Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 00:33
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckThePolice
Har vi någon bil expert här som kan säga om den silvriga bilen på denna bild http://y.cdn-expressen.se/images/cd/1d/cd1d6e6c6e3f472c8bcc0190bab73eb1/16x9/645@70.jpg är samma som på denna bild https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/s960x960/1617365_1391225237805804_1845510734_o.jpg ?

Har pratat med en som sålt Ford i 25 år han är säker på att det är Ford Galaxy sen 90-tal på båda bilderna. Detta har kanske redan fastställts i tråden men jag har läst många olika bud men litar 100 % på min källa.

Det behöver inte vara samma bil för det och det måste ju inte vara mannen med gäddans bil, den kanske bara råkat komma med på bilden.
2015-06-15, 00:34
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
De två misstänkta bröderna är 31 och 35 år gamla. Vad gör en sjuttonåring med "gubbar"?

Hon blir bortrövad, våldtagen, och mördad.
2015-06-15, 00:34
Medlem
Citat:
De två misstänkta bröderna är 31 och 35 å gamla. Vad gör en sjuttonåring med "gubbar"?

Det finns många tonårstjejer som älskar lite äldre, det där är väl lite som once you go persian there's no other version, och nu vet jag inte hur mkt sanning det ligger i att Lisa var öppen av sig men om en tjej är öppen för att prova på saker i den åldern så är 30 inte allt för ovanlig ålder för en tjej som jobbar och gör rätt för sig
2015-06-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror ingenting. Spekulerade bara, som de flesta här verkar göra. Som det ser ut just nu så har polisen inte mycket att komma med heller. Jag får inte ihop en rimlig bild av detta brott hur jag än tänker. Det finns liksom inget motiv för gästarbetarbas del och spridandet av ledtrådar verkar helt kontraproduktivt.

Du vet mycket väl att polisen inte har något att bevisa för att stilla forumtrådar, lämna det uppdraget till de som driver och moddar liknande forum som råkar balla ur.

Detta handlar inte om gästarbetare i allmänhet men ett par med broder i synnerhet. Man må vara bra vindögd för att inte se att det kan tänkas finnas ett samband mellan gripande och ett ev. Mord.

Du får köra din agenda hur länge du vill men jag kommer bara uppskatta den delen när du förbehållslöst ifrågasätter.
2015-06-15, 00:35
Medlem
En teori är ju att ett psykfall mördat Lisa och sedan lämnat henne på den polska familjens trädgård/boende blabla.
2015-06-15, 00:37
Medlem
Tycker alla ska lugna sig med dessa personer. De är skäligen misstänkta vilket är en ganska svag misstanke. Här är definitionen:

Skäligen misstänkt: Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser. På denna misstankegrad kan till exempel husrannsakan utföras.
Exempel: Ett vittne har sett hur en person stod vid den plats där plånboken låg.

Nästa grad är "på sannolika skäl" misstänkt:

På sannolika skäl misstänkt: Misstanken framstår vid en objektiv bedömning som berättigad. Det krävs något som ytterligare binder personen till brottet, exempelvis ett vittne eller teknisk bevisning.
Exempel: Ett vittne har sett att en person har plockat på sig plånboken.

De kan fortfarande alltså bara ha varit på fel ställe vid fel tillfälle. Dvs kan bara ha bott på det ställe kroppen dumpades.

Edit: Källa Wikipedia
2015-06-15, 00:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Någon har skrivit ut namn innan men enligt Facebook bor de i Skara

Det har skrivits ut en massa olika namn, men det finns inget som styrker att något av dem har med de gripna att göra. En hel del namn kan elimineras direkt eftersom de inte är litauiska namn. De gripna är litauer.
2015-06-15, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongotrumm
Det finns många tonårstjejer som älskar lite äldre, det där är väl lite som once you go persian there's no other version, och nu vet jag inte hur mkt sanning det ligger i att Lisa var öppen av sig men om en tjej är öppen för att prova på saker i den åldern så är 30 inte allt för ovanlig ålder för en tjej som jobbar och gör rätt för sig

Var får du detta "var öppen" ifrån? Har inte läst hela tråden men förklara gärna hur du/andra skrivit.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Vad menar du?

Mannen som Iggesorping namngav har en blå T-shirt med texten You're busted!

Bilder på hans Facebook konto visar också att han bodde i närheten av Caféet där Lisa Holm arbetade.

