Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 11:34
Medlem
Kanske så. Men alla människor är lika mkt värda. I livet o efter döden. Enligt nutida folkhyckleri.
Det jag främst ville framhålla, var dock att den gemena pöbeln rätt gärna nöjer sig med ett justitiemord som "uppklarning" - som det mot läkarna i dacosta.fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det finns en väsentlig skillnad mellan fallen och det är brottsoffren.

Catrine Da Costa var prostituerad och narkoman, och levde ett farligt liv, i farliga miljöer med farliga kunder. Det var inte så konstigt att hon blev mördad med det riskbeteendet. Sen om det var rätt gärningsmän som blev dömda är en annan femma!

Detta fall om Lina, handlar om goda människor som gör allt rätt. Skötsamma på alla sätt och vis, men ändå drabbas de av onda gärningar. Helt oförskyllt, på ett sätt som berör oss alla.

Jag menar att det är både osmakligt och empatilöst att jämföra dessa fall, med varandra.
2015-06-16, 11:35
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
HA! De har ingenting med andra ord.

Nej det ser rätt så tunt ut i nuläget:

"Vad är det som gör att du tycker att utredningsläget når upp till sannolika skäl i dag?
– Det är ingen enskild omständighet utan en samlad bedömning som jag har gjort, säger åklagaren. Utredningen har bedrivits intensivt under tre dagar och i nuläget bedömer jag det som sannolika skäl, men sen vi får se vilken bedömning domstolen gör.
Vad kan du säga om bevisläget?
– Det handlar om fynd som har gjorts, andra uppgifter och förhör.
Finns det någon teknisk bevisning?
– Vi har mycket saker på analys men vi har inte fått några resultat som kan användas i utredningen ännu, inte några bindande tekniska bevis."

http://www.expressen.se/gt/minst-en-ska-begaras-haktad-i-lisa-fallet/
Medlem
De kan ha tagit en souvenir som sådana gärningsmän tar ibland, sen kommer de på att polisen letar efter en sådan handske och försöker göra sig av med den i ett redan genomsökt område och blir påkomna av missingpeople. Modern till en av förövarna nämner att de hade en handske i någon intervjuv.
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Vi vet ju inte hur kroppen såg ut när den hittades.. med tanke på hur dom sa när dom hittat henne "Vi har hittat en avliden person som troligen är Lisa Holm" så kan de kanske inte ens varit lätt att identifiera henne. hon låg dessutom i 5 dagar i jorden vad jag förstod det som och på den lilla tiden hinner det ju hända en del med kroppen pga värmen, osv annat hade de varit om det varit vinter och kallt. Men jag har ingen större kunskap i rättsmedicin men det är iaf vad jag tror.
Antar du att hon mördades samma kväll/dagen efter hon försvann, eller har det bekräftats av en säker källa?
2015-06-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomad101
Dom greps ej i sin bostad! vart har du läst det?

Tidigare i tråden nämns att de greps vid sin bostad, finns även bilder på det.
2015-06-16, 11:36
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Var har du fått informationen om att det var EFTER de vänt upp på deras bostad ifrån?

Vad jag läst är att på väg till fyndplatsen för mordoffret svänger de av efter signal från MS och åker tll deras bostad och anhåller dem.

Togs till förhör, anhållning kom senare.
2015-06-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meraman
Är man tillräckligt idiotisk att begå mord, så lär man även kunna vara tillräckligt idiotisk att klanta sig med bevisen.

Enligt pressen har nu misstankarna stärkts

Vilket inte betyder att dom är skyldiga utan att dom vill hålla dom kvar o kunna hitta mera bevis då tekniskt bevisning saknas
2015-06-16, 11:38
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Samma PM fick jag, men jag postar inte substanslösa påståenden utan att de backas upp. Visst, det är väldigt intressant om det är sant, men varför inte tala klarspråk i kommunikationen? Exempelvis vore det en smal sak för tjejen på caféet (eller för den som benämns som "bekant") att kontextualisera uppgifterna med tidsangivelser och en beskrivning av dessa sagda killar.

Ja, det får man väl anta att tjejerna berättat för polisen...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Din reaktion är lika intressant som brottet!

