2015-06-14, 14:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Får hålla med dig om detta. Däremot så borde konsekvensen av uttunnandet av det blå blodet i förlängningen bli att mysticismen kring monarken och därmed en stor del av dess påstådda legitimitet snabbt försvinner.

Möjligen, men osäkert. Republikanerna får väl å sin sida fundera på om det är "inavel" eller " blåblodsuttunning" som är det främsta antimonarkiska argumentet, ty det är nog svårt att gå fram på båda linjerna samtidigt.

Citat:
Endast enligt din mening. Att något är bra innebär dessutom inte att det inte kan bli bättre.

Fr a enligt meningen hos Demokratiindex: https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index#Democracy_index_by_country_.282014 .29

Men visst kan vi försöka bli bättre än ettan, den konstitutionella monarkin Norge.

Citat:
Du skulle inte ha något emot om någon av sessorna ställde upp på lite toplessbilder i Slitz?

Nja, det beror väl litet på hur man menar med "något emot". Jag kan inte se att det just skulle behöva få några konstitutionella effekter.
Citera
2015-06-14, 15:39
Medlem
Citat:
Du verkar inte veta vad du snackar om.

Förändring 2010 -> 2013

Stöd för monarki 70% -> 63%
Stöd för republik 17% -> 27%

Fortsätter det i samma takt är alltså den allmänna viljan att införa republik om ~10. För att använda din egen retorik tillhör du då den rojalistiska sekten. Kul va?

I en eventuell framtida folkomröstning om införandet av republik skulle jag rösta för fortsatt monarki och du skulle av allt att döma rösta för republik. Om min sida vinner måste du vackert acceptera detta. Om däremot din sida skulle vinna måste jag acceptera detta. Så fattas viktiga beslut i en demokrati.
Vad är egentligen problemet?
Citera
2015-06-14, 15:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du verkar inte veta vad du snackar om.

Förändring 2010 -> 2013

Stöd för monarki 70% -> 63%
Stöd för republik 17% -> 27%

Fortsätter det i samma takt är alltså den allmänna viljan att införa republik om ~10. För att använda din egen retorik tillhör du då den rojalistiska sekten. Kul va?

Citat:
Ursprungligen postat av menelik
I en eventuell framtida folkomröstning om införandet av republik skulle jag rösta för fortsatt monarki och du skulle av allt att döma rösta för republik. Om min sida vinner måste du vackert acceptera detta. Om däremot din sida skulle vinna måste jag acceptera detta. Så fattas viktiga beslut i en demokrati.

Det finns en aspekt som ofta bortses från här och det är tiden. I Sverige har vi haft monarki i över tusen år och republikanism är i allt väsentligt ett 1900-talsfenomen. Svenska folket har också varit påtagligt positiva till den konstitutionella monarkin under lång tid (alltid?) och det för med sig några viktiga implikationer; en är att den monarkiska kontinuiteten varit obruten och stark, man kan säga att Sverige är en monarki och utan monarki upphör Sverige, men den andra är att det duger inte med en tillfällig republikansk yra för att omstörta statsskicket. Om svenska folket i årtionden och århundraden varit för monarki, så duger inte ett halvårs opinionsundersökningar eller ens en folkomröstning vid ett tillfälle, för att byta till republik. För att det skall vara demokratiskt acceptabelt, så måste det enligt min mening vara decennier av starkt republikanskt stöd, kanske en generation, för att det skall vara legitimt. Vi bör därvid minnas att decennier av svenska riksdagar har avslagit motioner om att omstörta monarkin, som därmed är avsevärt mycket mer demokratiskt förankrad än någonsin en svensk statsminister.
Citera
2015-06-14, 16:40
Medlem
LS2SBs avatar
Hur är det med grundlagen?
Successionsordningen är väl där, (äldsta?).
Om en riksdag väljer att rösta bort monarkin är det väl en grundlagsändring som alltså måste röstas igenom vid två tillfällen under två separata mandatperioder i följd?
Hoppas verkligen inte detta sker.
Citera
2015-06-14, 18:04
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Som kanske emellanåt framgår, så är jag en smula gammaldags. I anledning därav så förknippar jag uttrycket "slampighet" med sexuell lösaktighet och något särskilt anmärkningsvärt i den riktningen har jag inte sett att Du kunnat belägga. Det brukar förstås inte hindra Dig, och en del av oss minns förstås att Du hade synpunkter på det beteende som lades kungen till last för några år sedan, vilket sedemera visade sig vara ett falsarium av en kriminell jugoslav.

