Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 19:59
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Du som vet sånt här, hur kommer det sig att intrycket jag får i tråden och media är att överklagandet är en baggis som kommer avklaras på kortare tid än häktningsförhandlingen? Vad är det konkret som sker vid ett överklagande och hur/vem gör en ny bedömning? Är något annorlunda utfall och vänta?

Ska försöka göra mitt bästa att besvara din fråga.

För det första så meddelas beslutet i detta fall och inte avkunnas. Det är en väsentlig skillnad eftersom avkunnat beslut sker på plats i närvaro av de misstänkta, åklagaren m.m., beslutet sker också under större tidspress i den bemärkelsen att domaren håller en enskild överläggning och funderar över beslutet varpå det avkunnas.

I hovrätten kommer beslutet meddelas utan förhandling. Det innebär att från den stunden som överklagandet kommer in till hovrätten kan de ansvariga i lugn och ro gå igenom materialet. Att säga att det är en "baggis" är en stor missuppfattning. Så fort överklagandet kommer in kommer ansvarig hovrättsfiskal gå igenom materialet, materialet kommer även vara tillgängligt för ansvariga hovrättsråd. Därefter kommer fiskalen hålla en föredragning för hovrättsråden där denne ger sin syn på målet. När föredragningen är avslutat kommer hovrättsråden (eller någon hovrättsassessor) att överlägga och komma fram till ett beslut som sedan meddelas allmänheten.

Det sägs att ett överklagat häktningsbeslut är ett s.k. förtursmål och det stämmer, vilket innebär att det ska avklaras så fort som möjligt. Inte beroende på att det ska gå snabbt för sakens skull utan för att personer som är frihetsberövande inte ska behöva spendera sin tid just frihetsberövade (för det fall hovrätten ändrar tingsrättens beslut). Ett förtursmål behandlas således omgående och de ansvariga får i princip släppa allt övrigt för att hantera det. Målsättningen är att kunna meddela beslut samma dag som överklagandet kommit men det är inte alltid verkligheten överensstämmer med denna målsättning (beroende på målets omfattning, när det kommer in till hovrätten m.m.).

Sammanfattningsvis.

1. Nej inte någon "baggis"
2. Målet ska gås igenom av en hovrättsfiskal och övriga hovrättsråd
3. Därefter ska fiskalen föredra målet och sedan överläggning ske
4. När överläggningen skett kan beslut fattas.

Hoppas det var svar på din fråga?

* En hovrättsfiskal är någon som först suttit ting i två år varvid fått tjänst som hovrättsfiskal på hovrätten och deras uppgift är att föredra mål så noga och adekvat som möjligt för hovrättsråd och hovrättsassessorer, när de är klara med sin utbilning på hovrätten går det tillbaka till tingsrätten som tingsfiskaler och får själva besluta i häktningsfrågor m.m., det är således en del i domarutbildningen)
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-18 kl. 20:03.
2015-06-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Miljoner i gårdsstöd till Skaraborgs bönder | Skaraborgs ...
www.skaraborgslanstidning.se/.../miljoner-i-gardsstod-till-skaraborgs-bo...
25 nov. 2014 - Gårdsstöden är ett EU-stöd och ska ses som en sorts basinkomst som bönderna får. ... Arne Jönsson, Blombergs säteri, Källby 1 843 716.

Ja precis. Men länken fungerar inte.
2015-06-18, 20:00
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Detta har aldrig hävdats, mig veterligen.

Ringen hittades vid en sjö längre söderut. Inget har sagts om att den skulle ha varit Lisas.
Hårspännet vid Medelplana kyrka är väl det enda som funnits där? Och detta kan inte bestämt knytas till Lisa.
De fynd som kan knytas till Lisa, som delarna av mobilen, låg i en krokig bana mellan caféet och brödernas bostad

I en summering i trådstarten (någon av länkarna) står det att delar av hjälmen hittades vid kyrkan, sen om det är sant eller inte lär dröja ett tag innan vi får veta.......
2015-06-18, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastaniz
Ni kan inte ens acceptera att GW har haft en teori om att flickan förmodligen skall blivit sexuellt överfallen.
Swedish ppl so naive...SMH
GW har ingalunda haft någon sådan "teori". Det är journalister som skriver vilka rubriker de vill. GW uttalar sig - och rätt har han givetvis - a priori. Detta cherry-pickas av en journalist som skriver en artikel hur denne vill. Och inte ens artikeln som sådan innehåller en tillstymmelse till koherent "teori". Utan enkom lösryckta meningar från GW som givetvis är kloka och kunniga ord, a priori. Detta har sagts flera gånger nu. Hur svårt ska det vara att fatta. Det GW säger, implicit, är att typfallet är ett sexuellt överfallsmord i denna typ av spaningsmord. Detta gäller det allmänna fallet och kan mycket väl vara så här också. Sedan säger GW att gärningsmän brukar vara bekanta med offret, vilket också är sant i det generella fallet och alltså är en bra a priori-utgångspunkt. Om detta är applicerbart här vet vi inte riktigt. GW säger också att gärningsmän i dylika fall brukar återfinnas i samma ålderskategori. Detta är OCKSÅ sant i det generella fallet och en bra utgångspunkt. GW uttalar sig INTE a posteriori, alltså efter facit.

