Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 11:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Säg mig, om hon blev påkörd...hur hamnade hon då vid säteriet?
Sakerna var väl dessutom utslängda på en äng och inte efter vägen.
Och om hon nu blev skyfflad in i en baklucka efter en olycka, varför då lämna kroppen i det här området?
Det finns ju tusentals ställen man skulle kunna lämna kroppen i så fall, långt från brottsplatsen.
Det är låter helt ologiskt.

Det kan ju handla om en person med kännedom om fastigheten(säteriet) med personal, på väg i bil från säteriet och som råkar köra på Lisa. Inser direkt att bröderna kommer att knytas till brottet med lite finurlig plantering, behöver inte vara svårare än så. En sak som talar emot det är att vederbörande visste var Lisas moped skulle parkeras.
2015-06-16, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
För att de är gästarbetare, de är där för att arbeta, och om du blir anhållen kan detta vara lite lurigt, så då kan det vara klokt att ringa arbetsgivaren och meddela sin akuta frånvaro…

Eller mörka något..
2015-06-16, 11:52
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Men om det var en olycka, varför klädde man av kroppen? Jag utgår från att de kläder som hittades, vilka ledde fram till inhämtande av de tre misstänkta samt fyndet av kroppen, inte var en ytterjacka eller liknande utan plagg man har närmare kroppen. "Råkar" man ha ihjäl någon behandlar man väl kroppen med respekt och tar inte av kläder.

Jag har inte en susning och vi vet inte om det stämmer heller, det enda vi har är rykten. Men det är förbryllande helt klart.
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson

Personligen tror jag på någon form av olycka med bilen, som slagit Lisa till marken varvid mobilen hon höll i handen fick en krossad display och att skalet lossnade. Medvetslös Lisa lastas in i bilen i ren panik, mobil och skal tas upp, handsken missar de/den då det blåste väldigt mycket. Sakerna kastats ut på vägen hem, de diskuterar vad de ska göra av henne, och resten "vet" vi. Hon dödas och göms undan.
Eftersom allt är så slarvigt gjort, spåren så tydliga till de som häktats så talar allt för en ogenomtänkt gärning. Panik, diskutera vad de ska göra, frun hör och vet men deltar inte i själv.

Nu har jag inte följt det här fallet så noga, men mitt intryck från nyheter m.m är den motsatta: att de inte missar eller tappar de olika spåren, utan att de ertappats med att gå omkring och lägga dem med flit där missing people ska hitta dem. Så de har dykt upp gång på gång på ordentligt avstånd från sitt eget hem.

Exempel: "På fredagen hade frivilliga från organisationen Missing People kontaktat polisen om ett fynd som eventuellt kunde kopplas till försvinnandet. De hade också träffat några personer ungefär 500 meter därifrån som väckte misstankar." http://www.dn.se/nyheter/sverige/misstankta-mannens-upptradande-satte-polisen-pa-sparet/

Detta gör också att de olika fynden inte berättar någon som helst story, och förklarar varför de var så lätta att identifiera. De var till för att lätt kunna kopplas till offret.
Medlem
yoloitss avatar
Om hon nu skulle blivit våldtagen av männen, vad säger att det inte är kvinnan som står för själva mordet? Av ursinnig svartsjuka...
Bannlyst
GW utgår alltid från statistik och det han lärt sig på högskolan som professor, men det är inte alltid statistiken som har rätt. Han har ju haft fel tidigare, som i dubbelmordet i Linköping där man utgick efter hans teorier om en ung gärningsman i åldern 13-17 trots att det inte finns något som talar för det.

Vad gäller den tekniska bevisningen så är det lite märkligt att man inte kan binda någon av de MGM till LH. Förmodligen håller man på att analysera olika prover vilket kan ta ett par dagar extra.

Angående mammans vittnesuppgifter om att litauerna har rört på handsken, hur kommer det sig att både litauerna och godsägaren plockar upp handsken? Hon säger ju bokstavligen att en av bröderna plockar upp handsken och lägger tillbaka den, precis som den svenska chefen. Den svenska chefen uppfattar jag är Arne Johansson.

