Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 18:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det finns ju knappt tid till det. Lisa var framme vid moppen när kompanjonerna satte sig i bilen. Skulle gm plötsligt då kommit på ett sätt att locka in henne innan hon hinner åka?
Eller väntat på att hon kom på moppen, tar in henne i ladan och binder henne för att snabbt som ögat ställa tillbaka moppen på exakt rätt ställe med nycklarna i?

Vissa här tror ju att det är en möjlighet, jag tror inte på det. Bra att du lyfter tidsaspekten också.

Ockhams rakkniv, har det ens hänt förut att en främmande karl har lyckats locka in en nästan arton år gammal skötsam tjej i en lada, jag vet inte?

Vad skulle kunna locka Lisa att lämna moppen och följa med in i ladan, seriöst alltså, hypotesen låter mycket konstruerad och onaturlig i mina öron.

Jag vågar knappt nämna att de sju minuter som gick mellan 18:23-18:30 är väldigt kort tid för att hinna locka Lisa, gå till ladan, bli utsatt för något som föranleder att mobilen förstörs. Vänner av ordning kommer förmodligen efter detta att fylla tråden med invecklade tekniska argument och redovisningar av hur mobiler kommunicerar med master och att den tidpunkt som mobilen försvinner ur nätet inte nödvändigtvis måste vara den tidpunkt då batteriet tar slut eller mobilen förstörs.

Pierre i Göteborg, Bangsuan i Boden, i de trådarna berättar folk om hur de anser att det fungerar vad gäller mobiler och master, bespara oss 500 sidor om detta i den här tråden, jag ber er.

Oavsett teoretisk möjlighet, Ockham, värd att påminna om.
2015-06-15, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp8018
Jasså? Källa tack.
dom är inte det ..åklagaren vill få fram bevis så att han kan häkta dom på sannolika skäl..en väldig skillnad
2015-06-15, 19:00
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Skitsnack. De sa på TV att om det är högprio så kan dom lösa det inom 24 timmar, i bästa fall.

Stämmer ganska bra, kommer nog lite ny info imon runt lunchtid.

Men nu när Lisa är hittad död är det väl inte högsta prio längre?

Högsta prioläge är de just nu, gäller att kunna binda gm till mordet med teknisk bevisning och sånt är inget man liksom äsh det tar vi efter kaffet. Det är färskvara, jag personligen tror att åtal kommer väckas inom kort.
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugursuz
Det här tror jag på..
Flickan har blivit påkörd av någon av de misstänkta männen som grips av panik (han kan ha varit berusad) och lägger flickan i bilen och åker hem till brodern och kvinnan.
Eller om de var med redan vi olyckstillfället. De kanske var berusade alla tre
Flickan visar inga eller svaga livstecken. Hon kan ha fått en inre blödning tex. brusten mjälte.
En person med brusten mjälte tappar först medvetandet och sätts ingen vård in dör personen.
...

Ingen dum teori. Undrar bara om det i så fall inte skulle finnas bromsspår, blod eller annat på vägen för polis att upptäcka.
Medlem
Nån som vet om arne jönsson ägde gården där hon hittades ?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
Angående "villospåren". Många äro de som fått det geografiska läget av fynden att te sig besynnerliga.
Funderade lite idag över dessa. Verkar inte logiskt att slänga ut dessa tillhörigheter från en bil då man har offret, det ultimata beviset i bilen samtidigt. De borde ha plockats av i lugn o ro på ett enskilt ställe.

Det verkar som att de som placerat ut dessa under veckan velat ge sken av att en GM
är aktiv i området. Det säger dock inget om när ett eventuellt mord begåtts.
Men detta har inte varit viktigt, det viktigaste verkar ha varit att dessa fynd verkligen hittas
med jämna mellanrum under sökveckan. Om en eller fler placerat ut dessa diskret men samtidigt
observerats av polis, media, MP och allmänhet dagtid vid tex bostaden så faller ju inga direkta misstankar på dessa personer utifall de funnits innan. Först då blir den geografiska spridningen
begriplig.