Men att i offentligheten uppvisa allehanda kroppsdelar, kan knappast räcka för att kvala in för epitetet "slampa". Eller har Du även synpunkter på kronprinsessan härvidlag?
http://www.girlswithguns.org/news/news0004a.jpg

http://www.girlswithguns.org/news/news0004a.jpg

Nja, för att referera till populasen igen, så anses det nog vara en viktig skillnad om man sitter på en lyxbåt i bikini (dina bilder), eller om man sitter och skrevar mot en kameralins. Men det är klart att man kan tycka olika. Annars har vi förstås flera bilder som denna:

http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&ved=0CA QQjBxqFQoTCJqahqzHj8YCFYnzcgodOJ0AwA&url=http%3A%2 F%2F110.imagebam.com%2Fdownload%2FDOeximvkkUwWBYDk iA0OMA%2F39961%2F399606132%2FSOFIAHE. jpg&ei=baV9VdqvPInnywO4uoKADA&bvm=bv.95515949,d.bG Q&psig=AFQjCNG4TRilewOqnIyL_OO4CHv3pxTgjQ&ust=1434 384056772521
Citera
2015-06-14, 18:57
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Men visst kan vi försöka bli bättre än ettan, den konstitutionella monarkin Norge.

Jag är helt säker på att du är medveten om att korrelation inte säger något om kausalitet, så lägg ner det tramset om du vill framstå som seriös.
Citera
2015-06-14, 19:05
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik

Det är väl snarast du som verkar ha hakat upp dig på den saken. För min egen del vill jag naturligtvis se att en majoritet av väljarkåren är för en lagändring och undersökningar tyder på att den dagen inte är långt borta.

Skulle riksdagen däremot gå emot den rådande opinionen och införa republik vore det ju knappast första gången så skedde.
Citera
2015-06-14, 19:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nja, för att referera till populasen igen, så anses det nog vara en viktig skillnad om man sitter på en lyxbåt i bikini (dina bilder), eller om man sitter och skrevar mot en kameralins. Men det är klart att man kan tycka olika. Annars har vi förstås flera bilder som denna:

http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&ved=0CA QQjBxqFQoTCJqahqzHj8YCFYnzcgodOJ0AwA&url=http%3A%2 F%2F110.imagebam.com%2Fdownload%2FDOeximvkkUwWBYDk iA0OMA%2F39961%2F399606132%2FSOFIAHE. jpg&ei=baV9VdqvPInnywO4uoKADA&bvm=bv.95515949,d.bG Q&psig=AFQjCNG4TRilewOqnIyL_OO4CHv3pxTgjQ&ust=1434 384056772521

Du känner nog populasen bättre än jag. Annars finns en del spännande historiska precendensfall.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lady_Godiva
Citera
2015-06-14, 19:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag är helt säker på att du är medveten om att korrelation inte säger något om kausalitet, så lägg ner det tramset om du vill framstå som seriös.

Du tål uppenbarligen inte skoj. Men så är Du ju republikan också.

Saken är helt enkelt den, att det är knappast seriöst att påstå att den svenska monarkin på något sätt skulle vara en demokratiskt black om foten. Både internt och externt så vore ett sådant påstående, likt det som några förvirrade ungdomar gjorde på Svt igår, helt vettlöst. Som tur är finns det intellektuellt välutrustade ungdomar också, som här.
Citera
2015-06-14, 19:36
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Det finns en aspekt som ofta bortses från här och det är tiden.

Anledningen är att den är irrelevant.

Citat:
I Sverige har vi haft monarki i över tusen år och republikanism är i allt väsentligt ett 1900-talsfenomen.

Det blev allt vanligare fr o m 1800-talet. Republik som statsskick hoppas jag du själv förstår är betydligt äldre än så.

