Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsfan
det har cirkulerat att en som har en bekant inom polisen sa att kroppen var svårt sarjad

Vad som cirkulerar i din arma skalle kan du hålla för dig själv!
2015-06-15, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag håller med.

Det sägs i media och på andra ställen (bland annat här på Flashback) att dessa ska ha varit byggarbetare och renoverat taket på ladan mittemot kaféet som Lisa arbetade på. Hur vanligt är det att man arbetar på en söndag? Vissa har även skrivit att dessa ska ha arbetat sex dagar i veckan (Källa), och oftast är det då söndag som är ledighetsdag, skulle jag tippa på. På grund av dessa omständigheter skulle jag tycka att det är osannolikt att de "lockade" Lisa in i ladan.

Låt oss ponera att dessa MGM arbetade den sjunde juni på en söndag förra veckan. Är det inte mera sannolikt att de ska ha promenerat till arbetet med tanke på avståndet till arbetsplatsen från deras boende? Så varför köra bilen till arbetet? Mycket tyder på att de ska ha använt bilen, inte för att ta sig till arbetet, om de nu arbetade den dagen, utan för att överfalla Lisa. Detta innebär att dådet skulle kunna ha varit planerad med hänvisning till:

(läs ovan, detta är inget jag har källa på utan rena spekulationer)

1. De arbetade inte den dagen som Lisa överföll på.
2. De använde bilen den dagen.

Eftersom det är två personer som är inblandade är det möjligt att tecken på tumult vid mopeden inte syns. Detta eftersom två personer (dessutom män) lär ha större kontroll över situationen än vad en ensam gärningsman skulle ha.

Kritik tack.
Inte ovanligt att den här typen av "gästarbetare" arbetar sex dagar i veckan, beror på hur de får betalt. Någon sorts fast lön eller fast pris på olika jobb eller per timme. De kan ha varit i ladan av andra skäl på sin lediga tid, hämta något de behövde.
Folk på landet går inte om de har bil, oavsett om det är en kort sträcka.
Eftersom de verkar ha jobbat hos bonden i flera år har de säkert förtroende att röra sig i de olika ekonomibyggnaderna och har nycklar till de ställen som är låsta så de kan komma åt vad de ska.
Hade de hållit på med stölder och inbrott hade de nog varit misstänkta för länge sen och fått sparken.
Rån och stöld teorierna för nålpengar verkar långsökta då de jobbat där i flera år och verkar "etablerade".
2015-06-15, 19:05
Medlem
sinfons avatar
Jag har varit med från början i många krimtrådar i den här delen av forumet, men den här tråden är helt jävla omöjlig. Vilken kakafoni av småbråkande, oneliners och helt bisarra påståenden.

Frågar en sista gång: Är det någon som sparat andra bilder än profilbilden från den yngre broderns facebook innan de togs bort?
2015-06-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugursuz
Det här tror jag på..
Flickan har blivit påkörd av någon av de misstänkta männen som grips av panik (han kan ha varit berusad) och lägger flickan i bilen och åker hem till brodern och kvinnan.
Eller om de var med redan vi olyckstillfället. De kanske var berusade alla tre
Flickan visar inga eller svaga livstecken. Hon kan ha fått en inre blödning tex. brusten mjälte.
En person med brusten mjälte tappar först medvetandet och sätts ingen vård in dör personen.
...

Din teori är ganska bra men hur förklarar du de utspridda föremålen som tillhört Lisa. Jag tror mer på att Lisa blev dödad av någon annan och litauerna kallades in för att ''städa upp". De erbjöds riklig belöning och ställde upp. När deras uppdragsgivare förstod att polisen inte behandlade Lisas försvinnande med samma likgiltighet som de brukar göra när en random 17-årig tjej inte kommer hem till middagen, så beslöt hen att sprida ut sakerna som hade tillhört Lisa.
2015-06-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
Jag tror att ni missförstått både varandra och andra uppgifter. Det här med interpol kom upp i ett tidigt skede efter att de blivit hämtade till förhör. Någon här i tråden påstod då med bestämdhet att de inhämtade var två bröder, ursprungligen från Polen, samt en äldre dam som skulle vara svenska. I det inlägget namngavs också personerna, namn som det nu har visat sig inte har ett enda dugg med saken att göra. En av dessa namngivna personer uppgavs också vara efterlyst av Interpol. Även de facebookprofiler som lades upp ledde till helt fel personer. Men, som sagt, därifrån kom det här med Interpol. Har alltså inget med de killar som de facto hämtats in att göra alls då dessa är helt andras personer än dem som utpekades då.