Hade inte den misstänkta GM´s trion ledigt under den aktuella sökarveckan? Enligt nån journalist satt de väl ofta o fikade väl synliga för alla i sökområdet där fynden hittades.
Fynden har en endimensionell spridning längs en väg som leder förbi de misstänktas bostad:
https://www.dropbox.com/s/9q64jg9edao2wfr/Kinnekulle.jpg?dl=0
1. mopeden
2. handsken
3. okänt fynd
4. del av mobil
5. del av mobil
6. brottsoffret
2015-06-15, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Fan vad mycket fokus det läggs på dem två männen som att, Tja vi håller på att gräva graven. antingen var dem jäkligt höga eller förbannade korkade.
Jag tror knappast att det är dem det brukar ju var närstående. Man har inte hört mycket av Lisa Holms liv typ det ända "Hon var skötsam" Alla döljer vi något och dem flesta föräldrar säger ju att ens barn är skötsamma. Det kan vara någon från skolan, nära släkt eller tidigare pojkvänner som fått ett tuppjuck.
Stirra er inte blinda i farstukvisten!
Det är oerhört tragiskt i alla fall.

Enligt Troian som satt på statistik så är det i 10% fallen någon utomstående som inte har någon relation till BO som är skyldig. I fall som alltså är avklarade. Finns fortfarande ett stort mörkerktal.

Det stämmer att det oftast är närstående som är inblandad på något sätt. Fast det mesta talar för att det rör sig om bröderna då dem ska ha setts bete sig aggressivt mot folk från MP och försökt fösa bort dem från området.
2015-06-15, 19:02
Medlem
Jok3rs avatar
Nu har jag hittad en opixlad bild på Aivaras fru:

https://lh3.googleusercontent.com/-i2XG_gOHnL0/AAAAAAAAAAI/AAAAAAAAAAA/SScbfDe7kHQ/photo.jpg

Danguole Bileviciene heter hon.

https://www.facebook.com/danguole.bileviciene
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det borde det vara om teknisk bevisning mot de som sitter anhållna/häktade är svag.

Nu är jag absolut ingen expert på anhållningstider och sådant (till skillnad mot i princip alla andra i tråden) men är det så illa att om man inte hittar något som talar för "sannolikt" så tar det slut där, MGM går helt fri och kan flytta sig över hela världen? Det bord finns några grader till kan jag, som amatör alltså, tycka.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Haha, är du efterbliven eller? Det finns ingen misstankegrad som heter "Sannolikt misstänkta". Klart de är sannolikt misstänkta, de är ju anhållna!

Det är först när de häktas som misstankegraden kan ändras till den starkaste "På sannolika skäl", men i dagsläget finns ingenting som talar för det och de är bara anhållna och skäligen misstänkta än så länge.

Okej då jag läste det innan iaf, men hittar inte det nu och då stod det på SVT text att misstankesgraden höjts och åklagaren kunde häkta dom max 1 vecka.

Nej men du förstår ju vad jag menar med det jag skrev, men du har säkert rätt.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ingen dum teori. Undrar bara om det i så fall inte skulle finnas bromsspår, blod eller annat på vägen för polis att upptäcka.

De har kanske hittat något som tyder på det, polisen är förtegen om det mesta.
2015-06-15, 19:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Fan vad mycket fokus det läggs på dem två männen som att, Tja vi håller på att gräva graven. antingen var dem jäkligt höga eller förbannade korkade.
Jag tror knappast att det är dem det brukar ju var närstående. Man har inte hört mycket av Lisa Holms liv typ det ända "Hon var skötsam" Alla döljer vi något och dem flesta föräldrar säger ju att ens barn är skötsamma. Det kan vara någon från skolan, nära släkt eller tidigare pojkvänner som fått ett tuppjuck.
Stirra er inte blinda i farstukvisten!
Det är oerhört tragiskt i alla fall.

Du blandar ihop två saker:

1) De och dem. Lär dig skillnaden så låter du lite mindre som en korkad och eventuellt underårig bondläpp när du skriver

2) Allmän sannolikhet för vem som är gärningsman och sannolikhet i ett specifikt fall.

- Att de flesta personer mördas av personer de har nån slags relation till beror på att de vanligaste typerna av mord är missbrukare som slår ihjäl varandra i (drog)fyllan och villan, kvinnor som blir ihjälslagna/knivhuggna till döds/skjutna av sina nuvarande eller f.d. män och folk i den undre världen som skjuter varandra i interna uppgörelser.

- Inget tyder på att Lisa tillhörde någon av de här riskgrupperna. Däremot försvann hon på väg hem från jobbet. Båda de sakerna är omständigheter som kraftigt ökar sannolikheterna för en obekant gärningsman.

Du har dock helt rätt i att vi inte kan veta just nu om de anhållna verkligen är de skyldiga. De kan vara oskyldiga och vi behöver mer information för att kunna göra en rimlig bedömning än vad vi nu har.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in