Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 00:39
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Ni behöver inte spekulera om bilen, bilen polisen har är varken Chrysler eller Ford, det är en VW Sharan som förvisso delar kaross med Ford Galaxy, men bilen på bilden av Media ÄR en Sharan och inget annat.
Det är absolut ingen Voyager då den har högre bakljus som åker längre ner på luckan.

Jag jobbar med dessa bilar.

Du har dessvärre helt fel, men ingen fara, här kommer bevis. Bilen är en Ford Galaxy från ca 1996. Jämför varenda detalj mellan dessa båda bilder:

http://y.cdn-expressen.se/images/cd/1d/cd1d6e6c6e3f472c8bcc0190bab73eb1/16x9/645@70.jpg

http://ipocars.com/imgs/a/f/h/m/t/ford__galaxy_7_seater______air_______1_hand_____ah k_1996_2_lgw.jpg

Vill du kan du dessutom jämföra fronterna:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/s960x960/1617365_1391225237805804_1845510734_o.jpg

http://www.motorstown.com/images/ford-galaxy-4x4-06.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Har pratat med en som sålt Ford i 25 år han är säker på att det är Ford Galaxy sen 90-tal på båda bilderna. Detta har kanske redan fastställts i tråden men jag har läst många olika bud men litar 100 % på min källa.

Det behöver inte vara samma bil för det och det måste ju inte vara mannen med gäddans bil, den kanske bara råkat komma med på bilden.

Helt rätt CarlosRex, och nu har vi bevis också.
2015-06-15, 00:39
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det har skrivits ut en massa olika namn, men det finns inget som styrker att något av dem har med de gripna att göra. En hel del namn kan elimineras direkt eftersom de inte är litauiska namn. De gripna är litauer.
2 av de gripna är lithauer, frun är ju märkligt nog av en annan nationalitet, och antagligen inte polsk hon heller ;-)
2015-06-15, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klipo25
Tycker alla ska lugna sig med dessa personer. De är skäligen misstänkta vilket är en ganska svag misstanke. Här är definitionen:

Skäligen misstänkt: Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser. På denna misstankegrad kan till exempel husrannsakan utföras.
Exempel: Ett vittne har sett hur en person stod vid den plats där plånboken låg.

Nästa grad är "på sannolika skäl" misstänkt:

På sannolika skäl misstänkt: Misstanken framstår vid en objektiv bedömning som berättigad. Det krävs något som ytterligare binder personen till brottet, exempelvis ett vittne eller teknisk bevisning.
Exempel: Ett vittne har sett att en person har plockat på sig plånboken.

De kan fortfarande alltså bara ha varit på fel ställe vid fel tillfälle. Dvs kan bara ha bott på det ställe kroppen dumpades.

Edit: Källa Wikipedia

Att dom gjorde visst motstånd när polisen ville att dom skulle följa med talar ju INTE till deras fördel i alla fall om man säger så.
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisigt
Finns otroligt mycket intressant och bra info här för oss tragiskt nyfikna på fynd med mera, men snälla, sluta hänga ut människor när ingenting är bekräftat.. Det finns ändå en chans att dessa människor inte är skyldiga. Hur liten den en är, så finns den.

Bra poäng. Vi vet inte ens att det har begåtts ett mord - även om det är ganska sannolikt - eftersom dödsorskaken inte är fastställd.
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Är det någon som har en genomtänkt teori varför brottsoffrets tillhörigheter varit utspridda i trakten?
Japp! Dom har sen tonåren troligen praktiserat denna modell vid street rån, Råna offret ta pengarna
kasta plånboken för att inte bli förknippad med offret. Nu slutade det hela med mord och man har beteendet i sig kasta bort tillhörigheter så att vi inte blir kopplade med offret.
Tyvärr håller inte detta beteende i en sådan situation det hela blev alldeles för stort.
Man stod inför en uppgift man inte kunde lösa vilket visar på deras irrationella sätt att uppträda.
Slutsats 0 IQ.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomsvensken
oja! bara en fråga, det tar så lång tid innan du svarar, beror det på att du måste sitta med ordboken o slå upp ord som ska framställa dig som intelligent? sluta med de o skriv på svenska så alla förstår.
Om det är något du inte förstår ska jag givetvis försöka hjälpa dig. Men du behöver inte vara uppkäftig och implicit skryta med att du _inte_ förstår något (som i detta fall helt vanlig, adekvat, svenska).

Återigen! Jag besvarade ju exakt det du frågade efter. Huruvida någon kan bekräfta eller dementera att "smuggelspritförsäljning förekom i området" är fel frågeställning. Det är en nonsensfråga. Om du vill ha svar, dvs att någon ska anstränga sig att söka upp ett svar, måste du visa att du är villig att anstränga dig till att ge en koherent frågeställning.