Citat:
Svenska folket har också varit påtagligt positiva till den konstitutionella monarkin under lång tid (alltid?)

Källa tack. Annars kan vi lika gärna säga att positiviteten är ett 1900-talsfenomen.

Citat:
och det för med sig några viktiga implikationer; en är att den monarkiska kontinuiteten varit obruten och stark, man kan säga att Sverige är en monarki och utan monarki upphör Sverige,

Trams. Dina fantasier om definitionen av Sverige är bara dina egna.

Citat:
men den andra är att det duger inte med en tillfällig republikansk yra för att omstörta statsskicket. Om svenska folket i årtionden och århundraden varit för monarki, så duger inte ett halvårs opinionsundersökningar eller ens en folkomröstning vid ett tillfälle, för att byta till republik. För att det skall vara demokratiskt acceptabelt, så måste det enligt min mening vara decennier av starkt republikanskt stöd, kanske en generation, för att det skall vara legitimt.

Enligt din mening ja, för du lever i en låtsaskonservativ fantasivärld.

Citat:
Vi bör därvid minnas att decennier av svenska riksdagar har avslagit motioner om att omstörta monarkin, som därmed är avsevärt mycket mer demokratiskt förankrad än någonsin en svensk statsminister.

Just så ja, och ett par riksdagsbeslut senare så finns inte monarkin längre. Snacka om att hänga på en skör tråd
Citera
2015-06-14, 19:49
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Du känner nog populasen bättre än jag. Annars finns en del spännande historiska precendensfall.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lady_Godiva

Det här blir bara bättre och bättre!

Jo, jag får nog tolka populasens röst åt dig. Men om vi återgår till dig, och den tolkning vi får göra utav dina referenser. En gammal legend säger att denna Lady Godiva red naken genom stan av någon anledning. Nu skulle man ändå kunna hävda att vår moderna Godiva gosade med en pyton och inte en häst, och att det är rätt många som tittat på Utviket utan att slås av blindhet.

Ska vi tolka dig som så att kungligheter kan brösta av, eftersom Lady Godiva gjorde det? Eller har jag misstolkat dig nu?
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2015-06-14 kl. 19:54.
Citera
2015-06-14, 20:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det här blir bara bättre och bättre!

Jo, jag får nog tolka populasens röst åt dig. Men om vi återgår till dig, och den tolkning vi får göra utav dina referenser. En gammal legend säger att denna Lady Godiva red naken genom stan av någon anledning. Nu skulle man ändå kunna hävda att vår moderna Godiva gosade med en pyton och inte en häst, och att det är rätt många som tittat på Utviket utan att slås av blindhet.

Ska vi tolka dig som så att kungligheter kan brösta av, eftersom Lady Godiva gjorde det? Eller har jag misstolkat dig nu?

Lady Godiva var förvisso ingen kunglighet, men adelsdam, och det kan väl smälla nästan lika högt i en republikans öron. Därtill var hennes ritt intressant nog ett led i en skatteprotest. Nog om den saken.

"Brösta av" har egentligen en annan innebörd, men Du kan få reda ut det på egen hand. I alla händelser så ser jag inte riktigt problemet här. En vacker flicka, smaken är så klart olika, har visat sig lättklädd i offentligheten, och därför anser Du att populasen sannolikt anser att detta diskvalificerar henne för att bli prinsessa och att händelsen riskerar (ger möjlighet?) att tippa den svenska monarkin på ända. Även om min referens till Lady Godiva mest var humoristisk, så tar jag ett mer seriöst tag i frågan och återvänder till Storbritannien och påminner om den "skandal" som väcktes för några år sedan när prinsessan Katherine blivit paparazzifotograferad topless.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2205467/Kate-Middleton-photo-scandal-Closer-magazine-France-raided-Denmark-Sweden-print-topless-pics.html

Det har inte haft någon som helst effekt, och den brittiska monarkin står oerhört stark idag. Jag kan inte säga att jag beklagar Dig, men Du är nog ute i ogjort väder här. Ingen kommer att kräva republik för att en prinsessa har visat för mycket hud i en tidning som få läser.

Du får nog hitta något annat halmstrå. Skvallerspåret förefaller vara en republikansk återvändsgränd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in