem
Kulpis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
GW utgår alltid från statistik och det han lärt sig på högskolan som professor, men det är inte alltid statistiken som har rätt. Han har ju haft fel tidigare, som i dubbelmordet i Linköping där man utgick efter hans teorier om en ung gärningsman i åldern 13-17 trots att det inte finns något som talar för det.

Vad gäller den tekniska bevisningen så är det lite märkligt att man inte kan binda någon av de MGM till LH. Förmodligen håller man på att analysera olika prover vilket kan ta ett par dagar extra.

Angående mammans vittnesuppgifter om att litauerna har rört på handsken, hur kommer det sig att både litauerna och godsägaren plockar upp handsken? Hon säger ju bokstavligen att en av bröderna plockar upp handsken och lägger tillbaka den, precis som den svenska chefen. Den svenska chefen uppfattar jag är Arne Johansson.

Något stämmer inte med det här fallet.
Jag har fått lära mig att man inte skall lyssna på allt som GW säger. Däremot är det ju fortfarande inte känt vem som låg bakom dubbelmordet i Linköping. Kan ju mycket väl vara en 13-17-åring, även om jag personligen har svårt att tro det. Därmed bör man inte avfärda det som om GW haft fel i just det fallet. Däremot finns det ju andra fall han själv erkänt att han gjort en felanalys på.
Medlem
Dt som talar emot bilolycka är att hon var redo att åka med nyckeln i låset och troligen med hjälmen på huvudet och att mopeden säkerligen inte har några nya skador.
Medlem
Danieloss avatar
Det är oerhört viktigt om man nu verkligen kan presentera övertygande, bindande bevis mot de häktade. Inte bara risken att eventuellt oskyldiga människor får sina liv förstörda utan att en eventuell alternativ mördare riskerar att komma undan.
2015-06-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan man tänka sig att några poliser har en personlig relation till Lisa och hennes familj och att det är anledningen till starka reaktioner, är det ens möjligt? Kanske övertolkar du informationen om att de poliser som var med i sökoperationen har mått riktigt illa. Du säger de poliser som, innefattar det samtliga poliser, har alla mått illa?

Tänker närmast på vad polisen i Östra Skaraborg la ut på facebook:

”En stor vältränad man vars rygg det står 'Polis' på sitter och skakar och gråter bakom ett uthus. En vitblek tekniker stirrar hålögt ut i tomma intet och en hundförare har borrat in sitt ansikte i hundens päls.”

Klipp från artikeln från Aftonbladet:
Så beskriver Sara på polisen i Östra Skaraborg scenen på Kinnekulle när de som letade efter 17-åriga Lisa Holm nåddes av beskedet att hon hittats död.

Naturligtvis säger jag att det inte är alla, men ett flertal har tydligen blivit väldigt chockade! Därför känns det olustigt att det kanske beror på sargad kropp. Tänker på Engla som blev utsatt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Dt som talar emot bilolycka är att hon var redo att åka med nyckeln i låset och troligen med hjälmen på huvudet och att mopeden säkerligen inte har några nya skador.

Altså, ulykkesteorien er at hun ble påkjørt mens hun IKKE satt på mopeden.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miggs
Ifrån GT när de pratar med grannen till Litauerna:

"Grannen som var hemma vid gripandet blev tagen på sängen när poliserna stormade fram till huset och grep männen.
– Kvinnan kom springandes till mig och sa att jag måste ringa till deras arbetsgivare. Jag frågade om hon inte hade sin egen mobil men då sa poliserna att hon inte fick röra telefonen, säger kvinnan.
Därefter fördes även kvinnan i väg i polisbil."

De blir hämtade av polisen och den Litauiska kvinnan vill alltså att grannen ska ringa till arbetsgivaren och ingen annan. Om man nu vet med sig att man är medskyldig till detta brott -varför är det viktigt att ringa arbetsgivaren? För att arbetsgivaren är den enda som kan rentvå dem?
Troligen att all deras kontakt med det svenska samhället skett via arbetsgivaren. Vilka språk pratar de förutom litauiska och ev ryska? Engelska? Svenska? Och i så fall hur bra. Vilket språk pratar de med arbetsgivaren ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in