Något stämmer inte med det här fallet.
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bönan
Men hallå en normal person skulle väl få panik och inte tänka logiskt ens. Hade det varit en person utan empati så skulle det nog vara proffsigare gjort och kanske inte ledat till ens att ha hittat BO.
Hade man haft lite mer tid så hade nog polisen aldrig hittat henne heller.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Osmakligt och empatilöst är att du tycker Costa var mer förtjänt av det och att du värderar deras liv olika pga klassbakgrund. Yuck.

Jag värderar absolut inte värdet på deras liv olika, men livet handlar om risker, riskbeteende och sannolikheten att råka ut för brott.

Du kan ta din klasskamp dit den är lämplig!

Men jag anser att det är en skillnad på vilka avväganden man gör i livet, och hur orättvist det kan bli för en skötsam familj som Linas. Det du borde tänka på istället för att du ska har rätt, är hur slumpmässigt ondskan kan slå till trots att man varit en god medborgare och gjort allt rätt.
2015-06-16, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Mycket på analys, borde betyda att de omhäktas i väntan på analys.
Ja, åtminstone blir dem häktade en vecka till.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det finns en väsentlig skillnad mellan fallen och det är brottsoffren.

Catrine Da Costa var prostituerad och narkoman, och levde ett farligt liv, i farliga miljöer med farliga kunder. Det var inte så konstigt att hon blev mördad med det riskbeteendet. Sen om det var rätt gärningsmän som blev dömda är en annan femma!

Detta fall om Lina, handlar om goda människor som gör allt rätt. Skötsamma på alla sätt och vis, men ändå drabbas de av onda gärningar. Helt oförskyllt, på ett sätt som berör oss alla.

Jag menar att det är både osmakligt och empatilöst att jämföra dessa fall, med varandra.

Vad är det du försöker säga egentligen? Förtjänade Catrine Da Costa att dö, mer än någon annan, för att hon var prostituerad och narkoman? Om något, så var hon ju i en jävligt utsatt situation, i min mening. Sen är fallen ändå inte jämförbara, men tycker det är lite märkligt att känna mindre empati med Catrine Da Costa av de anledningar du nämner.
Medlem
Kulpis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Det är också fullt möjligt, det förefaller bara så märkligt att de skulle ta den risken och lyckas timea in det den lilla stunden hon var ensam för första gången bara för att sen släppa sakerna på vägen hem och gömma henne på gården lite längre bort där de själva arbetat. Det verkar otroligt ologiskt om de nu hade planerat detta. Men man ska väl inte överskatta deras intelligens heller.
Så är det verkligen. Egentligen finns det ju ganska många teorier som faktiskt kan stämma in. Om vi bortser från de löjliga teorierna (t.ex. försvarsmaktsteorin) är det många som kan stämma. Det finns ju egentligen ingenting som säger att den ena är mindre trolig än den andra. Åtminstone inte så länge som motivet ej är känt.

Som jag skrivit tidigare kan det också vara så att de blev överrumplade av hur fort sökandet drog igång och vilket pådrag det blev. De kanske tänkte göra sig av med kroppen på ett lämpligare ställe, men bara några timmar efter försvinnandet/mordet drog ju sökandet igång.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miggs
Ifrån GT när de pratar med grannen till Litauerna:

"Grannen som var hemma vid gripandet blev tagen på sängen när poliserna stormade fram till huset och grep männen.
– Kvinnan kom springandes till mig och sa att jag måste ringa till deras arbetsgivare. Jag frågade om hon inte hade sin egen mobil men då sa poliserna att hon inte fick röra telefonen, säger kvinnan.
Därefter fördes även kvinnan i väg i polisbil."

De blir hämtade av polisen och den Litauiska kvinnan vill alltså att grannen ska ringa till arbetsgivaren och ingen annan. Om man nu vet med sig att man är medskyldig till detta brott -varför är det viktigt att ringa arbetsgivaren? För att arbetsgivaren är den enda som kan rentvå dem?

För att dom är i et fremmed land, och arbetsgivaren er en person som de litar på. Intet mysko med det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in