Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Tanken har slagit mig efter att jag läste att herrarna utryckt rädsla för att bli anklagade med anledning av att de är Litauer. Det finns ju en risk att de råkat ramla över något av bevisen, och insett att de klampat rakt in i syltburken, utan att för den sakens skull vara inblandade. Och av ren rädsla för att misstros då valt att hålla defensiv och avvaktande ställning istället.

Människor reagerar ibland väldigt irrationellt, i synnerhet när de känner sig pressade eller inträngda i ett hörn.

Vi får helt enkelt se vad det leder till, men GW har en bra poäng:

"- Det som oroar mig är att det här är tidigare ostraffade gärningsmän som utför ett sexualrelaterat brott, riktat mot en för dem relativt okänd kvinna genom ett bortrövande och övergrepp följt av ett mord, säger Leif GW Persson till Nyheter24 och fortsätter:

– Det är väldigt ovanligt scenario i Sverige. Det här är ju en typisk ensamsysselsättning om man säger så."

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/800998-leif-gw-persson-om-lisa-holm

Men vad säger GW.???
att man tidigare är ostraffad innebär inte att man aldrig ägnat sig åt brott.
Den ena GM var ju dessutom straffad för tv-stöld.
Att vara ostraffad kan bero på att man är bra på att ljuga, falska alibin eller att bevisen inte höll. Finns säkert fler anledningar.

Ang stölden av byggställningen:
Skulle inte den ena GM bygga ut sitt hus?
Jag utesluter inte att en våldtäkt med oplanerad dödlig utgång var betalning till någon av deras bekanta för stöld och leverans till hemlandet.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
SVT Nyheter Väst: Tre begärs häktade i Lisa-fallet

Mao,, bra jobbat av krimtekniker och utredningen att hitta samt säkra bevisning.
Medlem
dannees avatar
Detta fick jag av en användare som ej kan posta ännu:

Citat:
Kan ej skriva på forumet
Hej.
Tänkte bidra med en grej jag hörde om Lisa Holm fallet.

Har en bekant som känner en tjej som jobbar på kafét.
Hon hade frågat Hur tjejen mådde och hur hon hade det.
Tjejen som jobbade med Lisa Holm hade då svarat att tänk alla gånger mamma och pappa var sena att hämta mej och de där killarna har stått och stirrat på oss.
Detta har tjejen berättat för polisen flera gånger. Och detta började också polisen jobba utifrån direkt efter att de pratat med de andra på fiket.
2015-06-16, 10:59
Medlem
misjahswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatThisMoron
Vem informerade bröderna om detta faktum då, menar du?
Sluta nu för fan att komplicera saker och ting...tre är häktade på sannolika skäl, det är jag nöjd med.

mvh

Nu är ju ingen häktad än vad jag vet? De är anhållna. Häktningsförhandlingarna hålls kl 13.00. Vad åklagaren önskar och vad tingsrätten säger kl 13.00 kan vara helt olika saker. Och eftersom det inte finns några bindande bevis och de nekar till brott så får vi väl se vad som händer.

Åklagaren säger till AF.
"en sammanvägning av uppgifter" som gör att han höjt misstankegraden till sannolika skäl. Vi har inte fått några bindande tekniska bevis, och alla tre nekar till brott"

Nu vet vi inte vilka uppgifter det är men det låter ju inte som något som leder till en solklar häktning.
2015-06-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Menar du JV?

Ja. Enligt diverse så har han uppvisat ett läskigt beteende angående Lisa och verkat besatt av henne. Jag tror att det är ett sexualbrott och att någon kände henne. Jag hoppas verkligen vi finner mördaren
2015-06-16, 11:01
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocsif
Om man lyssnat på GW tidigare i allehanda tv-program och radiointervjuer så vet man att det är hans åsikt att det är konstigt att de är ostraffade för denna typen av brott i kombination med deras ålder. De brukar vara dömda för (eventuellt mindre) våldsdåd innan de fattar mod nog att begå ett mord som detta.

