Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 00:13
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Vadå "tydligt" uppsåt? Det som krävs är att GM kunnat inse att dennes handlande skulle komma att leda till döden.

Hon har rätt. Det är skillnad på dråp och mord. Men om man nu tänker att det finns flera faktorer som spelar in, som hur och vad man utsatt henne ör innan själva dråpet avgör sen utgången i fallet och kan höja straffet.
I min värld minst 18 år inte en dag mindre helst får de gärna kasta bort nyckeln
2015-06-15, 00:14
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
kan berätta för dig misstänkta är från Polen. så den kan du stryka.

Litauen
2015-06-15, 00:15
Medlem
Är det någon som har en genomtänkt teori varför brottsoffrets tillhörigheter varit utspridda i trakten?
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Är MGM litauer eller polacker? Hur jävla svårt kan det vara att bekräfta?

De verkar vara litauiska medborgare eftersom litauisk polis gått ut och kommenterar att de är beredda att bistå svensk polis med uppgifter om dem. Sedan kan de ha polskt eller annat ursprung liksom de kan vara bosatta i Polen men tillfälligt (ev
anställd av ftag hemmahörande i annat EU-land)
Medlem
Lisas arbetskamrater vet ju vilka de häktade är varför skriver de inget? De borde skriva ut sin ilska.

Om Lisa var nära till mig så skulle jag låta hela Sverige veta vilka idioterna är.
2015-06-15, 00:16
Medlem
GosuZergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Hon har rätt. Det är skillnad på dråp och mord. Men om man nu tänker att det finns flera faktorer som spelar in, som hur och vad man utsatt henne ör innan själva dråpet avgör sen utgången i fallet och kan höja straffet.
I min värld minst 18 år inte en dag mindre helst får de gärna kasta bort nyckeln
vad snackar du om? hon var inte 18 och vem kastade bort nyckeln menar du?
2015-06-15, 00:16
Medlem
Jag undrar fortfarande om den där "stökiga mannen" som var på cafét vid 15.00 tiden då Lisa jobbade. Den dagen.

Om man tänker på alla "spår" som lämnats tillsynes slumpmässigt omkring platsen så leder dom ju bara närmare dom som nu är häktade. Borde rimligen varit åt motsatt håll.

Om dom är GM.
2015-06-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visualo
Jag var tidigt ute med att polisen bör göra allt för att få tillgång till operatörernas information från masterna i närheten.
Sannolikheten att mördarna hade mobiler med sig är i princip 100% så dom har garanterat gjort "digitala avtryck".

Den stora och avgörande frågan är: Levde Lisa när dom tog henne från Caféet?

OM så var fallet så skulle ju möjligheten finnas att ha kunnat rädda hennes liv.
Som jag förstår (det jag har läst) så fick polisen först på tisdagen eller onsdagen tillgång till operatörernas data.

Hur skulle situationen ha sett ut om dom hade haft den informationen från dag 1?

Då hade dom med stor sannolikhet kunnat gripa dom dag 2 eller 3.

Levde Lisa dag 2 eller 3? DET ska bli intressant att veta.

Fast det hade väl inte spelat nån roll, GM bodde j 300 meter bort, det är väl självklart att de skulle ha varit uppkopplade mot samma mast?
2015-06-15, 00:17
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
Lisas arbetskamrater vet ju vilka de häktade är varför skriver de inget? De borde skriva ut sin ilska.

Om Lisa var nära till mig så skulle jag låta hela Sverige veta vilka idioterna är.

Lisas föräldrar kanske inte är idioter som hänger ut folk förrän det har bevisats att de är skyldiga.
2015-06-15, 00:18
Medlem
ANg. Polacker eller Litauer så kan de mycket väl vara av polskt ursprung men ha litauiskt medborgaraskap. Litauen har nämligen en stor grupp med polskt ursprung då delar av Litauen brukade tillhöra Polen.
2015-06-15, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Precis. Men han är 79 år och sägs ha varit i Stockholm den dagen då Lisa försvann. Det är därför jag undrar var hans son var den aktuella dagen. Godsägaren kan mycket väl ha lejt gästarbetarna att göra skitjobbet om någon av hans anhöriga råkade döda Lisa.

Tror du ens på det själv?

Du tror alltså inte att polisen med allt det tryck utifrån, har full koll på vad som sker i den lilla byn?

Varför så tvunget hitta en alternativ mördare nu? För att det kan vara en "godsägare" eller hans son och det är icke-svenskar som kan vara skyldiga?

Frapperande att se hur du vrider och vänder på dig ibland då du verkar vara en resonlig och tänkande person emellanåt. Den här tråden har nog av tramsiga spekulationer.
2015-06-15, 00:19
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Jag tippar tyvärr på att öststatarna har slagit sönder hennes ansikte och huvud så pass att det är svårt att visuellt känna igen henne efter att de förgripit sig på henne. Alla vet ju att det är hon ändå givetvis.
Sorgligt om det är så på en så söt tjej, lider med de anhöriga som nu får livslång sorg.
Ännu en i den allt längre raden av svenskar som faller offer för en skev politik där det inte finns någon kontroll på vilka som släpps in i landet, brottslingar, krigsförbrytare, sexualförbrytare mm. priset vi får betala för att landets gräns
er står vidöppna.
Allra mest förlorar svenska flickor och kvinnor tyvärr.

Tycker det är konstigt att man får jobba hur som helst med tanke på hur det ser ut för svenskar som söker jobb. Dör faktiskt de flesta arbetsgivare idag kollar brotts registret och betalningsanmärkningar.
Tycker att de borde kollas att de inte är straffade i sitt hemland innan de får jobba här.
Detta är inte i rasistiskt tänkande utan ur en mors hjärta. Tänk om man andtäller hantverkare mm och har döttrar!!! Som är våldtäksmän osv. Det är skrämmande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in