Så, snälla, försök ha två idéer i huvudet samtidigt: GW har rätt, men det GW säger appliceras inte nödvändigtvis på detta fall. Vidare, GW kommer naturligtvis revidera sin uppfattning i ljuset av ny evidens, likt alla intellektuellt hederliga och akademiskt skolade. GW tillämpar vetenskaplig metod och detta våldför sig en journalist på och lägger på egna perversioner som t.ex. att det skulle vara en specifik teori GW lanserar. Kort sagt: GW kan ha rätt utan att det finns andra GM. Och att Lisa skulle blivit sexuellt utnyttjad är förvisso en lågoddsare, men inte säkert. GW har rätt i vilket fall, eftersom han ger sin a priori-kunskap.
2015-06-18, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzmon
Vi närboende har fått en hint om att hon hittats hos grisarna i ladugården som syns på bilderna.

Jämför Martorps gård med Hovsgärde, där hon verkligen hittades.

Här är det!
http://www.hitta.se/kartan!~58.54040,13.37104,17z/tr!i=aMFpqRba/search!q=Hovsg%C3%A4rde!b=58.53888:13.36271,58.541 91:13.37936!sg=true!t=combined/tileLayer!l=1
Medlem
Några i tråden, bl a jag, har skrivit att detta mord mest troligt föregåtts av ett sexualbrott.

Vidare har några i tråden tyckt att det vid en obduktion borde gå att få fram DNA-spår från sperma och därigenom fälla GM.

Det är inte alltid detta är möjligt.

Många av oss som följde Carolinfallet misstänkte att även det mordet föregåtts av ett sexualbrott. Kvarlevorna var dock så illa åtgångna pga att GM försökt bränna upp densamma, i synnerhet i de nedre regionerna, att GM-dna inte gick att hitta.

Vi får hoppas att det går att hitta GM-dna i detta fall, men i vissa fall går det tyvärr inte.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
ett kassaskåt ute i en övergiven ladugård/vissthus? låter väldigt långsökt kan jag tycka, om man uttrycker sig milt.

OM det skulle vara så chansar jag mer på ett gammalt vapenskåp eller där man förvarar någonting. Inte så stort att man "kan gå in i det".
2015-06-18, 20:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Delar dina spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Trådspekalutioner tillhör krimtrådar men då poster far iväg till nästan "aliens" så hoppar man över dessa poster och hoppas på att de kommer seriösa om fallet.

Polisen har gripit och de är nu häktade och det kommer så förbli även om man släpper kvinnan när man plockat på sig spår man sökt och ville nå utan hinder.

Ockhams rakkniv gäller, "gå inte ån efter vatten" för svaret finns på denna sida av ån.

Just plats för försvinnandet, spår i området och framförallt plats för fyndet av offret säger eller skriker, panik och lokalkännedom lång väg. Kretsen är därmed mycket snäv att söka GM.

Jag är helt övertygad att länsman har rätt spår men de har många trådar igång parallellt tills de är uttömda så man vet att man har rätt huvudspår.

Många uttrycker, de har inget tekniska spår som binder GM, nä det har man inte i detta läge om man inte tatt GM med fingrarna i syltburken på plats. De kommer efterhand när analyser är klara och polis/åklagare kan jag tänka mig prioriterar i viss ordning inför nästa häktningsförhandling.
T.ex. att det finns spår på bara ett fynd tillhörande offret som direkt binder en möjlig GM till offret, det räcker med det för fortsatt häktning.

Kvinnans roll är nog möjligen lite svårare att få fortsatt häktning på, hon är gift med en häktad och kan ha utfört saker utan att ens förstå varför. Det kan också vara tvärtom, att hon efter initiala brottet förstått att nu brinner det under fötterna och varit medveten om vad som hänt och delar sopen med MGM.

Tror dock att hon omhäktas en sväng till, har bara den känslan om man får spekulera.. ;-)

Ett bra och mycket vettigt inlägg. Tål att läsas flera gånger. Här kan vi heller inget annat än att just spekulera. Delar till fullo din uppfattning.

Gällande överklagandet till hovrätten så verkar det inte komma något besked från dem förrän under måndagen. Vilket jag också har misstänkt.
2015-06-18, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Hovsgärde ?! Är det en annan gård?

Spridningen i teorierna var hon hittades är stor; alltifrån hos grisarna till ett trångt litet utrymme?!

Skulle hon i så fall ätas upp av grisarna, var det planen?, eller förvarade de henne där för att lukten kring grisar ändå är så pass stark?

Titta på kartan, jämför Martops gård med Hovgärde.
Just det, där hittades hon i ett låst utrymme hos grisarna/vid dem.
2015-06-18, 20:04
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
I en summering i trådstarten (någon av länkarna) står det att delar av hjälmen hittades vid kyrkan, sen om det är sant eller inte lär dröja ett tag innan vi får veta.......
Jag känner till uppgiften, men jag tror att källan endast är en (anonym) FB-användare.
2015-06-18, 20:04
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
jag har funderat lite på bilder av olika hus jag sett på google street view... det finns ett hus ca 404 meter från mgm hus i ostsydostlig riktning. det står en moped på tomten från bilderna som är tagna 2011 att döma. det är ju rimligtvis en då femtonårig pojke som bodde där, och han bör vara i nittonårsåldern nu, är det någon som vet något om det huset och eventuellt den unga mannen som kan tänkas bo där?

det är inte många meter ifrån stället där BO hittades heller, men det är bara funderingar jag har, det borde rimligtvis redan vara kollat av polisen eller alla privatspanare här inne, som sagt var... bara en liten fundering. här är koordinaterna iallafall... 58.539146, 13.351826

Jag gillar att du är noggrann

Har du adressen till det huset?
2015-06-18, 20:06
Medlem
Någon som vet varför länkarna till reportagen med AJ är borta, bland annat den här som pungont ursprungligen postade

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6186601

Hur som helst ville jag lyssna en gång till för att höra om jag hörde rätt... AJ säger där att det finns övergivna gruvor på ägorna, precis som om han försöker vilseleda MP och polisen bort från gården

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in