Det sker en upptrappning, således. Ett exempel är Hagamannen.
Visserligen, men man får inte glömma bort att det GW lutar sig mot är endast statistik.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Mao,, bra jobbat av krimtekniker och utredningen att hitta samt säkra bevisning.
Jag har svårt att ge krimteknikerna godkänt ännu.

Aftonbladet: Begärs häktade för mordet på Lisa, 17
Citat:
Åklagaren säger till Aftonbladet att är "en sammanvägning av uppgifter" som gör att han höjt misstankegraden till sannolika skäl.
– Vi har inte fått några bindande tekniska bevis, och alla tre nekar till brott, säger han.
Medlem
AussieRedMans avatar
Nej det verkar inte som brödernas alibi har kunnat stärkas, ska tydligen suttit och fikat vid tiden för försvinnandet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Han hade en flyttfirma i Litauen och vid en flytt så försvann en TV-apparat. I alla fall enligt Svensk media.
Kan hända villken flyttfirma som helst, grejer står obevakade en stund och det är ett ögonblicks verk att sno en TV. Eller någon medhjälpare plockar den. Är han fälld för detta eller var det någon tvist med uppdragsgivaren att det skulle ha funnits en TV?
2015-06-16, 11:02
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja och det är det som är så skrämmande när ondskan drabbar en oskyldig flicka i en idyll som runt kafét i Blomberg. Det finns ingen bättre miljö att leva i och låta barn växa upp i. Det handlar om människor som gör allt rätt i livet, men ändå drabbas av den värsta mardröm en förälder kan drabbas av.

Det är en pappa som vakar över sin flicka, skjutsar henne fram och tillbaka, och första gången hon är på egen hand drabbas hon av mördare. Det visar att barn aldrig är för små för att föräldrar ska ha anledning till oro. Man vet aldrig när ondskan slår till.

Ja, kan inte föreställa mig mardrömmen hennes anhöriga i detta nu går igenom, och hur Lisa fick sluta sina dagar. I en till synes idyllisk omgivning bara på väg hem ifrån ett alldeles vanligt sommarjobb på landet, det gör ont i hjärtat. Jag hoppas innerligen att det är så att dessa personer som sitter anhållna ÄR de skyldiga, inte p.g.a att de är litauer etc etc, utan för att de är dom skyldiga.
2015-06-16, 11:03
Medlem
Jag har ,yrket begränsad erfarenhet av kriminalfall och gärningsmannaprofiler och annat, men hela den här historien förefaller - än så länge så märklig! Bröderna är ju 'etablerade' i trakten och någonstans läste jag att de också är medborgare (pga av syftningsfel i artikeln vet jag inte om de avsågs att de var Litauiska eller Svenska medborgare). Är det tänkbart att godsägaren / godsägaranhörig / någon lokal slyngel har en kraftig hållhake på de häktade? Ekonomi? Lån? Pengar? PUT? Något som gör att att en ensam gärningsman begår själva brottet och lyckas få de häktade att hjälpa till att städa upp efter "olyckan"? Det låter så osannolikt att inte mindre än tre vuxna etablerade människor skadar och tar en lokal tjej av daga? Måtte sanningen komma fram!
2015-06-16, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 64an
Men vad säger GW.???
att man tidigare är ostraffad innebär inte att man aldrig ägnat sig åt brott.
Den ena GM var ju dessutom straffad för tv-stöld.
Att vara ostraffad kan bero på att man är bra på att ljuga, falska alibin eller att bevisen inte höll. Finns säkert fler anledningar.

Ang stölden av byggställningen:
Skulle inte den ena GM bygga ut sitt hus?
Jag utesluter inte att en våldtäkt med oplanerad dödlig utgång var betalning till någon av deras bekanta för stöld och leverans till hemlandet.
Stjäla ställning ochh transportera den till Litauen?
Verkar inte troligt, "inhemska" proffs som kommer med lastbil och hämtar för den svenska marknaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in