Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
varför skulle de vara oskyldiga? Polisen häktar ju inte folk utan vidare, misstänkta för mord. Inte minst för att det gör att spåren kallanar ifall man skulle ha fel och gärningsmannen skulle vara någon annan.
Att leverera bevis som är starka nog för att hålla dem kvar i rättslig mening är förstås en annan sak.

Faktum kvarstår att misstanksgraden har HÖJTS, då har alltså fler bevis mot dessa gärningsmän trillat in.

Man kan inte häkta någon bara så, definitivt inte höja misstanksgraden.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Tror knappast nåt händer. Så här låter det i alla trådar, men det är aldrig nån som utkräver hämnd.

Nån skrev tidigare att sms:et skickades klockan 18:23 och att mobilen stängdes av 18:30.

Det är ju jäkligt intressant. Samma sak med att hon tagit av ena handsken själv för att sms:a, och således borde ha haft hjälmen på sig.

Men om alla gick ut ur kafeét samtidigt, hur kommer det sig att hon smsade först 18:23?

Vad hände mellan 18:00 och 18:23? Vad hände mellan 18:23 och 18:30?

18:00 - 18:23
Hon lämnar cafeet och de andra drar iväg. Här måste det ju ha hänt nåt. Kanske går hon och pratar med lituaerna en stund eller som vissa spekulerar i, köper sprit av dem.

Sen går hon tillbaka till moppen, tar av sig handsken, smsar pappa, sätter på sig hjälmen och ska precis starta moppen när, nånting hemskt händer...

Vart stod moppen när de hittade den? Stod den på samma plats som den hittades hela dagen?

Brukade hon alltid sms:a sin pappa i sådana här lägen eller gjorde hon det för att hon var orolig att nåt skulle hända henne?

Hon brukade väl inte åka med moppen men nu skulle hon det så hon hade nära en timmes resa hem till Skövde så hon messade för att de skulle veta ungefär när hon kommer.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulayman
Jag tänkte på det där Facebook inlägget som polisen gjorde, som så många har sett.

Man undrar ju hur hon dog egentligen och hur man hittade henne, det kanske är en anledning till att polisen gjorde sitt inlägg. Det kanske var något hemskt de fick se, som inte hör till vanligheten ens för en polis. Hon kanske dog på något brutalt sätt, så när de hittade henne trodde de knappt sina ögon.

Bara en teori. Vill inte tro det själv egentligen men man vet ju inte förrän de går ut med det.

Tänker på det också, eftersom polisen beskriver det så känslosamt. Kan inte erinra mig att polisen förut gått ut med känslosamma yttringar gällande ett fall. Jovisst är polisen också människor, men ändå.
2015-06-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Tror jag inte.

Tror det berodde på all uppståndelse kring allt detta och att de tillsist hittade henne, tyvärr död, men hoppades på att hon skulle vara vid liv.

Sedan tror jag också att det kan vara såpass hemskt att hon inte hade varit död särskillt länge, kanske bara 1 dag, och då bröt de ihop för att om de hittat henne tidigare så hade hon levt.

Det hade dom aldrig kunnat veta efter en dag. Tekniker undersöker kroppen nu väl
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulayman
Jag tänkte på det där Facebook inlägget som polisen gjorde, som så många har sett.

Man undrar ju hur hon dog egentligen och hur man hittade henne, det kanske är en anledning till att polisen gjorde sitt inlägg. Det kanske var något hemskt de fick se, som inte hör till vanligheten ens för en polis. Hon kanske dog på något brutalt sätt, så när de hittade henne trodde de knappt sina ögon.

Bara en teori. Vill inte tro det själv egentligen men man vet ju inte förrän de går ut med det.

Jag har också tänkt på det, detta är något utöver det vanliga. Usch, ryser bara när jag tänker på det.

Inte för att jag vill outa mig men jag är bekant med en av poliserna som var med på presskonferensen. Såg direkt på denne person att det var något som inte stod rätt till. Hen var liksom nedbruten och det är väldigt sällan jag har sett den person i det tillståndet.

