Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det har Du rätt,det är något som inte stämmer i hela härvan.Har hela tiden trott att de misstänkta är oskyldiga till själva brottet,men att de på något sätt blivit "tvingade" som Du skriver.Polisen verkar ha bestämt sig för att det är de misstänkta och kommer att köra ända in i kaklet med det.Får se var det hela slutar.
Polisen? Är det inte åklagare som leder utredningen?
Medlem
Daxman24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
"Åklagaren säger till Aftonbladet att är "en sammanvägning av uppgifter" som gör att han höjt misstankegraden till sannolika skäl.– Vi har inte fått några bindande tekniska bevis, och alla tre nekar till brott, säger han."
Hur kan man överfalla, röva bort, våldta och slutligen mörda en person utan lämna ifrån sig ett enda tekniskt bevis (DNA)?
Något lurt med det här.

Det är väl inte fastställd att BO har blivit våldtagen?

Hur långsökt skulle det vara att tro att polisen håller dessa tre inspärrade för att de vill få den "riktiga" GM att slappna av och börja göra misstag. Menar, även aftonhoran skriver nu "Ingen teknisk bevisning - höjer misstankegraden."
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har svårt att ge krimteknikerna godkänt ännu.

Aftonbladet: Begärs häktade för mordet på Lisa, 17

"Åklagaren säger till Aftonbladet att är "en sammanvägning av uppgifter" som gör att han höjt misstankegraden till sannolika skäl.
– Vi har inte fått några bindande tekniska bevis, och alla tre nekar till brott, säger han."

Det förefaller vara något av en cliffhanger. Eftersom det nekas till brott, får man utgå från att iaf utredningen har tillräckligt bevistema för att nå upp till "sannolika skäl"
Av förklarliga skäl finns kanske inte all teknisk bevisning på plats ännu, men jag tror teknikerna har hittat material/underlag vilket är på god väg att bindas.
I åklagarens ögon är det delvis förmodligen pga detta som rubriceringar höjts till "sannolika skäl"

Ursäkta den dåliga liknelsen, men lite som att veta vad man ska få i julklapp...
2015-06-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Lurt och lurt. Det behöver inte vara så att det är ett överfall/bortrövning. Det kan vara en olycka och att man försökt gömma undan kroppen av rädsla för konsekvenserna. Eller så är de oskyldiga. Eller så är det helt enkelt så att teknikerna behöver mer tid för att plocka fram teknisk bevisning.

Är obduktionen klar då med ev DNA spår?
Medlem
Så polisen har hittat kroppen, förmodligen har de även hittat platsen brottet genomfördes på, de har hittat MGM. Men ändå lägger de locket på allt, även advokaterna har yppandeförbud.

Påminner mig om ett ärende jag utredde för ett par år sedan, med tanke på att statliga tjänstemän är bundna av förvaltningsrätt samt lagrum för utövandeområde är man rätt begränsad i sin handling om man har en magkänsla. Då får man använda sig av de medel man har för att kunna gå vidare i ärendet, det är precis så det känns här.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det framgår inte men så vitt riksmedia lyckats rota fram så är det den enda "plumpen" i straffregistret hos någon av de inblandade.
Det säger noll och ingenting om deras skuld men uppgifterna om att de är skötsamma och inte är suputer gör ju det hela än mer märkligt. Det skulle inte vara första gången som tidigare okända gått och mördat men det hör ju inte till vanligheterna heller.

Vi vet inte ens om det är ett brott. Enligt GW är de ostraffade. "Böterna" för TVn kan lika gärna ha varit kompensation sinsemellan, t.ex.
2015-06-16, 11:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christella
Bor i närheten. Känner personer som känner till och träffat familjen. Spritstoryn håller inte. Hon kom från en finare familj och behövde inte köpa alkohol ifrån litauer.

Är som tidigare nämnt en stabil och lugn tjej med finare uppväxt. En del i närheten tror Joh*n är ett finger med i spelet. Han verkade vara besatt av henne. Är skeptisk till litauerna med. Hur idiotiska kan man vara om man droppar bevisen i sin egna närhet?

Tror detta är mer under ytan än vi tror...

Vem är denna J?

Känner du till vilka som jobbar på säteriet, finns det nån ung grabb som är lite udda som brukar jobba där?
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Är GW skeptisk är jag skeptisk.

Efter man sett bilderna på litauerna så måste jag hålla med GW.

Själv tror jag att de finns en ytterligare GM där ute som försöker lägga skulden på dessa 3 litauer. Helt ostraffade familjefäder skulle helt plötsligt få för sig att våldta eller nu mörda en 17 åriga tjej på gården de något som inte stämmer här. Dessutom skulle de börja lägga ut hennes saker i den riktning de själva bor i?.. Kanske samma GM som förde bort Helena Anderson 1992? vem vet?
Medlem
Citat:
Det har Du rätt,det är något som inte stämmer i hela härvan.Har hela tiden trott att de misstänkta är oskyldiga till själva brottet,men att de på något sätt blivit "tvingade" som Du skriver.Polisen verkar ha bestämt sig för att det är de misstänkta och kommer att köra ända in i kaklet med det.Får se var det hela slutar.

Det är aningen tidigt att säga. Huvudpunkten är ju att om man nu har en eller flera misstänkta som dessutom riskerar att fly fältet eller försvåra utredningen om de släpps så vill man ha dessa häktade.

Att BO återfanns efter att man gripit de misstänkta och vänt upp och ner på deras bostad och spårat deras förehavanden säger ju en del om att polisen kanske inte är helt ute och cyklar.
Medlem
RadioDDR1s avatar
När får polisen reda på dödsorsaken? Borde redan vara klart kan man tycka.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Din reaktion är lika intressant som brottet!

Vad är det hos många svenskar som gör att de inväntar en åsikt från GW innan de vågar bilda sig en egen uppfattning? Eller på Alheims analyser? Svenskens spakhet inför experter och auktoriteter gör mig förundrad varje gång ett brott har begåtts!

Jag har stor respekt för GW, men jag dristar mig till att tänka själv, innan han tänkt åt oss alla!

Din tolkning av GW är konstig, för han talar om vad som är vanligt i fall som dessa, och inte specifikt om detta fallet.

Fast jag har haft samma åsikt som GW i 2-3 dagar innan han uttalade sig. Skönt att en expert delar min åsikt.
2015-06-16, 11:17
Medlem
Citat:

Tror du på allvar att åklagare/ polis, efter all uppståndelse kring Quick-skandalen, är intresserade av att försöka "sätta dit" fel person? Knappast. Finns inte tillräckligt på dessa tre kommer de inte åtalas. Men utredas bör de eftersom det uppenbarligen finns saker kring dem som behöver utredas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in