Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 19:36
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
nej, ladan är väl i ärlighetens namn trots allt kanske en troligare brottsplats, med tanke på handsken såvida den inte var placerad där. Om där sedan var tecken på strid i ladan i övrigt vet jag inte, dock.

Men påkörd tror jag inte på.

Ja, polisen verkar tro att det är brottsplatsen. Dom har spenderat många timmar där inne nu. Undra om dom har hittat nåt?
2015-06-15, 19:37
Medlem
kom in på aftonbladet nu att fynden är en del klädesplagg kopplade till lisa
2015-06-15, 19:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Intressanta och uppenbara frågor som jag borde tänkt på .

/.../

1) Eftersom kaféet stängs samma tid varje dag och varje vecka så har hennes kollegor skyndat sig till samma buss flera veckor tidigare och lämnat Lisa sist på platsen. Det är inte svårt att observera det. Detta är dock någorlunda långsökt måste jag erkänna.

2) Din tredje är den fråga som advokaterna förmodligen kommer trycka mest på under domstolen eftersom detta är första gången som Lisa skulle åka hem ensam och därför är det väldigt osannolikt att de skulle ha vetat det i förväg om de endast var besökare av kaféet. Däremot så är det förmodligen inte nödvändigtvis relevant om det är första gången som Lisa åker hem själv. Det relevanta är att veta när hennes föräldrar plockade upp henne från arbetet. Om hennes föräldrar plockade upp Lisa 10-15 minuter efter att hon slutar skulle de MGM ändå ha kunnat överfalla henne, trots vetskapen om att Lisa skulle bli upplockad.
1) E u så hade hon jobbat där under tre veckor och då bara ett par dagar per vecka.

2) Så de skulle ha i avsikt att överfalla henne med en marginal på 10-15 minuter? Då måste de ha räknat med en rejäl utdelning för risktagandet. Vad hade de att vinna på det? Cafékassan? En snabbis med en sjuttonåring mot hennes vilja?
När föräldrarna skulle kunna dyka upp närsomhelst? Har de sett pappan hämta henne bör de ha sett att det inte var vem som helst (kroppsform, rörelsemönster, utstrålning).
Medlem
Vitakattens avatar
Jag har en teori:

Så, bröderna jobbade i ladan mitt emot caféet right? En bror är gift med kvinnan som också är anhållen. Tänk om kvinnan trodde att sin man var otrogen med Lisa och ville hämnas- därav mordet. Hon tog hjälp av mannens bror. Ren hämnd.
Medlem
David-Humes avatar
Vet inte om det har diskuterats innan men enligt litauisk media så hade de planerat att åka hem till Litauen nu under sommarlovet. Jag var tidigare väldigt inne på trafficking-spåret men övergav det när jag såg de bleka, lönnfeta gärningsmännen med snaggade östblocksfrisyrer. Men nu vet jag inte, kan det ha varit så att de verkligen försökte få med sig Lisa levande hem inom en snar framtid men var tvungna att överge planerna när sökinsatsen blev alltför omfattande, dödade henne och gjorde sig av med kroppen?

Citat:
Han planerade att återvända till Litauen

Svenska medier rapporterade att de misstänkta är bröder bott och arbetat i Sverige under flera år. Båda bröderna arbetade inom byggsektorn. Grann beskrev dem som exakt, hårt, men väl användas.

"Vi är chockade. Män från Litauen i Sverige för två år engagerade i byggnadsarbetet, "- sade fångarna och grannarna hävdade att bröderna beteende inte var något exklusivt.

En invånare beskrev litauerna så många människor att hjälpa. Han sade att de tre misstänkta planerar att resa under sommarlovet till Litauen.
http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/17-metes-nuzudymas-svedijoje-itariami-3-lietuviai-yra-gimines-20150615075857.htm#.VX8HjjDtmko
2015-06-15, 19:39
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qeenz
Vilken tidpunkt hittades handsken i ladan? Och var det inte godsägaren som hittade den?

Under tisdagen fann man den. Det som jag tycker är märkligt är att Arne plockar upp handsken och går med den till polisen. Ska man verkligen hantera bevis på det sättet? Han borde bara tillkallat polis direkt när han såg den.

Nåt är garanterat fishy med dem utspridda bevisen överallt.
2015-06-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Handsken är endast identifierad av föräldrar, helt riktigt.

Dock skickades den in på DNA analys med särskild behandling. Alltså har polisen svaret på denna för länge sedan.

Att den tillhörde Lisa anser jag vara 100% sannolikt.
Det är ju också därför man senare spärrade av Ladan igen.
Det är ju också därför man ta mig fan grävt ur hela ladan i jakt på mord/dråp-vapnet. Kan sätta 10kr på att dödsorsaken är ett slag med hjälmen och att det är den man så systematiskt och febrlit gräver/letar efter.

ok, men jag har svårt att se det som såpass sannolikt eller ens speciellt sannolikt.

Det är alltså mer sannolikt att Lisa tappar sin handske på plats x, någon tar upp den där, och 2 dagar senare placerar den i ladan, än att handsken tappades samma dag som den hittades och tillhör någon helt annan? Jag får liksom inte ihop sannolikheterna här.
2015-06-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har du någon källa på det?

Detta är totalt nya uppgifter för mig och då har jag läst de flesta sidorna i tråden.. eller i alla fall många av dom..

Tillägg: Och hur kan föräldrarna känna igen en exakt handske? Hade den namnlapp eller var den av extremt ovanlig modell och märke?

Läs om handsken i valfri större svensk tidning på nätet. Spelar väl ingen roll hur de kände igen den.
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Hon hängdes ju ut här igår så skulle inte förvåna mig om vissa FB-snillen tog sig tiden att skriva anklagelser och hot till henne precis som man gjorde till polackerna som blev uthängda.
Jag såg förresten nu att gärningsmännen är uthängda med namn och ocensurerad bild i litauisk media. Kan förklara att modern vill flyga under radarn för tillfället.
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971375.ab
2015-06-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Jag såg förresten nu att gärningsmännen är uthängda med namn och ocensurerad bild i litauisk media. Kan förklara att modern vill flyga under radarn för tillfället.
Vilken sida?
2015-06-15, 19:42
Medlem
skorpiogirl88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Under tisdagen fann man den. Det som jag tycker är märkligt är att Arne plockar upp handsken och går med den till polisen. Ska man verkligen hantera bevis på det sättet? Han borde bara tillkallat polis direkt när han såg den.

Nåt är garanterat fishy med dem utspridda bevisen överallt.
ja det er det! Har også hengt meg litt opp i den delen ..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in