Fan, jag mår dåligt bara att tänka på hela det här fallet.

Vila i frid Lisa och styrkekramar till familjen<3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Kroppen har väl knappt obducerats ännu? Dessutom tar det typ 2 veckor innan DNA-proverna är klara hos SKL.

Skitsnack. De sa på TV att om det är högprio så kan dom lösa det inom 24 timmar, i bästa fall.
2015-06-15, 18:45
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Förstår heller inte detta.
De flesta människor har väl konsekvenstänkande egenskaper. Inget blir ju bättre av att familj och vänner m fl ska behöva genomlida att en person åtalas och döms för mord/dråp. Den döde återuppstår ju inte. Kort sagt gör det mer skada än nytta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
Jag är rätt säker på att brottsrubriceringen kommer att ändras till "vållande till annans död" eller i värsta fall dråp - det här är inget vanligt mord.

Låter väl som att det är osäkert om man ens har på fötterna för Brott mot griftefriden. Hoppas att jag har fel dock.

OM det funnits något verkligen komprometterande gällande fyndet som ledde till gripandet hade detta sannolikt framkommit via hörsägen.
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det här med att locka in i ladan har inte ifrågasatts ordentligt tycker jag.

Vadå visa Lisa något? Hon är inte tio år och går på vad som helst.

Ge ett realistiskt exempel på vad som kunde locka Lisa att gå in i den där ladan med en karl hon knappt känner.

Locka in i ladan, flertalet teorier bygger på den pusselbiten, en dålig pusselbit tycker jag.
Jag håller med.

Det sägs i media och på andra ställen (bland annat här på Flashback) att dessa ska ha varit byggarbetare och renoverat taket på ladan mittemot kaféet som Lisa arbetade på. Hur vanligt är det att man arbetar på en söndag? Vissa har även skrivit att dessa ska ha arbetat sex dagar i veckan (Källa), och oftast är det då söndag som är ledighetsdag, skulle jag tippa på. På grund av dessa omständigheter skulle jag tycka att det är osannolikt att de "lockade" Lisa in i ladan.

Låt oss ponera att dessa MGM arbetade den sjunde juni på en söndag förra veckan. Är det inte mera sannolikt att de ska ha promenerat till arbetet med tanke på avståndet till arbetsplatsen från deras boende? Så varför köra bilen till arbetet? Mycket tyder på att de ska ha använt bilen, inte för att ta sig till arbetet, om de nu arbetade den dagen, utan för att överfalla Lisa. Detta innebär att dådet skulle kunna ha varit planerad med hänvisning till:

(läs ovan, detta är inget jag har källa på utan rena spekulationer)

1. De arbetade inte den dagen som Lisa överföll på.
2. De använde bilen den dagen.

Eftersom det är två personer som är inblandade är det möjligt att tecken på tumult vid mopeden inte syns. Detta eftersom två personer (dessutom män) lär ha större kontroll över situationen än vad en ensam gärningsman skulle ha.

Kritik tack.
2015-06-15, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannekarlsson
Det hade dom aldrig kunnat veta efter en dag. Tekniker undersöker kroppen nu väl

Det jag menar är att låt säga dom hittar henne, och kollar puls (vilken man alltid gör) så kanske de kände att hon fortfarande var varm.

Säger ju givetvis inte att så är fallet men det KAN vara anledningen till att de var så ledsna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Faktum kvarstår att misstanksgraden har HÖJTS, då har alltså fler bevis mot dessa gärningsmän trillat in.

Man kan inte häkta någon bara så, definitivt inte höja misstanksgraden.

Oavsett vilket så är det knappast troligt att man satsar så mycket på ett spår i ett så kritiskt skede utan att det finns skäl för det. Chansen att få upp spåret igen om det skulle vara fel är nämligen minimal. Visserligen har det hänt tidigare, som i fallet med Anna Lindh, men där hade man även tåtarna ute på annat håll samtidigt. Här verkar inte finnas sådana indikationer.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2015-06-15 kl. 18:51.
Medlem
När kommer rapporten FUP eller vad den hette och kommer den publiceras nånstans?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in