Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 19:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobieBwoi
"Åklagaren säger nu till oss att ordet delaktighet bara är en formulering. Han ser ingen skillnad på det. Båda männen är alltså häktade på sannolika skäl misstänkta för att ha mördat Lisa Holm."
Men det var inte åklagaren som myntade delaktighet.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nej då, när tekniska bevisningen kommer kan åklagaren välja att åtala en av dem för mord och en får medhjälp till mord, tex.
Eller släppa alla tre.
Idag finns ju ingen teknisk bevisning alls emot dem.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Berätta!

Aldrig hört/läst detta heller... var kommer all denna nya info från?
Samma dag som hon hittades ( tror jag det var) så gör polisen en omvändning, de går igenom gödseltanken ( på baksidan av ladan tror jag det var) och hittar en hammare och ngt mer verktyg.
Detta står i försvunna tråden..men hittar inte exakt. Jag vet att någon kommenterade att det kunde vara en bondes verktyg.

Min tanke är: kan brödernas initialer stå på hammaren? Det är inte ovanligt att redskap märks med ägarens initialer ( speciellt förr i tiden). Detta påvisar dock inte att det är dem, men som sagt de hittade en hammare
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Notering:

Kvinnan - rådmannen köpte inte ens åklagarens linje om sannolika skäl, talar för en rådman som inte är rädd för att gå emot åklagaren.

Broder 1 - häktad efter 5 minuters överläggning, sannolika skäl.

Broder 2 - häktad efter 2 minuters överläggning, sannolika skäl.

Min spontana reaktion? Finns en hel del på bröderna.

En nyfiken fråga: var får du de här tidsangivelserna ifrån? Jag följde Expressens livereporter på plats i tingsrätten, och varje enskild häktningsförhandling tog enormt lång tid. Det tog ju i alla fall minst två timmar innan alla tre fått sina utslag.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Naturligtvis finns det bevis.
Dock kan man inte berätta dem till allmänheten.
Anledningen är att bevisen kan bli ogiltiga vid eventuella vittnesmål om vittnen kunnat ta reda på saker som endast är känd av GM.

Inga bevis blir ogiltiga, vi har fri bevisföring i Sverige (till skillnad från t.ex. USA) däremot kan en skicklig advokat förringa vittnenas bevisvärde om uppgifter om utredningen läckt.
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Frågan är ju varifrån hon fått den då.

Från sina söner? Om jag minns rätt hade de talats vid innan de blev inplockade.
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Kan det finnas någon annan GM som redan flytt landet? Därav Interpols inblandning.
Någon annan de skyddar?

Det där låter mest troligt hittills.
2015-06-16, 19:16
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Eller inte då är det tillbaka till ruta ett.

Att bli häktade på sannolika skäl, utan teknisk bevisning, visar på att Åklagaren har extremt torrt på fötterna. Troligtvis är det en stark händelsekedja som hänger ihop väl under hela tiden från mordet fram till gripandet.

Och hur kommer det sig att Lisa hittades bara timmar efter gripandet? Troligtvis kvinnan som brutit ihop och berättat var Lisa var gömd, så känns det. Att hon bara häktades som skäligen misstänkt till skyddande av brottsling kan tyda på att Åklagaren inte kan visa på att hon känt till det hela förrän alldeles på slutet.
Medlem
Någon som besitter statistik på hur många av de som häktas på sannolika skäl visas vara oskyldiga?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollaanristi
Alternativt att det finns en tredje gärningsman ute på fri fot.

det är väl arne jönsson då
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Från sina söner? Om jag minns rätt hade de talats vid innan de blev inplockade.
Vilket inte låter rätt alls. Varför skulle de ha sagt att de blev sedda av grannen .. Det är i alla fall inget hon säger.
2015-06-16, 19:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Om man kan binda båda bröderna till fyndplatsen av kroppen men ingen pratar och inget bevis pekar på en enskild av de två så sätter man samma misstanke och misstankrgrad på dem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in