Jag varnade då alla att inte lyssna på det där och att uppgifterna inte kunde stämma och att vi skulle vänta med att ange namn etc på dem tills vi säkert kunde kontrollera saken.
Hoppas vi lärt oss att inte vara så snabba på att identifiera och outa totalt oskyldiga personer.

Precis så. Och en googling bort så kan man läsa att Aftonblaskan skriver att ingen av dem är tidigare känd av polisen i Litauen, samtidigt som GT skriver att en av bröderna är känd av polisen i Litauen. Båda anger Litauisk polis som källa. Tror mer på att det var ett rykte som startade 1500 sidor bort här i tråden när folk började leta efterlysta brottslingar från gästarbetarländer.
Medlem
Geres avatar
Fast nu är tydligen inte misstankegraden höjd, det var åklagaren som yttrade att denna ville höja den.

Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Faktum kvarstår att misstanksgraden har HÖJTS, då har alltså fler bevis mot dessa gärningsmän trillat in.

Man kan inte häkta någon bara så, definitivt inte höja misstanksgraden.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Fynden har en endimensionell spridning längs en väg som leder förbi de misstänktas bostad:
https://www.dropbox.com/s/9q64jg9edao2wfr/Kinnekulle.jpg?dl=0
1. mopeden
2. handsken
3. okänt fynd
4. del av mobil
5. del av mobil
6. brottsoffret

är nr 6 vid mgm bostad?
2015-06-15, 19:08
Medlem
vinflaskans avatar
Det är något som jag tänker på, jag vet inte om jag läst någonting någonstans eller vad det kommer ifrån: Den misstänkta kvinnan i trion skulle vara något förståndshandikappad och kan då möjligen vara ett lätt offer för de 2 andra männen att förmå/ eller se till att kvinnan spred dessa upphittade fynd. På något sätt låter det inte klokt, men ändå finns det något i mitt bakhuvud som gör att jag ha fastnad för detta. Har någon annan läst om detta?
Vi får möjligen svar så småningom, men det är nu vi vill veta allt
2015-06-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Fast nu är tydligen inte misstankegraden höjd, det var åklagaren som yttrade att denna ville höja den.

Jag såg också det nu, skumt att SVT gick ut med det?

Men detta var givetvis ett bakslag, trodde det trappats upp nu.
2015-06-15, 19:09
Medlem
TSDs avatar
Ang. om kroppen skulle vara svårt sargad eller inte så fick jag känslan av att den skulle vara det när jag läste polisen inlägg på Facebook.
Jag förstår att Polisen självklart inte skulle gå ut eller ens medvetet hinta om i vilket skick kroppen är i men tycker ändå att ordvalet vitblek säger något.
Det är iaf min tolkning/tänke kring följande text.

"En stor vältränad man vars rygg det står Polis på sitter och skakar och gråter bakom ett uthus. En vitblek tekniker stirrar hålögt ut i tomma intet och en hundförare har borrat in sitt ansikte i hundens päls."
2015-06-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Nu har jag hittad en opixlad bild på Aivaras fru:

https://lh3.googleusercontent.com/-i2XG_gOHnL0/AAAAAAAAAAI/AAAAAAAAAAA/SScbfDe7kHQ/photo.jpg

Danguole Bileviciene heter hon.

https://www.facebook.com/danguole.bileviciene

Exakt vad har hon med detta att göra och varför outar du henne här?
2015-06-15, 19:10
Medlem
hasselmuzs avatar
[quote=OY|53707873]Vissa här tror ju att det är en möjlighet, jag tror inte på det. Bra att du lyfter tidsaspekten också.

Ockhams rakkniv, har det ens hänt förut att en främmande karl har lyckats locka in en nästan arton år gammal skötsam tjej i en lada, jag vet inte?

Vad skulle kunna locka Lisa att lämna moppen och följa med in i ladan, seriöst alltså, hypotesen låter mycket konstruerad och onaturlig i mina öron.

Jag vågar knappt nämna att de sju minuter som gick mellan 18:23-18:30 är väldigt kort tid för att hinna locka Lisa, gå till ladan, bli utsatt för något som föranleder att mobilen förstörs. Vänner av ordning kommer förmodligen efter detta att fylla tråden med invecklade tekniska argument och redovisningar av hur mobiler kommunicerar med master och att den tidpunkt som mobilen försvinner ur nätet inte nödvändigtvis måste vara den tidpunkt då batteriet tar slut eller mobilen förstörs.

Sju minuter kan räcka om hon gick mot ladan samtidigt som hon textade till pappan, på så vis är hon inte heller uppmärksam på sin omgivning. Då blir också telefonen i hennes hand det första man stänger av . Jag tror ff att hon skulle hänga upp nyckeln. // Vän av ordning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in