Vad är det hos många svenskar som gör att de inväntar en åsikt från GW innan de vågar bilda sig en egen uppfattning? Eller på Alheims analyser? Svenskens spakhet inför experter och auktoriteter gör mig förundrad varje gång ett brott har begåtts!

Jag har stor respekt för GW, men jag dristar mig till att tänka själv, innan han tänkt åt oss alla!

Din tolkning av GW är konstig, för han talar om vad som är vanligt i fall som dessa, och inte specifikt om detta fallet.
Tycker att du är förnuftig i ditt resonemang. GW har faktiskt inte mycket annat att komma med i de flesta fall nuförtiden då han inte är insatt som han en gång var. Mig veterligen kan han bara gå på erfarenhet och inte på fakta. Statistiken talar för att det är en ensam gärningsman, men de tre gripna talar för att det har varit två gärningsmän + kvinnan som hjälpt till att skydda dem och kanske hjälpt dem att gömma bevismaterial.

Det är dock konstigt med de utspridda tillhörigheterna.

För mig känns det som att en 4:e person varit inblandad. En person som haft bråttom i det här fallet. Kanske har hans känsla eller stressade situation varit sådan att han faktiskt inte brytt sig om vad som hände efter att han gjort vad han ville med Lisa utan han har velat vara i en maktposition och inte tänkt längre än så. Dock är det konstigt att man inte hittat mobilen och dess minne? Den borde ju vara bland de saker som hittades först, nu hittades bara skal och fordral + en bit av display? Det kan vara så att gärningsmannen först kastat ut alla Lisas personliga tillhörigheter när hon blivit frihetsberövad och sen efter brottet och Lisas död kommit på att han faktiskt vill fortsätta livet mot andra mål.

Ibland blir man besviken över något man trodde skulle vara det som gjorde en komplett. Det gäller när man får en stor summa pengar t.ex. Det är inte pengarna som gör människan utan det är personligheten. Den här förövaren har kanske övertygat litauerna att Lisa varit en ond tjej som han måste ta hand om. De har gått med på att kidnappa henne för cash, efter överfallet på gården är Lisa medvetslös och han kör med henne till annan plats, på vägen kastar han ut alla hennes tillhörigheter. Litauerna har återvänt hem.

Den här fjärde personen har Lisa hemma hos sig men hon dör av den första misshandeln. Det blir inte som han har tänkt sig alls. Hon är inte hans allt och hon behagar inte honom. Hela historien är en besvikelse. Från detta nya perspektiv ändrar han sitt tankesätt och hans nya idé blir att göra sig av med kroppen. Han kontaktar Litauerna, Litauerna + Kvinnan kommer till platsen får se vad som har hänt och vips är de inblandade mycket mer än vad de trodde att de skulle bli. Han skulle ju bara göra sitt med tjejen, men hon dog.
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomad101
Dom greps ej i sin bostad! vart har du läst det?

Jo de greps i sin bostad, ett stenhus som hör till själva slottet. Det finns mängder med bilder och liverapporter från gripandet där de fördes ut ur bostaden.
2015-06-16, 11:39
Medlem
canibuss avatar
Det borde ju finnas någon form av spår ifrån gärningsmannen/männen som går att använda som teknisk bevisning. Att dom misstänkta nu häktas utan någon teknisk bevisning skall man tolka det som man inte har fått svar än ifrån skl?
2015-06-16, 11:39
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Nej det ser rätt så tunt ut i nuläget:

"Vad är det som gör att du tycker att utredningsläget når upp till sannolika skäl i dag?
– Det är ingen enskild omständighet utan en samlad bedömning som jag har gjort, säger åklagaren. Utredningen har bedrivits intensivt under tre dagar och i nuläget bedömer jag det som sannolika skäl, men sen vi får se vilken bedömning domstolen gör.
Vad kan du säga om bevisläget?
– Det handlar om fynd som har gjorts, andra uppgifter och förhör.
Finns det någon teknisk bevisning?
Vi har mycket saker på analys men vi har inte fått några resultat som kan användas i utredningen ännu, inte några bindande tekniska bevis."

http://www.expressen.se/gt/minst-en-ska-begaras-haktad-i-lisa-fallet/
Glömde du läsa den mest viktiga biten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in