Det ser ut som hans bror är med på en del bilder, rätt lika varandra må jag säga.
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
De två misstänkta bröderna är 31 och 35 år gamla. Vad gör en sjuttonåring med "gubbar"?
Det förekommer.
Men i detta fall kan kontakten ha varit på yrkesmässig, ytlig grund. De kanske fikade på hennes jobb, var allmänt trevliga. Hon å sida var trevlig tillbaka, kanske lite extra eftersom de var "gäster" i bygden.
Medlem
Grisigts avatar
Finns otroligt mycket intressant och bra info här för oss tragiskt nyfikna på fynd med mera, men snälla, sluta hänga ut människor när ingenting är bekräftat..
Det finns ändå en chans att dessa människor inte är skyldiga. Hur liten den en är, så finns den.
2015-06-15, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Tack för uppvisad artighet! Ovanligt på detta forum!

Visst ska man inte stänga några dörrar i tråden. Polisen, däremot, arbetar med att "stänga dörrar" genom att avföra den ena idén från den andra, tills bara en god bild av det verkliga förloppet återstår.

Jag håller som sagt med om att man inte ska avföra något. Däremot kanske man bör vara lite försiktig om vilka dörrar man öppnar. Är det okej i "inga stängda dörrar-mentalitet", öppna en dörr som rör bortförande av utomjordingar? Nej, skulle nog de flesta säga. En koppling mellan GM och BO är givetvis inte likt UFO-stollerier, men om man framför en sådan idé så bör man åtminstone ställa sig frågorna "stämmer detta med vad som är känt" och "kan den här idén alstra något nyttigt som vi kan gå på?".

Exempelvis, om man har ett känt fakta som bara inte går ihop med andra kända utom i ljuset av en ny idé, så är denna idé högst relevant. Om vi har två idéer, kanske man ska satsa mest krut på den som stämmer bäst med kända fakta, eller den som starkast kan peka åt något håll som kan fruktsamt undersökas (t.ex. avskrivas enkelt om det vore fel).

Så det handlar inte så mycket som att stänga dörrar i tråden. Problemet är att folk öppnar så våldsamt många dörrar i stället. Så, stäng inga dörrar, men öppna inte heller nya sådana om det inte behövs. Vad jag kan se har vi inte några stora frågetecken förutom möjligen "varför". Du vet, det där motivet som GW kallar för "njutningsmedel för överklassen". Visst, idéerna om koppling mellan GM och BO syftar väl till att kartlägga ett motiv, med det läggs inte fram så utan för att förklara en kontaktyta mellan BO och GM. Bekymret är här att vi så att säga inte har någon anledning att anta någon speciell kontaktyta eftersom ingenting i nuläget talar mot eller för något speciellt. Att BO alltså har någon kontakt eller aktivt kontaktsökande jämtemot GM behövs inte som "arbetshypotes". Däremot kommer sådana idéer bli väldigt tacksamma för nästa jöns som vill spekulera vidare, och vidare och vidare och vips så har vi en hög med nya trådsanningar som inte ens den bäste kan skilja från sanningen.

Spekulation är kul och lite poängen med dylika trådar. Men jag tycker ändå att man bör detaljmässigt redogöra för sin spekulation. Varför just detta scenario? Jo, det förklarar den och den aspekten osv.

Men återigen. Att GM och BO inte var helt okända för varandra är inte någon "tokig" eller "galen" spekulation. Däremot är det obra när spekulationer grundas i _andra_ spekulationer och spekulationen att GM och BO har haft någon form av kontakt blir snabbt "hon kanske gick för att köpa sprit" eller "kanske gick för att ha sex", osv. Problemet här är att, förutom att ingenting talar för det, tycks det som att det inte stämmer med vad vi faktiskt vet. Polisen var uppenbarligen rätt tidigt på det klara med att detta kunde vara allvarligt, till skillnad från de andra omkring 2000 (?) försvinnandena per år (där merparten kommer till rätta rätt snabbt eller åtminstone blir uppklarade rätt snabbt, som Siré som ju försvann i veckan som gått). Antingen stämmer det inte med att flickan avvikit självmant eller så stämmer det inte med att hon var så skötsam. Vilket båda utmynnar i att det blir märkligt med ett sådant sökuppbåd omgående. Det logiska är alltså att en kontakt mellan BO och GM inte spelat någon roll vid själva försvinnandet. Däremot kan det ju vara en delförklaring till "varför". Men, återigen. Ingenting speciellt tyder på att så skulle vara fallet. Det handlar bara om spekulation.

Yes, du har nog rätt i att det är dags att stänga en del dörrar och att mindre sannolika scenarier bara samlar nya jönsar och ett virrvarr av trådsanningar som hamnar utanför all kontroll. Det du skriver om hur polisen arbetar är såklart helt riktigt. Jag var förresten själv ute på helt fel spår tidigt i tråden och "hånade" de som misstänkte gästarbetarna, vilket nu i efterhand blev väldigt pinsamt för min del. Kan ju passa på att "outa" mig själv som en "usel GW" i det läget, trots att ingen verkar ha upptäckt mitt misstag.. hmm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in