2015-06-11, 19:51
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
A fast nu har jag varit med där i 32 år , och innan visste jag inte ens om att man kunde få den här hjälpen, jag kunde ha gått ur o sedan gått med bara för att få dem här pengarna, men det gjorde jag inte. Och jag är inte ens kristen. Jag gick i kyrkan när jag var liten för att lära mig om anpassningen. Men jag konfirmerade mig aldrig.

Fast får man ingen hjälp av dem om man inte är kristen? I så fall tycker jag nog de är lite äckliga. Men som sagt, kul att du fick lite cash av dem. De har gott om den varan.
Citera
2015-06-15, 23:15
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Fast får man ingen hjälp av dem om man inte är kristen? I så fall tycker jag nog de är lite äckliga. Men som sagt, kul att du fick lite cash av dem. De har gott om den varan.
Jag antar att han fått hjälp via en diakon. Och nej, de frågar inte om man är medlem eller ens om man är kristen. Svenska kyrkan är en folkkyrka, vilket innebär att man åtar sig ett ansvar för de personer som bor inom ett visst geografiskt område. Soppluncher, härbärgen,matkuponger eller tillfälligt ekonomiskt stöd är alltså något man kan få oavsett om man är medlem eller ej.

Å andra sidan skulle den typen av hjälp inte vara möjlig om inte människor var medlemmar och betalade in sin kyrkoavgift.
Citera
2015-06-16, 00:07
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Jag antar att han fått hjälp via en diakon. Och nej, de frågar inte om man är medlem eller ens om man är kristen. Svenska kyrkan är en folkkyrka, vilket innebär att man åtar sig ett ansvar för de personer som bor inom ett visst geografiskt område. Soppluncher, härbärgen,matkuponger eller tillfälligt ekonomiskt stöd är alltså något man kan få oavsett om man är medlem eller ej.

Ja, SvK tillhör ju onekligen de mera sympatiska och framförallt verklighetsanpassade samfunden.

Citat:
Å andra sidan skulle den typen av hjälp inte vara möjlig om inte människor var medlemmar och betalade in sin kyrkoavgift.

Det handlar väl snarare om huruvida det finns en vilja eller ej. Det finns inget som hindrar folk från att samla pengar att skänka bort utom kyrkans regi. Frågan som därmed är berättigad att ställa är huruvida de som är engagerade i frågan gör det för att de känner för sina medmänniskor eller för att de fruktar något slags straff från högre makter. Det senare är ett ganska egoistiskt skäl oavsett hur godhjärtat själva syftet är.
Citera
2015-06-17, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ja, SvK tillhör ju onekligen de mera sympatiska och framförallt verklighetsanpassade samfunden.

Det handlar väl snarare om huruvida det finns en vilja eller ej. Det finns inget som hindrar folk från att samla pengar att skänka bort utom kyrkans regi. Frågan som därmed är berättigad att ställa är huruvida de som är engagerade i frågan gör det för att de känner för sina medmänniskor eller för att de fruktar något slags straff från högre makter. Det senare är ett ganska egoistiskt skäl oavsett hur godhjärtat själva syftet är.

Man hjälper medmänniskor som kristen för att det är det rätta att göra. Vissa har kanske andra motiv men det främsta är för att religionen kräver att man ska hjälpa folk oberoende av straff eller belöning.
Citera
2015-06-17, 18:21
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Man hjälper medmänniskor som kristen för att det är det rätta att göra. Vissa har kanske andra motiv men det främsta är för att religionen kräver att man ska hjälpa folk oberoende av straff eller belöning.

Det är just det som är så skrämmande.
Citera
2015-06-18, 22:04
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Nja, jag skulle nog vilja vända på det. Religionen har uppkommit ur människors önskan och behov av att förhålla sig till varandra. Jag hjälpte väl folk innan jag blev religiös också.
Citera
2015-06-19, 00:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Jag har känt många kristna som är hjälpsama utöver det som "krävs" av dom. Det låter lite patroniserande att reducera "vettiga" teisters empati till att bero på doktrinalism.
Citera
2015-06-21, 01:53
Avslutad
Måste man vara medlem i Svenska Kyrkan för att få arbeta/praktisera inom Svenska kyrkan?
Citera
2015-06-21, 03:47
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volldteckt
Måste man vara medlem i Svenska Kyrkan för att få arbeta/praktisera inom Svenska kyrkan?

för att arbeta i Svenska kyrkan behöver man vara medlem ja. För att praktisera är jag lite mer osäker.

Finns dock lite "lustiga" fall där tex en präst varje år gick ur kyrkan precis innan november så hon slapp betala kyrkoavgiften och sen gick hon med i kyrkan igen i december så hon inte skulle förlora jobbet.
Citera
2015-06-21, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
för att arbeta i Svenska kyrkan behöver man vara medlem ja

Någon källa på det?
Citera
2015-06-21, 14:08
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Någon källa på det?

Inte annat än att jag själv brukar läsa arbetsannonser från svenska kyrkan och då står det ofta att man vill att man ska vara medlem i Svenska kyrkan.

Satt och tittade på lite annonser nu och jag får tydligen ändra mitt inlägg något. I vissa fall så står det inte uttryckligen att man MÅSTE vara medlem för att få jobba där. Dock verkar det vara vanligast och det är åtminstone "meriterande" om man är det.

Vad för slags tjänst är du intresserad av?

Jobb där man har någon typ av arbetsledarbefattning tycks vara viktigare att man är medlem också.

Här söker de en tjänst som arbetsledande vaktmästare

http://www.workey.se/jobb/id.3abmu/t.arbetsledande-kyrkvaktmastare/?utm_source=svenskakyrkan&utm_campaign=exportfeed& utm_medium=xmlfeed

De skriver visserligen "förutsätter att du är medlem i svenska kyrkan" men ser det i stort sett som samma sak...i praktiken.

I denna tjänst som verksamhetsekonom står det dock inget om att man behöver vara medlem

http://www.workey.se/jobb/id.3ab4j/t.verksamhetsekonom/?utm_source=svenskakyrkan&utm_campaign=exportfeed& utm_medium=xmlfeed

personligen kan jag tycka att det är lite märkligt att det "krävs" medlemskap till vissa tjänster men inte till andra. Tråkigt om inte ens kyrkans arbetstagare vill vara medlemmar

Edit:

http://www.workey.se/jobb/id.3ab2n/t.forskollarare/?utm_source=svenskakyrkan&utm_campaign=exportfeed& utm_medium=xmlfeed

I den här annonsen för förskolelärare så går man ett steg längre när man uttrycker sig med att det är självklart att man är medlem i Svenska kyrkan.
Senast redigerad av bombacci 2015-06-21 kl. 14:10.
Citera
2015-06-22, 22:22
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Svaret är att det beror på vilken befattning du har inom kyrkan. Som diakon, präst, pedagog o.dyl. ses det som en självklarhet (i många församlingar finns det idag t.o.m. krav på att gå Svenska kyrkans grundkurs även som nyanställd vaktmästare). Däremot finns det en del IT-tekniker, projektledare, kyrkogårdspersonal osv som inte "krävs" på medlemskap, även om det såklart uppmanas till det.

Personligen tycker jag att det förefaller märkligt om man inte är medlem. Lite som att arbeta för Socialdemokraterna utan att vara medlem i SAP, eller att vara anställd av AIK utan att vara med i klubben.
Antalet kyrkotillhöriga uppgår dessutom till nästan 70% av Sveriges befolkning. Jag betvivlar att ett större antal av de övriga 30% är anställda inom Svk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in