Om alla bara ska sjunga ut sina fria spekulationer i tråden och det vore normalt att detta alltid ska dementeras eller bekräftas av andra, då skulle alla personer som vet hur man använder en sökfunktion eller har ett kontaktnät behöva arbeta fulltid bara med att dementera stollerier. Så fungerar det inte. Den som påstår, han belägger. Om jag påstår en massa strunt, skulle du då vara så vänlig att kolla upp det? Är Götene möjligen en stor hub för trafficking? Odlar någon marijuana där? Då vi inte har några som helst indikationer på att detta ö.h.t. skulle vara pyttelite relevant är det tämligen dödfött att begära att det ankommer på andra att besvara!

Och ordbok ja! Använd gärna en sådan. Då kommer du också lära dig hur en sådan används, att man kan slå upp okända ord. Däremot kan man inte få den att spotta ur sig "fina ord" som bara råkar passa i det man ämnar skriva just nu, vilket också besvarar din oförskämda fråga (svaret är alltså "nej" om din "lagomsvenska" inte räcker i läsförståelsen).
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klipo25
Tycker alla ska lugna sig med dessa personer. De är skäligen misstänkta vilket är en ganska svag misstanke. Här är definitionen:

Skäligen misstänkt: Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser. På denna misstankegrad kan till exempel husrannsakan utföras.
Exempel: Ett vittne har sett hur en person stod vid den plats där plånboken låg.

Nästa grad är "på sannolika skäl" misstänkt:

På sannolika skäl misstänkt: Misstanken framstår vid en objektiv bedömning som berättigad. Det krävs något som ytterligare binder personen till brottet, exempelvis ett vittne eller teknisk bevisning.
Exempel: Ett vittne har sett att en person har plockat på sig plånboken.

De kan fortfarande alltså bara ha varit på fel ställe vid fel tillfälle. Dvs kan bara ha bott på det ställe kroppen dumpades.

Edit: Källa Wikipedia

De bör ha lite mer på benen misstänker jag, annars finns det skäl att även hämta in fastighetsägaren tycker jag, han bor(förvaltar) fastigheten där handsken hittades och har även stått på platsen där handsken låg och dessutom plockat upp den.
2015-06-15, 00:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Var får du detta "var öppen" ifrån? Har inte läst hela tråden men förklara gärna hur du/andra skrivit.
Jobbar man med det hon gjorde brukar det inte funka att vara en tillbakadragen och folkskygg mussla.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Du har dessvärre helt fel, men ingen fara, här kommer bevis. Bilen är en Ford Galaxy från ca 1996. Jämför varenda detalj mellan dessa båda bilder:

http://y.cdn-expressen.se/images/cd/1d/cd1d6e6c6e3f472c8bcc0190bab73eb1/16x9/645@70.jpg

http://ipocars.com/imgs/a/f/h/m/t/ford__galaxy_7_seater______air_______1_hand_____ah k_1996_2_lgw.jpg

Vill du kan du dessutom jämföra fronterna:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/s960x960/1617365_1391225237805804_1845510734_o.jpg

http://www.motorstown.com/images/ford-galaxy-4x4-06.jpg

Helt rätt CarlosRex, och nu har vi bevis också.
Jag tror vi kan avfärda dessa personer nu eller åtminstone ligga lågt, god natt.
Medlem
The-Dentists avatar
Skulle inte förvåna mig alls att det är någon annan som mördat henne och dumpat kroppen i närheten där gästarbetarna bor.
2015-06-15, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jobbar man med det hon gjorde brukar det inte funka att vara en tillbakadragen och folkskygg mussla.

Lät mer som att folk spridit rykten om henne, var mest det jag syftade på.
2015-06-15, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Du vet mycket väl att polisen inte har något att bevisa för att stilla forumtrådar, lämna det uppdraget till de som driver och moddar liknande forum som råkar balla ur.

Detta handlar inte om gästarbetare i allmänhet men ett par med broder i synnerhet. Man må vara bra vindögd för att inte se att det kan tänkas finnas ett samband mellan gripande och ett ev. Mord.

Du får köra din agenda hur länge du vill men jag kommer bara uppskatta den delen när du förbehållslöst ifrågasätter.

Jag har ingen agenda och jag förstår vilka det här gäller. Jag förväntar mig inte heller att polisen lägger fram sin bevisning för att stilla forumtrådar. Men polisen har själv sagt att utredningen kommer att bli svår, det är därför jag drar slutsatsen att de inte har så mycket komma med i nuläget. De misstänkta är anhållna med den lägre misstankegraden. Vi får se om det ens räcker till häktning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in